یزد - مدیر جهاد کشاورزی استان یزد گفت: شیوع بیماری کرونا در ۷۰روز ابتدایی سال ،بیش از ۲۱۰میلیارد تومان ضرر به بخش کشاورزی و دامپروری و طیور استان وارد شده که در این بین مرغ گوشتی با خساراتی برابر ۴۱میلیارد تومان بشترین آسیب را دیده است .

ضرر ۲۱۰میلیارد تومانی کرونا به بخش کشاوری استان یزد

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، سید جمال سجادی پور پیش از ظهر چهارشنبه دردوازدهمین نشست خبری آنلاینی که به مناسبت هفته کشاورزی توسط خانه مطبوعات استان یزد برگزارگردید اظهارداشت: یزد با دارا بودن بیش از ۱۱۵هزار هکتاراراضی کشاورزی و به دلیل محدویت های آبی ،توسعه کشاورزی را در دستور کار خود  قرار داده و ارتقای بهروری ، استفاده  بهینه ازروش ها ی نوین کشاورزی و علمی کردن  بخش کشاوری از مهمترین اولویت ها ی ما است.

وی افزود: ما درراستای ارتقای کشاورزی دراستان سیستم ها ی نوین آبی را در دستور کار خود قرار داده ایم و در سال ۹۲، ۱۰هزارو ۴۰۰هکتار سیستم نوین آبیاری داشته ایم که هم اکنون این سیستم ها در استان به بیش از ۳۰هزار هکتار رسیده و رادمان آبیاری در کشاورزی استان افزایش داشته است.

سجادی پورتصریح کرد: درسال گذشته بیش از ۴۳میلیارد تومان اعتباربلا عوض ملی در استان جذب شده و سال گذشته  بیش ۴هزار هکتار سیستم های نوین ابیاری در استان اجرا شده و ما در کشور در این حوزه جایگاه ۶کشوری را داریم.   

وی در خصوص کشت گلخانه دراستان  نیز گفت: سطح زیر کشت گلخانه ای ما هم ۵۴۰ هکتار بوده و ۵۴ درصد از تولیدات دامی و گلخانه ای ما با ۴درصد اب تامین می شود و میزان آب مصرفی دراین بخش زیر ۴درصد است و ۳۰درصد افزایش تولید داریم ودراین نوع کشت ما توجه ویژه ای به تنوع کشت داریم وهم اکنون بیش از ۱۵ نوع محصول اعم ازصیفی جات ،سبزی جات و گیاهان دارویی درگلخانه ها ی استان تولید می شود .

 این مسئول خاطر نشان ساخت : کشت نشا در استان رشد بسیار چشم گیری داشته در این نوع کشت مصرف زمان ،مصرف آب و انرژی مدیریت صورت می شود و  تولید نشا در استان ازسال ۹۱،که یک میلیون نشا بوده هم اکنون به ۱۰۰میلیون نشا رسیده او  ما برای افزایش کشت نشایی باید فرهنگ سازی ها ی لازم را انجام دهیم.  

وی درخصوص تامین نهاده های دامی دراستان گفت: متاسفانه ما استان د رخصوص تامین نهاد ده ها ی دامی وضعیت خوبی نداریم و با توجه به شرایط  تحریمی کشورما برای برای تامین کنجاله سویا ذرت و جو با مشکلات اساسی روبرو بودیم که در این خصوص ما ظرفیت ذخیره سازی را در استان افزایش داده ایم که این ظرفیت هم اکنون به ۶۰هزار تن رسیده است.

 سجادی پورتصریح کرد: دولت با ایجاد سامانه بازار گاه دست واسطه ها در این بازار را تا حدودی قطع کرده  که در این سامانه ابتداعرضه سویا وسپس عرضه  ذرت در دستور کار قرار گرفت وتمام فرایند واردات تا مصرف در غالب این سامانه انجام می شود.

وی در خصوص تامین نهاده های دامی درغالب کشت گلخانه ای گفت: در شهرستان خاتم برای اولین بار در استان کشت ذرت علوفه ای در گلخانه انجام می شود که این گلخانه به مساحت ۵۰۰ تا۶۰۰هکتار در دست احداث بوده و احداث این گلخانه باعث رشد ۱۰برابری تولید علوفه در استان می شود .

سجاد سجادی پور گفت : به مناسبت هفته کشاورزی ۴۶پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰۳ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی به بهره برداری می رسد که ۲۸پروژه در حوزه آب و خاک و سیستم های نوین آبیار ی، ۶واحد تولیدات دامی ، ۴واحد تولیدات گیاهی 

و ۸واحد صنایع تبدیلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.