مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: درسطح استان طی سال گذشته ۴۵ هزار نفر به‌عنوان جوینده کار ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۷ هزار فرصت شغلی فراهم‌شده و ما ۹ هزار و ۹۲۴ نفر را به‌کارگیری کردیم یعنی به ۱۷ هزار فرصت شغلی به دلایل گوناگون همچون عدم وجود مهارت پاسخ داده نشده است.

عدم پاسخگویی به ۱۷ هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی/ نرخ بیکاری استان به ۸.۴ درصد رسید

به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری ظهر امروز در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری قوچان در سالن اجتماعات شهدای دولت فرمانداری این شهرستان، اظهار کرد: علیرغم محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که در سال گذشته برای حوزه اقتصادی ایجادشده بود وضعیت استان با توجه به تشکیل مثلث توسعه اقتصادی مطلوب ارزیابی‌شده و در اکثر شاخص‌ها رشد قابل‌توجهی را داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با یادآوری این موضوع که برای اولین بار در پاییز نرخ بیکاری استان به ۶.۳ درصد کاهش پیدا کرد که در ۱۰ سال قبل بی‌سابقه بوده است، افزود: همه ارکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در استان و شهرستان قوچان توان خود را معطوف به کار، مسائل اقتصادی و ایجاد اشتغال و رفع موانع تولید کرده و از ظرفیت‌های مختلف برای حل مسائل و مشکلات استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به آرامش نسبی در حوزه کار و کارگری در سطح استان و روند رو به رشد حوزه اقتصادی، گفت: سال گذشته حدود ۷ برنامه وجود داشت که در قانون بودجه برای آن‌ها ظرفیتی دیده‌شده بود که بر اساس آن اقدامات صورت می‌گرفت و این برنامه‌ها شامل مهارت‌آموزی، کارورزی فارغ‌التحصیلان، معافیت‌های بیمه‌ای، توسعه مشاغل خانگی و روستایی و تبصره ۱۶ و ۱۸ بود که منابع خوبی در آن‌ها دیده‌شده است.

سنجری بابیان اینکه سال گذشته هدف‌گذاری قوچان ایجاد ۳ هزار و ۴۹۰ فرصت شغلی بوده که در همان ماه‌های ابتدایی سال این رقم تعدیل شد، بیان کرد: هدف‌گذاری استان نیز ایجاد ۷۶ هزار فرصت شغلی بود که در پایان سال ۱۰۱ هزار و ۴۹۸ فرصت شغلی در سطح استان ایجاد شد اما در کنار این مسئله ریزش نیروی کار وجود داشت و بر اساس اعلام مرکز آمار، اشتغال ایجادی استان در پایان سال قبل به ۵۸ هزار فرصت شغلی رسید.

ایجاد ۲۴ هزار فرصت شغلی از محل پرداخت تسهیلات ارزان قیمت

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تأکید کرد: از محل تسهیلات ارزان‌قیمت، ۲۴ هزار فرصت شغلی در سطح استان ایجاد شد که سهم قوچان ۸۶۱ نفر بود و در حوزه‌های مشاغل خانگی با ۳۳۱ نفر، ۲۰۲ نفر حوزه کمیته امداد، ۱۵۸ نفر بهزیستی و ۱۷۰ نفر از محل اشتغال روستایی و اشتغال خرد بوده است.

وی با اشاره به این موضوع که برای سال جاری هدف‌گذاری انجام‌شده ایجاد ۸۶ هزار فرصت شغلی در سطح استان بوده که براساس نرخ بیکاری، سهم قوچان ۳ هزار و ۵۸۴ فرصت است، تصریح کرد: توزیع دستگاهی این فرصت‌های اشتغال صورت گرفته و دستگاه‌های اجرایی باید بر اساس تعهدات و ظرفیت‌های موجود، اطلاعات لازم را در سامانه رصد به ثبت برسانند.

سنجری با تأکید بر اینکه عملکرد دستگاه‌های اجرایی بر اساس خروجی سامانه رصد انجام می‌شود، یادآور شد: کرونا بخشی از خدمات را دچار چالش کرد و با تعدیل نیرو روبرو شده‌ایم که برای حفظ بازار کار و حفظ نرخ بیکاری استان در میزان ۸.۳درصد، باید تلاش کرد تا در قالب فعالیت‌های اقتصادی جدید، راه‌اندازی واحدهای نیمه فعال، و استفاده از ظرفیت معین‌های اقتصادی جبران نیروی ریزشی ناشی از کرونا انجام بگیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بابیان این مطلب که در طرح مهارت‌آموزی، عملکرد قوچان ۸۶ نفر بوده که ۳ درصد عملکرد استان یعنی ۲ هزار و ۶۲۵ نفر محسوب می‌شود، ادامه داد: در طرح کارورزی دانش‌آموختگان نیز عملکرد شهرستان ۲۷ نفر بوده که عملکرد قابل قبولی در سطح استان است.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط بنگاه‌های اقتصادی استفاده از طرح مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان و معافیت‌های بیمه‌ای توصیه می‌شود؛ سال گذشته قوچان برای ۱۵ نفر از این طرح استفاده کرد، درصورتی‌که تعهدش ۲۳ درصد بود و استان نیز برای ۵۸۵ نفر این طرح را استفاده کرده است.

سنجری با اشاره به عملکرد کاریابی‌ها در سطح استان و اهمیت این موضوع، گفت: سال گذشته در قوچان یک هزار و ۲۷ نفر در کاریابی‌ها ثبت‌نام کردند و ۲۲۶ فرصت شغلی فراهم‌شده اما ۱۲۵ نفر بیشتر به کار گرفته نشدند که باید این خلأ جبران شود یعنی ۱۰۰ فرصت پاسخ داده نشده است.

فقدان نیروی ماهر برای استفاده در بنگاه‌های اقتصادی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی فقدان نیروی ماهر برای بنگاه‌های اقتصادی را یک مسئله مهم درزمینه استفاده از نیروهای جویای کار دانست و خاطرنشان کرد: در سطح استان نیز ۴۵ هزار نفر به‌عنوان جوینده کار ثبت‌نام کردند که ۲۷ هزار فرصت شغلی فراهم‌شده و ما ۹ هزار و ۹۲۴ نفر را به‌کارگیری کردیم یعنی به ۱۷ هزار فرصت شغلی پاسخ داده نشده است.

وی بابیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی ۳۷۵ مجوز در قوچان صادر که ۳۳۱ فرصت شغلی ایجادشده است، تصریح کرد: این شهرستان سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت داشته که تنها ۷۱ درصد آن جذب‌شده و بهزیستی و کمیته امداد باید به دنبال جذب ۳ میلیارد تومان دیگر باشند زیرا می‌تواند اشتغال قابل‌توجهی را ایجاد کند.

سنجری ایجاد اشتغال روستایی را یک ظرفیت خوب عنوان و بیان کرد: قوچان خیلی خوب از این سهمیه استفاده کرد به‌طوری‌که سهمیه اولیه این شهرستان ۱۶ میلیارد تومان بود اما موفق به جذب ۳۰ میلیارد تومان برای ۱۵ طرح‌شده و اشتغال یک هزار و ۱۰۰ نفر را به وجود آورد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه قوچان بالاترین میزان استفاده را نسبت به سهمیه انجام داده است، گفت: در استان پرداختی طرح ۷ هزار و ۷۱۵ طرح به مبلغ ۵۴۲ میلیارد تومان از منابع اشتغال روستایی پرداخت شد و ۱۴ هزار نفر هم اشتغال ایجادشده است.

وی با اشاره به این موضوع که ۴۹ درصد افراد موفق به دریافت تسهیلات روستایی در قوچان دارای مدرک تحصیلی ابتدایی هستند، گفت: ۲۵ درصد استفاده‌کنندگان از این تسهیلات نیز بانوان هستند که طی هدف‌گذاری‌های انجام‌شده برای سال جاری ۳۰ درصد اشتغال ایجادی، منابع و اعتبارات باید به حوزه بانوان اختصاص پیدا کند.

سرانه اشتغال هر نفر در قوچان ۲۷ میلیون تومان بوده است

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان  نیز در این جلسه گفت: این شهرستان با کسب ۸۶ امیاز در حوزه برنامه‌های اشتغال هم‌زمان با شهرستان‌های تایباد و زاوه رتبه اول استان را کسب کرده است.

حسین ولایتی بابیان اینکه در سال گذشته از اعتبارات اشتغال‌زایی دستگاه‌های اجرایی شهرستان یک هزار و ۱۹۱ طرح بااعتبار ۶۸ میلیارد و۹۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداخت‌شده که این اعتبار برای اشتغال‌زایی ۲ هزار و ۷۵ نفر با و سرانه ۳۳ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان بوده است.

وی از تصویب ۸۲ مصوبه در جلسات کارگروه اشتغال شهرستان خبر داد و تصریح کرد: در حوزه اشتغال روستایی اجرای ۱۸۱ درصدی تعهدات را داشته‌ایم و ۵۱۹ طرح بااعتبار ۳۰ میلیارد و ۳۶۶ میلیون تومان در این حوزه برای اشتغال یک هزار و ۹۹ نفر پرداخت‌شده که سرانه اشتغال هر نفر ۲۷ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان بوده است.

ولایتی با اشاره به اینکه ۸۸ درصد طرح‌های اجراشده در قوچان مورد نظارت قرار گرفته است، بیان کرد: از ۵۱۵ طرح پرداختی ۴۵۲ طرح توسط هسته نظارت بازدید شده که خوشبختانه کمترین انحراف در طرح‌های پرداختی را شاهد بودیم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان از فعالیت ۴۹ تشکل کارگری در این شهرستان یادکرد و افزود: ۱۳۶ تعاونی فعال با ۲۷۶ هزار و ۴۸۹عضو و یک تعاونی سهام عدالت با ۱۷۰ هزار و ۳۲ نفر عضو در این شهرستان وجود دارد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۷ تعداد ۴۴۰ نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کردند که در سال ۹۸ به ۳۵۵ نفر رسید و کاهش ۲۴ درصدی داشت.

تعهد اشتغال ایجادشده در قوچان ۱۰۵ درصد است

فرماندار قوچان نیز در این جلسه بابیان اینکه حوزه‌های اقتصادی و اشتغال در اولویت‌های اصلی شهرستان قرار دارد، گفت: امروز تمام ظرفیت دستگاه‌های دولتی برای ایجاد اشتغال‌های عمومی در اختیار قرارگرفته که این مسئله در سطح روستاها به شکل اجرایی پیاده شده است.

هادی رجایی‌نیا با اشاره به کسب رتبه اول قوچان با امتیاز ۸۶ در حوزه برنامه‌های اشتغال در سطح خراسان رضوی، بیان کرد: تعهد اشتغال انجام‌شده ۱۰۵ درصد بوده و آمار بیمه بیکاری نیز طی دو سال اخیر روند کاهشی را داشته است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.