اخبار حمله و هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی را قطعاً تاکنون بارها و بارها شنیده‌اید. گرچه وفور تمام گونه‌های ملخ برای کشاورزی و مزارع ایجاد مشکل نمی‌کند اما هستند نوعی از آن‌ها که ازدیادشان می‌تواند حتی به نابودی گونه‌های گیاهی منجر شوند.

تاراج مزارع سبز با آرواره‌های زرد

هاشم رسائی‌فر/

اخبار حمله و هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی را قطعاً تاکنون بارها و بارها شنیده‌اید. گرچه وفور تمام گونه‌های ملخ برای کشاورزی و مزارع ایجاد مشکل نمی‌کند اما هستند نوعی از آن‌ها که ازدیادشان می‌تواند حتی به نابودی گونه‌های گیاهی منجر شوند.

ملخ صحرایی یکی از همین نوع ملخ‌هاست. این ملخ بیشتر در عربستان دیده می‌شود به همین دلیل در فصولی که جمعیت آن‌ها زیاد می‌شود به قسمت‌های جنوب و جنوب غرب ایران نیز حمله می‌کنند و خسارت‌هایی را با خود به بار می‌آورند. از ابتدای بهار امسال اخبار متعددی از حضور ملخ‌های صحرایی در نقاط مختلف کشور شنیده شده که آخرین آن مربوط به درگیر شدن هشت استان با هجوم این ملخ غول‌پیکر می‌شود. استان خراسان رضوی یکی از همین هشت استان درگیر با ملخ صحرایی است. هر چند میزان درگیری این استان در مقایسه با سایر نقاط کشور ناچیز است اما وجود ملخ‌های صحرایی برای اولین بار در سال جاری در شهرستان خلیل‌آباد به تازگی گزارش شده است.

مهندس حلاج‌نیا؛ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره به قدس گفت: بیشتر گونه‌های موجود در استان ملخ‌های بومی هستند که به اصطلاح به آن‌ها مراکشی می‌گویند و این ملخ‌ها در نقاط مختلف خراسان رضوی دیده می‌شوند و خسارت چندانی به بار نمی‌آورند گرچه برای مبارزه با این نوع ملخ از ابتدای سال تاکنون در حدود ۳هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان عملیات مبارزه با آن‌ها صورت گرفته بنابراین قصد داریم مبارزه را از کانون‌های آن‌ها شروع کنیم تا موجب تخم‌ریزی و ازدیاد آن‌ها نشویم.

وی در مورد وجود ملخ‌های صحرایی در استان نیز اظهار کرد: حضور ملخ‌های صحرایی که جثه بزرگ و زرد رنگی دارند برای نخستین بار در شهرستان خلیل‌آباد رصد شده که در حدود پنج هکتار از اراضی این شهرستان را درگیر خود کرده این در حالی است که میانگین حضور این ملخ در همین پنج هکتار در هر ۱۰ متر یک عدد گزارش شده که جای نگرانی ندارد.

حلاج‌نیا در ادامه افزود: نگرانی بابت حضور ملخ‌های صحرایی در استان نداریم چون همان طور که گفته شد خیلی محدود و کم هستند و اینکه به محض ردیابی عملیات برای مبارزه با آن‌ها صورت گرفته تا از تخم‌ریزی و افزایش جمعیت آن‌ها جلوگیری کنیم که تاکنون این موضوع موفق بوده است. تنها نگرانی اندکی که وجود دارد این است که در همسایگی استان ما در شهرستان زیرکوه در خراسان جنوبی ملخ‌های صحرایی وجود دارند اما با این حال چون در آنجا نیز عملیات مبارزه به خوبی صورت می‌گیرد نگرانی چندانی نیست و مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی نسبت به ازدیاد جمعیت ملخ‌های صحرایی هشدار داد و گفت: جمعیت‌های بالای این نوع ملخ می‌تواند خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد کنند به صورتی که این ملخ‌ها با هجوم گله‌ای به هیچ گیاهی رحم نمی‌کنند و حتی تنه‌های درختان را مورد حمله قرار می‌دهند از این رو از هم‌استانی‌ها چه کشاورزان و چه دوستداران طبیعت درخواست داریم در صورت مشاهده ملخ صحرایی که رنگی زرد و جثه‌ای بزرگ دارد این موضوع را بلافاصله به اداره جهاد کشاورزی محل سکونت خود اعلام کنند تا همکاران ما در اسرع وقت اقدام‌های لازم برای مبارزه به موقع با ملخ‌ها را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.