فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: طی ۲۰ روز گذشته در سطح استان ۱۵ فقره اطفاء حریق رخ داده است.

وقوع  ۱۵  فقره اطفاء حریق طی ۲۰ روز گذشته در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین،  سرهنگ امین رمضانیان در حاشیه برگزاری  مانور واکنش سریع در شرایط اضطراری حریق که با حضور ۱۵ شهرستان منطقه جنوب خراسان رضوی  به تعداد بیش از ۱۰۰ نفر به میزبانی شهرستان بردسکن برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه در سطح استان خراسان رضوی قریب به یک میلیون هکتار جنگل های طبیعی و دست کاشت داریم متاسفانه طی ۲۰ روز گذشته ۱۳۰ هکتار آن دچار حریق شد که بیش از ۸۰ درصد این آتش سوزی ها در  شهرستان های شمالی استان بوده است. 

وی افزود: بارها از کشاورزان خواسته‌شده که زمین را پس از چرای دام خود آتش نزنند چون به‌صورت علمی ثابت‌ شده این روش منفعتی ندارد اما برخی همچنان سنتی عمل می‌کنند و با آتش زدن چراگاهها موجب سرایت و بروز حریق‌های گسترده در اراضی ملی می‌شوند.

وی ادامه داد: افزون ‌بر یک‌ میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در استان خراسان رضوی وجود دارد که این جنگل‌ها جزء جنگل‌های ایرانی - تورانی هستند و هر هکتار آن می تواند  ۲.۵ تن اکسیژن برای تنفس ۱۰ نفر ایجاد کند.

وی بیان کرد: با توجه به بارندگی های امسال که سبب افزایش پوشش گیاهی در عرصه های منابع طبیعی شد و در پی آن شروع فصل گرما و خشکیدن گیاهان مرتعی و جنگلی احتمال وقوع حریق در گستره منابع طبیعی نسبت به پارسال افزایش یافته است و  به همین دلیل با هدف آمادگی بیشتر نیروهای یگان حفاظت در سراسر خراسان رضوی و افزایش توان و کارآمدی آنها مانور اطفای حریق  در دو منطقه  یک و دو  در شمال و جنوب استان  به میزبانی شهرستان قوچان و بردسکن برگزار شد.

وی ادامه داد: به محض دریافت درخواست کمک از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، طبق الزام قانونی تمامی نیروهای لشگری و کشوری موظف به همکاری هستند. بنابراین با توجه به ضرورت کسب آمادگی و توان افزایی در این زمینه، طی هماهنگی با ستاد مدیریت بحران خراسان رضوی مانور اطفای حریق بدون اطلاع قبلی به دستگاهها و متولیان برگزار شد و در این چارچوب میزان آمادگی نیروها مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. 

وی عنوان کرد: از مجموع ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان رضوی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است و  از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار با فعالیت ۷۲ هزار خانواده بهره بردار به صورت مشارکتی مورد حفاظت و صیانت قرار دارد.

وی افزود: بیش از ۱۳۰  قرق بان وظیفه حراست از عرصه‌های ملی استان را بر عهده‌ دارند و نمی‌گذارند حتی یک سانتی‌متر از آن تصرف شود یا آتش بگیرد ولی   حداقل استان خراسان رضوی  با توجه به وسعت اراضی ایرانی - تورانی  و جنگل ها  نیاز به ۲۹۰ قرق بان دارد که  استان خراسان رضوی با ۴۰ درصد  نیروها فعالیت می کند.

فرمانده یگان حفاظت  منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان اینکه این استان  به ۳ بخش مناطق بحرانی ، نیمه بحرانی و عادی  تقسیم شده است، گفت:  ۱۷ شهرستان استان در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی قرار دارند و مابقی شرایط عادی دارند. 

وی اظهارداشت:  در اطفاء حریق باکمک جوامع محلی و همیاران طبیعت  می توانیم با کمترین امکانات  تجهیزات اقدام کرد ولی تمامی پاسگاههای یگان حفاظت منابع طبیعی دارای تجهیزاتی از قبیل آتش کوب، بیل ، شن کش و فلس بک مجهز هستند.

سرهنگ رمضانیان  به راه اندازی پایگاه اطفاء حریق در مناطق بحرانی استان خبرداد و گفت: با توجه به کمبود نیرو اخیرا تفاهم نامه ای با بسیج بسته شده است که  در قالب طرح دیده بان های پیشگیری  در مواقع حوادث  به کمک نیروهای یگان حفاظت بیایند که در آینده نزدیک این طرح در استان اجرا می شود.

وی  با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد مراتع استان طرح ممیزی آن انجام شده است، گفت: این عرصه ها در اختیار مرتع داران می باشد و با توجه به اینکه پروانه چراء دام دارند وظیفه دارند در حفاظت هرچه بیشتر از این عرصه ها به عنوان دیده بانان منابع طبیعی پای کار و به موقع اطلاع رسانی کنند. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی   با بیان اینکه در ۹۷ درصد شهرستان های استان  پاسگاه یگان حفاظت منابع طبیعی  راه اندازی شده است، گفت: برنامه داریم تاپایان امسال در ۳ شهرستان باخرز، ریوش و صالح آباد در صورت تامین زیرساخت ها  پاسگاه یگان حفاظت منابع طبیعی را راه اندازی کنیم.

رمضانیان به سامانه پیامکی ۱۵۰۴ اشاره کرد و گفت: متاسفانه روزانه  ۴۰ درصد تماس های گرفته شده  با این سامانه صحت ندارد و یا مزاحمت های تلفنی است.

وی از مردم استان خراسان رضوی خواست مشکلات جنگل‌ها و مراتع، گزارشات خود درباره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی، قطع درختان و تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی به‌صورت شبانه روزی با شماره تلفن چهار رقمی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اعلام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.