براساس اعلام مجلس و دولت، اخذ مالیات از سود سهام بورس و سپرده‌های بانکی فعلاً منتفی است، اما چتر مالیات به‌زودی خانه‌های خالی و لوکس و خودروهای گران‌قیمت را دربرخواهد گرفت.

پولدارها هم مالیات می‌دهند!

قدس آنلاین: در روزهای اخیر خبر اخذ مالیات از سود سهام بورس که این روزها و ماه‌ها یکه‌تازی می‌کند، تلاطم‌هایی در این بازار خلق کرد تا اینکه امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی صراحتاً گفت: لایحه مالیات مستقیم بر خودروها، املاک لوکس و گران‌قیمت به دولت رفته، اما افزایش مالیات سهامداران و سهام شرکت‌های بورس در قالب هیچ طرحی در دستور کار نیست. ضمن اینکه اخذ مالیات از عایدی سرمایه سود سپرده‌های بانکی را هم مدنظر ندارد، چرا که به گفته وی، مضرات اجرای آن از مزایا بیشتر است. دیروز همچنین وزارت‌ راه و شهرسازی هم از اجرای قریب‌الوقوع اخذ مالیات خانه‌های خالی خبر داد.

در همین حال برخی نمایندگان هم از عزم پارلمان برای مالیات‌ستانی از حوزه املاک و مستغلات و نه بورس سخن گفتند و این در حالی است که سال گذشته، اخذ مالیات از این سهام بورس و سپرده‌های بانکی رد شده بود و حالا طرح مجدد آن در مجلس منجر به نگرانی صاحبان سهام و سپرده شده بود.

منتفی ‌شدن اخذ مالیات از سود سهام و سپرده‌های بانکی در حالی است که رقم کسری‌بودجه دولت در سال جاری از ۱۰۰ تا ۳۶۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و وزیر امور اقتصادی و دارایی هم از عدم‌تحقق ۱۴۰هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت در بدبینانه‌ترین حالت سخن گفته است.

 دریافت مالیات دوباره از سهام، خلاف سیاست‌های نظام است

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، متوسط نرخ تورم در بخش واحدهای مسکونی به ویژه در کلانشهرها و شهرهای اصلی، دو برابر متوسط نرخ تورم سالانه کشور است و اولویت در مالیات بر عایدی سرمایه، بخش املاک و مستغلات است و بحث سود سهام، سپرده و خودرو فعلاً در دستور کار ما نیست.

محمدرضا  پورابراهیمی ادامه می‌دهد: علت اجرایی‌نشدن طرح مالیات بر عایدی، دولت بوده است، زیرا مخالف این طرح بود. این مالیات از فعالیت‌های سوداگری جلوگیری می-کند.

وی بر ضرورت تقویت بازارسرمایه تأکید و اضافه می‌کند: اگر از سهام یا سپرده بانکی مالیات بگیریم، بازارهای موازی را تحریک می‌کنیم، بنابراین مجلس هم بنا ندارد تا بر سهام و سپرده‌های بانکی، مالیات وضع شود و تقویت بازارسرمایه، اولویت مجلس است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز دریافت مالیات دوباره از سهام را خلاف سیاست‌های کلی نظام  می‌داند و می‌گوید: هدایت نقدینگی مردم به سمت بازارسرمایه با تأمین ساز و کار مناسب برای شفاف‌سازی بیشتر معاملات آن، راهکار اصولی است.

علی کریمی فیروزجایی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون از محل بورس، فروش سهام و اخذ مالیات بر سهام (که حین معامله دریافت می‌شود) درآمد مناسبی نصیب کشور می‌شود و سیاست‌ها نباید به التهاب‌آفرینی در این عرصه منجر شود.

به باور وی، دولت می‌تواند با فراهم آوردن بستر اطمینان‌بخش در بازارسرمایه، رونق تولید و افزایش بازدهی در فعالیت‌های اقتصادی را تضمین کند.

وی از بررسی و تصویب طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه با هدف کنترل روند سوداگری در بازار معاملات ملک و خودرو و نیز طرح یکپارچه‌سازی دیتاهای دستگاه‌های حمایتی برای تفکیک کد ملی ایرانیان در مجلس خبر می‌دهد.

 بازدهی ۱۱۸درصدی بورس در کمتر از سه ماه

لازم به ذکر است، بازار سرمایه در سال گذشته رشدی ۱۸۰درصدی به خود دیده و سود سرشاری را نصیب بورس‌بازان کرده است.   رشد ساخص بورس در دو سه ماهه ابتدایی امسال هم بنا به اذعان تحلیلگران در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، به گونه‌ای که بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۱۸درصد گزارش شده و گفته می‌شود سهامداران از در این ماه‌ها به طور میانگین بر مبنای نرخ بهره مرکب روزی ۶/۱ درصد سود کسب کرده‌اند و روند سودگیری از این بازار حداقل تا پایان امسال ادامه‌دار خواهد بود.

۳۰۰هزار میلیارد تومان سود سالانه سپرده‌ها

در همین حال و بنا به اذعان کارشناسان اقتصادی، تا پیش از اصلاح اخیر نرخ سود بانکی توسط بانک‌ها و با احتساب نرخ سود ۲۰درصدی سپرده‌ها، سیستم بانکی سالانه ۳۰۰هزار میلیارد تومان سود به صاحبان سپرده می‌پردازد که این رقم در رسیدن نقدینگی به ۲هزار و ۴۰۰هزار میلیارد تومانی نقش اصلی را بازی کرده و آن طور که بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده مانده سپرده‌ها در پایان بهمن ماه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ افزایش ۵/۲۷ درصدی به خود دیده است.

 مالیات ۴هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی خانه‌های خالی و خودروهای لوکس

در خصوص آمار خانه‌های خالی هم اظهارات غیررسمی زیادی شنیده می‌شود، اما بر مبنای آخرین سرشماری نفوس و مسکن که سال ۹۵ انجام شده، حدود ۲میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که سهم تهران از این عدد ۵۰۰ هزار واحد است.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی که باید از سال ۹۴ اجرایی می‌شد، حالا در  حالی به اجرا نزدیک شده که بودجه امسال در راستای دریافت مالیات از ثروت‌های غیرمولد درآمدی ۴هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی درآمد از محل مالیات بر این خانه‌ها، خانه‌های لوکس و خودروهای گران‌قیمت پیش‌بینی کرده است.

مجلس، دولت و چشم‌پوشی از درآمد ۱۴هزار میلیاردی

گفتنی است، صاحبنظران راهکارهای متعددی برای جبران کسری‌بودجه دولت که در سال جاری حداقل ۱۰۰هزار میلیارد تومان برآورد شده پیشنهاد می‌کنند که یکی از این راهکارها، اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی است که در قانون مالیات‌های مستقیم، این سود از پرداخت مالیات معاف شده، حال آنکه این پایه مالیاتی در دیگر کشورها یکی از مهم‌ترین پایه‌های مالیاتی است و برآورد شده اگر از  محل مالیات سود سپرده‌های حقوقی (شرکت‌ها) مالیات ۲۵درصد اخذ شود، حدود ۱۰هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت خلق خواهد شد. در همین حال کاهش مالیات بر خرید و فروش سهام و افزایش سهم دولت  و به تعبیری افزایش بایستی مالیات نقل و انتقال سهام و کاهش کارمزد کارگزاری‌های بورسی هم راهکاری دیگر است که حدود ۴هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت افزوده و اضافه خواهد کرد که در کنار شیوه‌های دیگر قادر است کسری بودجه کشور را جبران کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.