روزهای گرم سال که می‌رسد همه قدر آب را بیشتر می‌دانیم اما بسیاری از هموطنان ما هم هستند که عطش بی‌آبی امانشان را بریده است که هر از گاهی شاهد روایت‌های تلخ زندگی در برخی از این مناطق هستیم.

دبه های خالی «خلق آباد» و استخرهای پر ویلاها

علی محمد زاده/

روزهای گرم سال که می‌رسد همه قدر آب را بیشتر می‌دانیم اما بسیاری از هموطنان ما هم هستند که عطش بی‌آبی امانشان را بریده است که هر از گاهی شاهد روایت‌های تلخ زندگی در برخی از این مناطق هستیم.

بر همین اساس در هر گوشه‌ای از کشور می‌شود جایی را پیدا کرد که تشنگی و کم‌آبی زندگی را به کامشان تلخ کرده است ولی مشکل بی‌آبی مناطقی که در نزدیکی کلانشهرها قرار دارند اندکی باورناپذیر است که در ادامه به یکی از همین موارد اشاره می‌کنیم.

•         کابوس تشنگی در همسایگی مشهد

کمتر از ۵کیلومتر که از میدان امام حسین(ع) مشهد در مسیر جاده کلات دور می‌شویم. به روستای خلق‌آباد می‌رسیم که هر چند در سال‌های دور بین آخرین منازل شهرک بهمن تا آنجا مزارع کشاورزی بود اما این روزها تقریباً تمام دو طرف طول مسیر پر شده از کارگاه‌ها و مغازه‌های مختلف و تفکیکی بین بافت مسکونی و تجاری آبادی‌های مسیر نیست و انگار روستایی چسبیده به مشهد است.

با بررسی سابقه خبری مشکل بی‌آبی خلق‌آباد به چندین گزارش و خبر می‌رسیم که در سال‌های قبل منتشر شده و روزنامه قدس در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به طور مفصل به این معضل پرداخته است.

هر چند همان سال‌ها متولیان این موضوع وعده‌هایی برای رفع مشکلات روستا و از جمله مسئله کم‌آبی دادند اما همچنان شاهد تداوم روند کم‌آبی این روستا بودیم به طوری که چند سال پیش وقتی اهالی روستا از پیگیری‌های زیاد خود ناامید شدند در تجمعی اعتراضی برای چند ساعت مسیر جاده را مسدود کردند تا حداقل یکی از مدیران عالی استان به داد آن‌ها برسد.

•         قاب مشکلات ظاهری خلق‌آباد

اما در چند روز گذشته تماس‌های زیادی از سوی اهالی این روستا با روزنامه داشتیم که خلاصه تمام حرف‌ها یک جمله ساده بود و آن اینکه «لطفاً به داد ما برسید تشنگی امانمان را بریده است».

بنابراین برای درک بهتر شرایط راهی این روستا می‌شوم. نخستین چیزی که جلب توجه می‌کند وجود نخاله‌ها و مصالح ساختمانی فراوان در حاشیه معابر این روستاست؛ خیلی‌ها در حال ساخت و ساز هستند و عده‌ای هم کارشان تمام شده ولی آثار بنایی آن‌ها همین تپه‌های کوچک و بزرگ نخاله و مصالح است.

متأسفانه خروجی پساب خانه‌ها به معابر هم تصویر بدی ساخته، بوی پساب آفتاب خورده کنار معابر ناخوشایندتر از همیشه است و کودکانی هم در کنار همین آب‌ها در حال بازی هستند و بی هیچ تردیدی می‌توان پیش‌بینی کرد اگر چاره‌ای اندیشیده نشود باز شاهد مشکلات بعدی از جمله سالک، کچلی و شپش خواهند بود.

مرد میانسالی از خدمات نامطلوب بهداشتی گلایه می‌کند ولی همچنان که در سال‌های قبل نیز شاهد بودیم شاه‌بیت مشکلات اهالی بی‌آبی است؛ چرا که او می‌گوید: آب نداریم تا بخواهیم بهداشتمان را به خوبی رعایت کنیم.  

وجود زباله‌هایی که در هوای گرم این روزها شیرابه آلوده آن‌ها روان شده هم تصویری است که در بسیاری از کوچه‌ها می‌شود دید.

•         بی‌آبی سرخط مشکلات بعدی

زن میانسالی که کنار ورودی خانه نشسته و وقتی از او درباره مشکلات روستا می‌پرسم، می‌گوید: پسرم آب نداریم بخوریم دیگر چیزها برایمان مهم نیست. او می‌افزاید: شب‌ها باید بیدار بمانیم تا شاید بتوانیم چند دبه آب پر کنیم.

پسر جوانی هم می‌گوید: امسال که دیگر بهانه کم‌آبی نیست همه چاه‌ها و قنات‌ها پرآب است ولی امسال هم مانند سال‌های قبل با شروع فصل گرم باز قطعی آب شروع شده است.

او می‌افزاید: متأسفانه روزگار ساکنان خلق‌آباد به دلیل بی‌آبی سخت می‌گذرد و این روزها که همه از رعایت بهداشت و شست‌وشوی بیشتر دست‌ها حرف می‌زنند تا از شیوع کرونا پیشگیری شود ما آب خوردنمان را هم به سختی تهیه می‌کنیم و نوبت به رعایت بیشتر بهداشت نمی‌رسد.

مرد دیگری از بی‌توجهی متولیان حوزه آب گلایه می‌کند و می‌گوید: پیگیری‌های ما بی‌نتیجه بوده و می‌گویند مصرف آب بالا رفته و چون چاه آب خلق‌آباد با روستاهای بالادست مشترک است آب به این روستا نمی‌رسد.

البته او از وجود شایعاتی هم خبر می‌دهد که از صحت آن‌ها اطمینان ندارد و می‌افزاید: در طول مسیر لوله انتقال عده‌ای آب را به باغ ویلاها می‌فروشند یا لوله را سوراخ می‌کنند و برای مصارف کارگاهی و کشاورزی استفاده می‌کنند.

زنی به اصرار ما را به خانه می‌برد تا دبه‌های آبی را نشان دهد که متعلق به همسایه‌های اوست. او توضیح می‌دهد: شب‌ها باید تا دیروقت بیدار باشیم تا آب مورد نیاز خود را ذخیره کنیم چون بسیاری از همسایه‌ها تانکر ذخیره آب ندارند باید با انواع ظروف اقدام به ذخیره‌سازی کنند و چون در منزل ما اندکی فشار آب بیشتر از دیگر منازل است همسایه‌ها دبه‌های آب خود را به ما می‌سپارند تا برایشان پر کنیم.

•         وعده ساماندهی

دهیار خلق‌آباد هم در گفت‌وگوی تلفنی می‌گوید: در سال‌های گذشته آب و فاضلاب روستایی کمبود اعتبارات را دلیل اصلی کندی انجام عملیات عمرانی می‌دانست ولی با ادغام آب و فاضلاب روستایی و شهری مدیران جدید وعده بررسی و رفع مشکلات را داده‌اند.

بیدل می‌افزاید: متأسفانه سرقت آب از خط لوله انتقالی در مسیر معضل اصلی است و در سال‌های گذشته با برخی از افراد برخورد شده ولی باز هم عده‌ای مبادرت به سرقت آب می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: آب روستا از چاهی در ۳۰ کیلومتری خلق‌آباد تأمین می‌شود و چون در مسیر کارگاه‌های مختلف، باغ و زمین کشاورزی قرار دارد بی‌تردید برخی‌ها با تخریب لوله اقدام به سرقت آب می‌کنند و در گذشته مواردی بوده که به دستگاه قضایی هم معرفی شده‌اند بنابراین در حال حاضر نیز اگر آبفا با فرستادن کارشناسان خود موارد فعلی را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کند مشکل بی‌آبی خلق‌آباد رفع خواهد شد.

دهیار خلق‌آباد درخصوص سایر مشکلات از جمله پساب منازل و خدمات بهداشتی هم می‌گوید: متأسفانه متولیان بهداشتی از ابزار قانونی خود برای برخورد با افرادی که پساب خانه خود را به معابر هدایت می‌کنند استفاده نمی‌کند و همین موضوع زمینه‌ساز شیوع بیماری‌های متعددی از جمله سالک خواهد شد.

•         صبر مردم در حال لبریز شدن

روحانی روستا هم با گلایه شدید از بی‌توجهی متولیان به درخواست‌های مردمی می‌گوید: متأسفانه با وجود پیگیری‌ها و درخواست‌های صورت گرفته مشکل بی‌آبی چند هزار سکنه خلق‌آباد در ماه‌های گرم سال همچنان پابرجاست.

حجت‌الاسلام شریعتی می‌افزاید: اکنون آب به نوعی جیره‌بندی شده و اهالی با مشقت فراوان آب مورد نیاز روزانه خود را تهیه می‌کنند و بی‌تردید عده‌ای در بالادست آب را سرقت می‌کنند همچنان که در سال‌های قبل مواردی از این دست دیده شده به طور مثال یک هکتار گوجه فرنگی کشت شده بود که از محل همین لوله خط انتقال آبیاری می‌شد یا کارگاه شن‌شویی که مستقیم آب مصرفی خود را با انشعاب غیرمجاز از این خط انتقال تأمین می‌کرد.

او ادامه می‌دهد: نگرانی بزرگان روستا از این است که اهالی صبرشان از بی‌توجهی متولیان باز لبریز شود و دست به اقدام‌های نامتعارفی از قبیل تجمع چند سال قبل انجام بدهند بنابراین امیدواریم متولیان این موضوع با ورود به موقع خود از بروز رفتارهای غیرمعمول برای بیان یک خواسته عمومی پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.