گیلان - مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: نیمی از ظرفیت کارخانه‌های کمپوست گیلان تعطیل است و این واحدها تنها با بخشی از ظرفیت اصلی خود کار می‌کنند.

نیمی از ظرفیت کارخانه‌های کمپوست گیلان تعطیل است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان ،ساسان کفایی پسماند، آلودگی آب‌های زیرزمینی، برداشت بی‌رویه شن و ماسه و آلودگی هوا را به ترتیب از عمده‌ترین مشکلات زیست‌محیطی گیلان خواند و اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه‌های کمپوست استان گیلان تنها با نیمی از ظرفیت اصلی خود کار می‌کنند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه این استان مجموعه‌ای غنی از تنوع زیستی در کشور محسوب می‌شود افزود: محیط‌زیست گیلان از حیث دارا بودن انواع اکوسیستم‌های جنگلی، مرتعی، دریایی و تالابی دارای غنای بسیار خاصی است و این تنوع زیستی متنوع بدون شک به یک حفاظت، نگهداری و صیانت ویژه نیاز دارد.

کفایی معضل پسماند را نه تنها مشکل عمده گیلان بلکه تمام شهرهای شمالی کشور قلمداد کرد و ابراز داشت: گیلان ۱۰۰ رودخانه فصلی و دائمی دارد که این رودخانه‌ها با دریای خزر در ارتباط هستند از طرفی آلودگی آب‌های زیرزمینی به دلیل نشت فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و سموم از جمله مشکلات زیست‌محیطی استان به حساب می‌آید.

وی از ثبت تالاب بین‌المللی انزلی در کنوانسیون رامسر سخن گفت و با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست بر روی تحولات و معضلات این تالاب بسیار حساس است عنوان کرد: معیشت بسیاری از مردم به این تالاب مرتبط است از سوی دیگر ۲۰ روستا و ۳ شهر بزرگ گیلان در اطراف این اکوسیستم ارزشمند قرار دارند.

کفایی رسوبات انباشت شده در بستر تالاب بین‌المللی انزلی را خطرتاک و نگران‌کننده توصیف کرد و با بیان اینکه تاکنون یکسری اقدامات برای رفع این مشکل انجام شده است گفت: با توجه به حجم ورود بالای فاضلاب‌های صنعتی و شیمیایی به داخل تالاب انزلی در درجه نخست باید از ورود این آلودگی‌ها به داخل اکوسیستم جلوگیری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون برنامه‌ها و اقداماتی در راستای کاهش آلاینده‌های ورودی به تالاب بین‌المللی انزلی به انجام رسیده است خاطرنشان کرد: آن‌چه که مشخص است حفاظت، صیانت، نگهداری و احیاء تالاب انزلی بدون مشارکت جوامع محلی و مردم امکان‌پذیر نیست بنابراین باید سعی کنیم این بعد قضیه توسعه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.