استاندار خراسان رضوی گفت: مصلحت نظام، کشور و دولت فعال بودن شهرکهای صنعتی و انجام فعالیتهای اقتصادی به صورت تعاونی و مجتمع‌های صنفی است.

مصلحت کشور فعالیت اقتصادی به شکل تعاونی است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رزم حسینی  در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای رفع مشکلات پرونده‌های اولویت دار استان خراسان رضوی افزود: اگر فعالیت‌های اقتصادی در قالب تجمیع ده‌ها فعال اقتصادی و صنفی انجام شود بسیار ارزشمند است و متولیان اجرایی باید فعالیت آنها را تسریع کنند.

وی ادامه داد: در شهرکهای صنعتی ابتدا باید مساله زمین و تملک آن به وسیله سهامداران حل شود و مساله حقوقی برای آن باقی نماند در غیر این صورت باقی ماندن مشکلات زمین در این طرح‌ها مشکلاتی برای این طرح‌ها ایجاد می کند.

رییس اتاق اصناف مشهد نیز در این جلسه گفت: اصناف مرتبط با سه طرح شهرکهای صنعتی که در این جلسه بررسی می شود خواستار راه اندازی فعالیتهایی در اطراف مشهد در قالب شهرک صنعتی تخصصی هستند.

محمود بنانژاد افزود: اصولا امکان فعالیت اصناف در قالب مجتمع های صنفی در شهر امکان پذیر است اما اتحادیه ها و اتاق اصناف خواستار فعالیت واحدهای صنفی ذیل عنوان شهرک هستند چرا که فعالیت اصناف در مجتمع‌ها به شکل اخذ تک تک مجوزها و به صورت شخصی از شهرداری است و الزامی برای فعالیت ضابطه‌مند در قالب جمعی برای واحدهای صنفی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در شهرک‌های صنعتی، واحدهای صنفی ضابطه مند عمل کرده و در ادامه اخذ مجوز به عنوان شهرک، دیگر نمی توانند فعالیت یا کاربری واحد را تغییر دهند.

همچنین نمایندگان اصناف و اتحادیه‌های قالی شویی، تولید کنندگان پلاستیک و جعبه سازی مشهد به بیان مشکلات خود در تاسیس شهرک صنعتی غیردولتی فرش، شهرک صنعتی جعبه سازان مشهد و شهرک صنعتی پلاستیک در اطراف این کلانشهر پرداختند.

مساله تعیین تکلیف زمین برای شهرک صنعتی غیردولتی فرش از سوی مالکان مورد تاکید استاندار قرار گرفت و تامین آب و برق در طرح های یاد شده نیز تسهیل شد اما موضوعات زیست محیطی موکول به پیگیری استاندار و رییس سازمان محیط زیست شد.

رییس اداره محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: فعالیت شهرکهای صنعتی یاد شده در اطراف کلانشهرها و محدوده ۳۰ کیلومتری آنها منوط به اخذ مجوز از هیات وزیران است لذا دستگاه های محلی از این بابت برای اعطا مجوز با مشکل مواجه هستند.

زیبا معظمی فرد افزود: مساله اصلی تامین آب این واحدهای صنعتی که عمدتا هم آب بر هستند و در اطراف مشهد قرار دارند مهم ترین دغدغه فنی محیط زیست است.

همچنین در این جلسه مدیرعامل مجتمع فرآوری کائولین و خاک‌های صنعتی زرمهر گفت: این مجتمع که قرار است تولید کننده مواد اولیه صنایع کاشی باشد ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با حدود پنج هزار میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری دو هزار و ۴۰۰ شغل ایجاد می‌کند.

سید رضا زیارت نیا افزود: این واحد صنعتی در منطقه بایگ تربت حیدریه قرار دارد و تکمیل آن می‌تواند وابستگی کشور به کائولین خارجی صنایع کاشی و سرامیک را برطرف کرده و به افزایش کیفیت این محصولات منجر شود و از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کند.

وی ادامه داد: شرکت برق از تامین شبکه انتقال برق صنعتی سه مگاوات به این مجتمع سرباز می زند.

علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: با هماهنگی های صورت گرفته هزینه شبکه انتقال نیرو به طول هفت کیلومتر توسط شرکت تامین می شود اما در صورت تایید قانونی هزینه آن در آینده از بهای برق مصرفی این مجتمع کسر می شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.