اعتراض‌های مردمی علیه نژادپرستی نهادینه شده در ساختار نظام سیاسی آمریکا دومین هفته خود را هم پشت سر گذاشته. در روزهای اخیر هم نه تنها از دامنه راهپیمایی‌ها کاسته نشده بلکه هر دم بر ابعاد آن افزوده می‌شود.

آمریکا و تاوان ۱۰۰ کودتا

قدس آنلاین:  اعتراض‌های مردمی علیه نژادپرستی نهادینه شده در ساختار نظام سیاسی آمریکا دومین هفته خود را هم پشت سر گذاشته. در روزهای اخیر هم نه تنها از دامنه راهپیمایی‌ها کاسته نشده بلکه هر دم بر ابعاد آن افزوده می‌شود. آمریکا انگار دارد تاوان اشتباه‌های گذشته خود را پس می‌دهد؛ اشتباه‌ها در حوزه داخلی و ماجراجویی‌های خارجی. مسئله‌ای که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم به آن اشاره دارد. ماریا زاخارووا، در واکنش به اعتراض‌های گسترده در آمریکا گفته: «آن‌ها دقیقاً آنچه را کاشته‌اند، برداشت می‌کنند. کاخ سفید اکنون با عواقب همان اعمال و اقداماتی رو به رو است که در دیگر نقاط دنیا دنبال می‌کرد؛ اعمالی از قبیل بی‌ثبات کردن اوضاع و بازی و سوءاستفاده از اختلافات درونی دیگر کشورها».

۱۰۰ کودتای آمریکایی

واقعیت آن است در طول سالیان گذشته به اعتراض‌های گاه و بی‌گاه جامعه رنگین‌پوست ایالات متحده علیه بی‌عدالتی موجود توسط حاکمان سفیدپوست با حربه‌های مختلف سرپوش گذاشته شده و هیچ گاه برای رفع ریشه‌ای آن چاره‌جویی نشده. از سوی دیگر، پول مالیات‌دهندگان آمریکایی به‌جای هزینه شدن در داخل برای رفع بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی و ایجاد زیرساخت‌های بهتر، صرف توهمات و ماجراجویی‌های خارجی مستأجران کاخ سفید شده است.

ایالات متحده در طول سال‌های پس از جنگ جهانی دوم همواره بر دامنه سیاست‌های استعماری خارجی خود افزوده که این چیزی جز هدررفت هر چه بیشتر سرمایه‌های این کشور به دنبال نداشته. تنها در نیمه دوم قرن بیستم، ایالات متحده آمریکا حدود ۱۰۰ کودتای نظامی و براندازی حکومت‌ها را طراحی و رهبری کرده است و ده‌ها بار به‌طور مستقیم دست به اشغال نظامی کشورها زده و یا آن‌ها را تهدید به مداخله نظامی کرده است. «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز چندی پیش در پیامی توییتری نوشت: آمریکا در دوران جنگ سرد، ۷۰ مورد عملیات آشکار و نهان برای تغییر رژیم‌ در کشورهای مختلف انجام داده است. وی در عین حال، تعداد عملیات‌های آشکار ایالات متحده برای تغییر رژیم در کشورهای مختلف را ۶ مورد و تعداد عملیات‌های نهان را ۶۴ مورد عنوان کرد».

مروری بر پرونده مداخله‌های خارجی آمریکایی‌ها

در حالی که اعتراض‌های مردمی در آمریکا ادامه دارد بیراه به نظر نمی‌رسد به بهانه اظهارات مقام روس، مروری بر مهم‌ترین مداخلات خارجی یانکی‌ها داشته باشیم. عریضه مداخله‌های یانکی‌ها در امور داخلی دیگر کشورها طولانی است. اما در ادامه به اختصار به مهم‌ترین آن که در قالب مداخله مستقیم نظامی، حمایت از جریان‌های سیاسی وابسته در قالب کودتا و در نهایت براندازی نرم از طریق انقلاب‌های رنگی صورت گرفته اشاره می‌شود.

*سال ۱۹۵۰، آمریکا در برافروختن جنگ کره شرکت داشت که تا سال ۱۹۵۳ نیز ادامه داشت. در جریان جنگ کره، نیروی هوایی ایالات متحده ۶۳۵هزار تن بمب روی شبه جزیره کره ریخت. تلفات وارده بر قوای آمریکایی در این جنگ، تقریباً به ۳۶۰هزار نفر رسید.

*در ۱۰ مارس ۱۹۵۲ آمریکایی‌ها اقدام به حمایت از ژنرال «باتیستا» و او را به کودتا در کوبا تشویق کردند و پس از اینکه وی قدرت را در کشور به دست گرفت، دیکتاتوری وابسته به آمریکای خود را در این کشور به اجرا گذاشت.

*در ۱۹ آگوست ۱۹۵۳ سازمان سیا کودتایی را علیه دولت «مصدق» به راه می‌اندازد که به کودتای «۲۵ مرداد» در ایران معروف است. طراح و برنامه‌ریز این کودتای آمریکایی کسی نبود جز «کیم روزولت» نوه «تئودور روزولت» که در سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۹ میلادی ریاست جمهوری آمریکا را برعهده داشت.

* ۱۵ جولای ۱۹۵۸ لبنان عملاً به واسطه ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا به اشغال نظامی این کشور در می‌آید تا کاخ سفید رسماً حمایت خود از کمیل شمعون را به دنبال انقلاب عراق که روز پیش از آن در این کشور (عراق) روی داده بود، اعلام کند.

*در سال۱۹۶۰ آمریکا حمله به ویتنام را آغاز کرد. این جنگ طولانی‌ترین و پر هزینه‌ترین جنگ آمریکا بود که تا سال ۱۹۷۵ به‌طول انجامیده و در نهایت به خروج خفت‌بار یانکی‌ها از این کشور منجر شد. همزمان جنگ‌های نیابتی در لائوس و کامبوج بین نیروهای آمریکایی‌ در برابر نیروهای کمونیستی به شکست سیاست‌های واشنگتن و روی کار آمدن دولت کمونیست در همه این کشورها انجامید.

* سال ۱۹۶۰ پاتریس لومومبا رهبر جنبش ملی کنگو که نبرد را برای دستیابی به استقلال رهبری کرد، در سال ۱۹۶۳ اولین نخست وزیر منتخب مردم این کشور شد. اما او در کودتای آمریکایی «جوزف موبوتو» از قدرت خلع شد.

*در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا کودتایی علیه «سالوادور آلنده» رئیس جمهور وقت شیلی به اجرا می‌گذارد که در نتیجه آن نه تنها آلنده کشته می‌شود که این کودتا اعدام ۳۰ هزار نفر و بازداشت و زندانی شدن ۱۰۰ هزار نفر را در شیلی به دنبال دارد.

*در ۲۶ آوریل ۱۹۸۰، جیمی کارتر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دستور داد با اجرای عملیات پنجه عقاب، گروگان‌های آمریکایی در تهران آزاد شوند. این علمیات در طبس شکست خورد.

*۲۰ سپتامبر ۱۹۸۹ نظامیان آمریکایی کشور پاناما را به دستور «جرج بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا به اشغال خود در آوردند تا ژنرال «مانوئل نوریگا» رهبر وقت پاناما را بازداشت و در آمریکا محاکمه کنند. در این اشغال، بیش از ۲ هزار نفر کشته شدند.

* در سال ۱۹۹۵ (پس از سکوت سؤال برانگیز آمریکا در مورد کشتارهای منطقه بالکان و نسل کشی توسط صرب‌ها از سال ۱۹۹۱)، آمریکا در کنار دیگر نیروهای حفظ صلح وارد بالکان شد، اما پس از مدتی به‌شکل مبهمی از این منطقه خارج شد و عرصه را برای نسل کشی (به‌خصوص مسلمانان بوسنی و هرزگوین و کوزوو) فراهم نمود.

* در۷ اکتبر ۲۰۰۱، پس از وقایع ۱۱ سپتامبر، نیروهای آمریکایی با عنوان مبارزه با تروریسم و ریشه کردن سازمان القاعده، به رهبری اسامه بن لادن، به افغانستان حمله کردند و تا کنون در آنجا حضور دارند.

* در آوریل ۲۰۰۲ کابینه جرج بوش فرمان انجام کودتا در ونزوئلا علیه (هوگو چاوز) رئیس جمهور این کشور را صادر کرد. پس از دو ماه اعتصابات سراسری مردم در طرفداری از هوگو چاوز و محکوم شدن کودتا از طرف ۱۹ کشور آمریکای لاتین، کودتا با شکست مواجه شد و چاوز به قدرت بازگشت.

*در ۱۹ مارس ۲۰۰۳، پس از اتهامات و پرونده‌های ساختگی جورج بوش و کابینه او علیه عراق از قبیل تهیه و تولید سلاح‌های کشتار جمعی، رابطه رژیم صدام با القاعده و فاجعه ۱۱ سپتامبر و...  و بدون توجه به افکار عمومی جهان، آمریکا و متحدانش به عراق حمله ور شدند.

- از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ ایالات متحده با حضور در کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز با برهم زدن معادلات سیاسی به بحران در این منطقه دامن زد و با طراحی و اجرای انقلاب‌هایی رنگین یا مخملی حکومت‌های این منطقه (گرجستان، اوکراین، قرقیزستان) را سرنگون و حکومت‌های دست نشانده طرفدار خود را بر سر کار آورد.

*کودتای سال ۲۰۰۹ در هندوراس جدا از ابعاد سیاسی آن، تلفات جانی فراوانی را به این کشور وارد کرد که در آن بسیاری از مخالفان سیاسی، روزنامه نگاران و فعالان اتحادیه‌ها جان خود را از دست دادند. اسنادی که در ویکی لیکس افشا شد نقش آمریکا در این اتفاق را آشکار کرد.

*دو سال پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ مصر و روی کار آمدن دولت مردمی «محمد مرسی» رژیم صهیونیستی و آمریکا که می‌دیدند با روی کار آمدن عضوی از اعضای اخوان المسلمین منافعشان در منطقه با خطر رو به رو شده است، از ارتش مصر و فرمانده آن عبدالفتاح السیسی برای انجام کودتای نظامی حمایت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.