امیرعباس نصیری دارای مدرک فوق ممتاز سال۱۳۹۳ و عضو انجمن خوشنویسان تهران است.

کتاب‌های خوشنویسی و ارتقای سبک‌های هنری

قدس آنلاین:این هنرمند با مطالعه کتابی درباره زندگی‌نامه و سبک خوشنویسی میرعماد به این هنر علاقه‌مند شد و فعالیت خود را از سال ۹۰ شروع  کرد و زیر نظر اساتیدی همچون استاد امیرخانی و استاد شهبازی ادامه داده است.

نصیری تاکنون موفقیت‌های بسیاری در زمینه خوشنویسی به دست آورده است.

برگزیده دوازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش خوشنویسی، رتبه برتر بیست و چهارمین جشنواره تجسمی ملی جوانان کرمان و شایسته تقدیر بیست و سومین جشنواره تجسمی ملی جوانان کردستان، بخشی از این موفقیت‌هاست. وی همچنین در نمایشگاه‌های گروهی زیادی  از سال ۱۳۹۳ تاکنون شرکت کرده و در مدارس و آموزشگاه‌های مختلف، به تدریس هنر خوشنویسی مشغول بوده است.

نصیری که به شیوه نستعلیق می‌نویسد، درباره این شیوه خوشنویسی می‌گوید: به گفته بزرگان این هنر، اصیل‌ترین شیوه خوشنویسی، نستعلیق است. در تاریخ خوشنویسی، استاد میرعماد از اساتید مشهوری است که به سبک نستعلیق می‌نوشته و پس از این هنرمند استادان دیگری سعی کردند شیوه او را ادامه دهند.

خوشنویسی، هنر سکوت

نصیری با بیان اینکه هنر خوشنویسی ارتباط زیادی با ادبیات دارد، به تأثیر این هنر بر معرفی زبان و ادبیات فارسی اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشنویسی ابزار مناسبی برای معرفی ادبیات است. بسیاری از هنرمندان خوشنویس، اشعار شاعرانی همچون حافظ، سعدی و فردوسی را با سبک خود نوشته‌اند و در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشته‌اند و مردم به این صورت با نام این شاعران و اشعارشان آشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه خوشنویسی هنری است که با سکوت آمیخته است، این هنر را بسیار پرکاربرد می‌داند و می‌گوید: این هنر چون با کتابت و کلمه سر و کار دارد، پس می‌توان احادیث، آیه‌ها و روایت‌های قرآنی را با این هنر نوشت. در نتیجه در انتقال فرهنگ ایرانی- اسلامی به نسل جوان هم تأثیر زیادی دارد.

تألیف کتاب خوشنویسی

نصیری کتابی نوشته است درباره سبک میرزامحمد کاظم‌تهرانی از استادان خوشنویسی که همزمان با میرزا عماد در این هنر فعالیت داشته است. او راجع به کتاب توضیح می‌دهد: این کتاب در مراحل پایانی خود در بخش چاپ است. میرزا محمدکاظم تهرانی، خوشنویس دوره قاجار بوده و با وجود اینکه در هنر خوشنویسی صاحب سبک بوده است، اما مظلوم واقع شده و مانند میرعماد شهرت زیادی ندارد.

این هنرمند بیان می‌کند: بسیاری از مردم اهل تحقیق درباره هنرمندان خوشنویس در قرون گذشته نیستند یا فرصت انجام این کار را ندارند، بنابراین تألیف و چاپ این کتاب‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای شروع علاقه‌مندان در هنر خوشنویسی باشد.

نصیری می‌گوید: مطالعه این کتاب‌ها زمینه فکری به مخاطب می‌دهد و علتی برای آشنا شدن علاقه‌مندان با اساتیدی است که  کمتر شناخته شده هستند، اما تأثیر شگرفی در ارتقای سبک‌های خوشنویسی داشته‌اند.

وی اسم این کتاب را «احوال و آثار میرزا محمد کاظم تهرانی» عنوان می‌کند و می‌افزاید: انتشارات «سبزه» این کتاب را در حالی امسال چاپ می‌کند که با توجه به اینکه اطلاعات زیادی از این هنرمند وجود نداشت، در این کتاب بیشتر به آثار تولید شده این هنرمند توجه  شده است.

این هنرمند معتقد است: تعداد کتاب‌هایی که درباره زندگی‌نامه و آثار هنرمندان خوشنویس که در دوره معاصر بوده‌اند یا در تاریخ گذشته ایران زندگی کرده‌اند، در کشور ما کم بوده است. علاوه بر این، با توجه به اینکه این نوع کتاب‌ها تخصصی هستند، بنابراین مخاطب عام ندارند و تعداد محدودی نیز چاپ می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.