معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در راستای پیش بینی کیفیت هوای شهر، انجام مطالعات سیاهه انتشار هوای کلانشهر مشهد به اتمام رسیده است که در نوع خود یکی از منحصر به فردترین پروژه های زیست محیطی در سطح کشور است.

کیفیت هوای مشهد قابل پیش بینی می شود

به گزارش قدس آنلاین، مهدی یعقوبی در این خصوص گفت: با اتمام مطالعات سیاهه انتشار هوای شهر مشهد، علاوه بر پیش بینی کیفیت هوا برای چند روز آینده،  اطلاعات مهم و اساسی استخراج شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد، از سال  ۹۷ به انجام مطالعات در جهت تهیه سیاهه انتشار آلایندگی هوای شهر مشهد پرداخته است و هم اکنون مطالعات آن به اتمام رسیده، گفت:  در این طرح مقادیر انتشار آلاینده های مونوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ذرات معلق و همچنین گاز گلخانه ای دی اکسید کربن ناشی از منابع آلاینده شهر مشهد محاسبه شده است.

یعقوبی با اشاره به اینکه منابع آلاینده در این طرح به دو دسته متحرک و ساکن تقسیم می شود ، گفت: با توجه به این که میزان آلودگی تولیدی شهر مشهد برای آلاینده های مونوکسیدکربن ۱۲۷ هزارتن، ترکیبات آلی فرار  ۲۲/۵( بیست و دو ممیز ۵ دهم) ، اکسیدهای نیتروژن ۵۶/۶ (پنجاه و شش ممیز شش دهم ) ، اکسیدهای گوگرد۳۱/۹ (سی و یک ممیز نه دهم) و ذرات معلق ۷/۱ هزار تن (هفت و یک دهم ) برآورد شده است ، سهم منابع متحرک ( خودورهای سواری، تاکسی، وانت، اتوبوس واحد و سرویس، مینی بوس، موتورسیکلت و کامیون از این مجموعه حدود ۶۴ درصد و سهم منابع ساکن ( نیروگاه ، صنایع الاینده، خانگی و تجاری، پایانه های مسافربری و باری زمینی، هوایی و ریلی ، جایگاه های سوخت بنزین) حدود ۳۶ درصد می باشد.

وی افزود: در بخش منابع متحرک بیشترین سهم از کل آلاینده ها را خودروهای شخصی با ۵۱ درصد و در تولید آلایند های منواکسیدکربن ۹۶ درصد به خود اختصاص داده که در این زمینه کمترین سهم از کل آلاینده ها مربوط به تاکسی ها با ۲ درصد می باشد.

منابع خانگی،تجاری و اداری سهم کمی در تولید آلایندگی شهر دارند

وی تصریح کرد: منابع خانگی ، تجاری و اداری با توجه به استفاده از سوخت گاز طبیعی سهم کمی در تولید آلایندگی در شهر مشهد دارند همچنین سهم این منبع آلاینده در تولید ذرات معلق و ترکیبات آلی فرار نیز در حدود ۲ درصد از کل آلودگی تولیدی شهر می باشد و عمده انتشار آلایندگی این منابع در فصل های زمستان و پاییز بوده که این امر نشان می دهد در صورت انجام معاینه فنی سیستم های گرمایشی، انتشار منابع خانگی، تجاری و اداری کاهش چشم گیری خواهد داشت.

جایگاه های توزیع سوخت بنزین مهم ترین منابع تولید ترکیبات آلی فرار

یعقوبی با اشاره به اینکه جایگاه های توزیع سوخت بنزین مهم ترین منابع تولید ترکیبات آلی فرار در شهر است، گفت: سهم این منابع از کل انتشار سالانه این ترکیبات  در شهر ۱۳ درصد است و پایانه های مسافری و باری زمینی، هوایی و ریلی نیز مجموعا سهم حدودا ۲ درصدی در انتشار ذرات معلق و اکسیدهای نیتروزن دارند.

وی خاطرنشان کرد: میزان انتشار گاز گلخانه ای دی اکسید کربن  حدود ۱۹ میلیون تن بوده که سهم منابع متحرک و ساکن به ترتیب ۱۹ و ۸۱ درصد گزارش شده است.

معاون شهردار مشهد در خصوص مدل پیش بینی کیفیت هوای شهر خاطرنشان کرد: این مدل می تواند تا۲۴ الی ۴۸ ساعت کیفیت هوای شهر را پیش بینی کند و در زمان اضطرار آلودگی هوا، کمک بسیاری به اعلام هشدارها و  تصمیم گیری های کلان برای چند روز آینده داشته باشد که همین موضوع این طرح را به یکی از منحصر بفردترین پروژه های زیست محیطی کشور تبدیل کرده است.

منبع: شهرداری مشهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.