اتحادیه عرب ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت وفاق ملی لیبی موضعگیری مثبتی نسبت به طرح پیشنهادی قاهره در پیش بگیرد، تاکید کرد: هیچ کس دوست ندارد سناریو سوریه در لیبی تکرار شود. از سوی دیگر، سفارت آمریکا در لیبی احتمال برقراری آتش‌بس و آغاز گفتگویی سیاسی در این کشور طی چند روز آینده را بعید ندانست.

اتحادیه عرب: هیچ کس نمی‌خواهد سناریوی سوریه در لیبی تکرار شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب امروز (سه‌شنبه) در گفتگویی مطبوعاتی اظهار کرد: امیدواریم دولت وفاق ملی لیبی موضعگیری خود را درباره طرح پیشنهادی مصر برای آتش‌بس و آغاز یک روند سیاسی جامع اعلام کرده و این موضعگیری اجازه دهد این کشور در روند سیاسی مشارکت کند.

معاون دبیرکل اتحادیه عرب گفت: به نظر من ضروری نیست به صورت کامل بپذیریم طرح قاهره تنها اساس حل بحران لیبی است و در برابر آن تسلیم شویم، آنچه مد نظر است نیت پاک و خالصانه برای قدم گذاشتن در مسیر حل سیاسی این بحران است که در حقیقت اتحادیه عرب از زمان آغاز اقدامات نظامی در چهارم آوریل ۲۰۱۹ آن را خواستار شده بود.

زکی بار دیگر تاکید کرد: اتحادیه عرب حتی یک لحظه باور نداشته که اقدامات نظامی می‌تواند به وضعیت لیبی خاتمه دهد و اتحادیه بارها بر این رویکرد تاکید کرده است.

او در ادامه با تاکید دوباره بر این مساله که روند سیاسی همانی است که می‌تواند به پایان بحران در لیبی منجر شود، از همه طرف‌ها خواست این نکته را باور داشته باشند و این باور را با برگزاری نشستی با یکدیگر به عنوان طرف‌های لیبیایی و بر این اساس که درگیری‌ها در وهله اول یک درگیری لیبیایی-لیبیایی است، بازتاب دهند.

معاون دبیرکل اتحادیه عرب درباره این مطلب که موفقیت طرح مصر در گرو میزان همکاری طرف‌های خارجی دخالت‌کننده در درگیری‌های لیبی است، گفت: این نکته درست است، زیرا به ویژه پس از طرح قاهره که در آن مردم لیبی برادر تلقی شده و می‌بایست به روند سیاسی به عنوان تنها راه برای پایان دادن به بحران این کشور و ایجاد  یک لیبی جدید مدنظر مردم آن بازگردند و شرایط میدانی در این کشور به حدی رسیده که دخالت‌های خارجی بازگشت به روند سیاسی را متوقف و دشوار کرده‌ است.

وی در ادامه گفت: هیچ کس دوست ندارد سناریوی سوریه در لیبی نیز تکرار شود.

زکی افزود: اتحادیه عرب با جایگاه ادبی و سیاسی که دارد و به عنوان یک سازمان منطقه‌ای که لیبی به آن وابسته است، آمادگی دارد نقش خود را ایفا کند و این نقش در گرو توافق کشورهای عضو اتحادیه بوده و می‌تواند به مردم لیبی در رفع شکاف موجود در دوره کنونی کمک کند.

از سوی دیگر، ریچارد نورلاند، سفیر آمریکا در لیبی امروز تاکید کرد: احتمال‌های تحقق آتش‌بسی در لیبی و آغاز یک گفتگوی سیاسی واقعی طی روزهای آینده افزایش یافته‌ است.

نورلاند افزود: آمریکا به همکاری خود با کمیسیون عالی انتخابات ادامه خواهد داد تا مردم لیبی بتوانند رهبران آینده خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.