فیلمساز جوان مشهدی گفت: شاید اگر ما در همه این سالها دیگرفیلم هایی مثل هامون، اجاره نشین ها، ناخدا خورشید، آژانس شیشه ای و ...نداریم برای این است که توجه فیلمنامه نویس ما به حقیقت موجود در جامعه کم شده است

توجه فیلمنامه نویسان به موضوعات اجتماعی کم شده است/مشهد نوابغ زیادی در حوزه هنر دارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: بهانه گفتگوی ما با یاسر حمزه اکران آنلاین نخستین فیلم کوتاه حرفه ای اش با نام «تاریخ گذشته» است که این روزها از درگاه اینترنتی در حال اکران است. یاسر حمزه بازیگر، نویسنده و کارگردان جوان مشهدی است که مثل خیلی از هنرمندان مشهدی گلایه هایی از سینما و سینماگران مشهدی دارد. گفتگوی ما با او را شما بخوانید:
قدس آنلاین: اولین بار چه زمان و به چه شکل با سینما آشنا شدید؟
حمزه: من با چارلی چاپلین سینما را شناختم و به آن علاقه مند شدم. و این علاقه مندی از یک ویدئو وی اچ اس با بازی چاپلین که پدرم با خود به منزل آورده بود شروع شد.
من هم از همان  کودکی مثل خیلی از هنرمندان دیگر به بازیگری علاقه مند بودم دلم می خواست شغلی داشته باشم که همه مشاغل دیگر را در بربگیرد برای همین بازیگر شدم. من برای این کار از هنرستان تا دانشگاه درس خوانده ام و همزمان در صحنه عمل در کنار اساتیدی چون سعید سهیلی و جواداردکانی و ... دنیا سینما را تجربه کردم و برای رسیدن به آن تلاش کردم.
و در این راه پدر و مادرم مشوق های خیلی خوبی بودند.
قدس آنلاین: پس به نظرتان داشتن تحصیلات آکادمیک برای ورود به سینما ضروری است؟
حمزه: بله قطعا! البته نمیشود یک رشته غیر مرتبط را بخوانی بعد بخواهی بازیگر با نویسنده و کارگردان موفقی بشوی. شاید یکی از دلایلی که این روزها برخی از علاقه مندان به سینما و بازیگری خیلی زود فراموش می شوند یا کنار گذاشته می شوند همین است که پله پله بالا نیامده اند و سواد این کار را ندارند و در این رشته تحصیل نکرده اند.
قدس آنلاین: به نظرتان یکی از دلایل علاقه مند شدن جوانان به بازیگری چیست؟
حمزه: شهرت و یک لذتی به نام دیده شدن. همه ما دوست داریم که دیده شویم و چه ویترینی بهتر از سینما و بازیگری. برای این می گویم تحصیلات آکادمیک در دیده شدن و موفقیت یک فرد موثر است. به نظرم کسی که صرفا و فقط برای دیده شدن وارد این رشته می شود بهتر است از ورود به آن منصرف شود.
قدس آنلاین: چرا در این سالهای اخیر فیلمهای پر مخاطب بی محتوا افزایش داشته است؟
حمزه: شاید چون فیلمسازان ما فقط و صرفا به تولید فکر می کنند و کسی به فکر محتوا نیست البته برخی از فیلمسازان بدلین اینکه مشکلات روحی روانی و اجتماعی افزایش یافته فکر میکنند مخاطبشان به تماشای فیلمهای به فرمایش شما کم محتوا بیشتر علاقه نشان میدهند البته از طرفی  هستند کسانی که خیلی به جنبه های اقتصادی کار فکر نمی کنند و سالها انتظار می کشند و روی فیلمنامه کار می کنند تا یک خروجی خوب داشته باشند. ولی حمایت از این دست افراد کم است.
مشکل اصلی سینمای ما فیلمنامه است. متاسفانه دیگر فیلمنامه نویسان ما نمی نشینند و بر روی یک سوژه درست تامل نمی کنند و دوباره و چند باره به نوشتشان نگاه نمی اندازند. شاید اگر ما در همه این سالها دیگرفیلم هایی مثل هامون، اجاره نشین ها، ناخدا خورشید، آژانس شیشه ای و ...نداریم برای این است که توجه فیلمنامه نویس ما به سینما و چیزی که می نویسد کم شده است و افق دید تهیه کننده را دنبال میکند
قدس آنلاین: به نظرتان اکران آنلاین چقدر می تواند در دیده شدن یک اثر موثر باشد؟
حمزه:ما در سینما دچار یک سیستم قابل اصلاحی  هستیم که باعث شده متاسفانه بعضی فیلمها در همه این سالها دیده نشود ولی اتفاقی که در این مدت افتاده و حال همه ما را خوب کرده است همین اکران انلاین است که خدا را شکر بازخوردهای خوبی هم داشته است.
قدس آنلاین: چرا با وجود پتانسیل موجود در سینمای مشهد این سینما آنطور که توقع می رود تولیدی ندارد؟
حمزه: دلیل اصلی اش همدل نبودن سینماگران مشهدی و عدم همراهی مطلوب مدیران است  .اگر در مشهد همدل باشند شاید اتفاق خوب بیفتد اما بعضی هنرمندان ما در مشهد کنار هم نمی توانند کار کنند و این قضیه همانطور که می دانید تبعات خوبی را برای سینمای مشهد به همراه ندارد. به نظرم اگر قرار باشد سینمای مشهد و مشهدی‌ها دیده شود باید نسل جدید (مشهدی‌ها  سینما گر و فیلمساز) بدنبال همگرایی اهالی هنر خراسان باشند، واگرایی که از نسل گذشته به ما به ارث رسیده چیز خوبی نیست، این واگرایی باعث عقب مانده  شدن  برای اهالی هنر در مشهد بوده و  آسیب زا بوده، متاسفانه خست و تنگ نظری و محدود نگری برخی از بزرگان خراسانی در حوزه هنر و از طرفی نگاه محدود و بسته و کوته اندیشانه برخی از مدیران استان در دهه های گذشته باعث متفرق شدن اهالی هنر در  خراسان شده، من در تهران همگرایی شدیدی بین ترکها و لرها و شمالی ها می بینم و بالعکس در بین خودمان واگرایی غوغا کرده است مشهد جوانان توانا و مستعد فراوانی دارد که گرفتار بی توجهی هستند، شما در برنامه عصر جدید دیدید که مشهد چه نوابغی در حوزه هنر و دیگر حوزه ها   دارد، این نشان میده که مسئولین استانی برای شناسایی، و معرفی و حمایت این نوابغ آنطور که باید به میدان نمی آیند.
قدس آنلاین: از داستان فیلمتان «تاریخ گذشته» بگویید. چطور این داستان شکل گرفت؟
حمزه: از یکی از اتفاقاتی که در جامعه افتاده است. یک داستان واقعی. فردی با ۱۱۰ تماس گرفته که همسرش را کشته است. تاریخ گذشته یک درام اجتماعی است نه ضد زن است و نه ضد مرد. داستان این فیلم داستان تبعات یک تصمیم عجولانه است.
قدس آنلاین: تمایل دارید فیلم بعدیتان را در مشهد بسازید؟
حمزه :فیلم بعدی ام را حتما در مشهد خواهم ساخت اگر همدلی و همکاری مدیران و همکاران اتفاق افتد. ارزو دارم که بتوانم که این کار را انجام بدهم. به نظرم مشهد پر از ایده و سوژه های عالی  است. لوکیشن های خیلی خوبی دارد و میشود خیلی از خاطرات قدیم را به تصویر کشید.
قدس آنلاین: آیا فیلم بعدی هم از یک داستان واقعی بر گرفته شده است؟
حمزه: بله. داستان درباره یک پدر شهید است با درامی که تا به حال به ان پرداخته نشده است و اتفاقاتی که خانواده شهید با آن مواجه بوده.
البته با انتصاب رییس جدید بنیادشهیدجناب  سعید اوحدی که سابقه مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در کارنامه دارد امید می‌رود اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.