رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: زمانی جذابیت بازار ایران می‌توانست اهرمی برای اعمال فشار بر شرکت‌های کره‌ای و دولت کره جنوبی برای تسویه بدهی‌شان باشد اما ما تا زمانی که این اهرم فشار را در دست داشتیم از آن استفاده نکردیم.

این سربالایی‌ها تمام می‌شود اما تاجر ایرانی رفتار کره‌جنوبی را فراموش نخواهد کرد/ اهرم فشار را در زمان مناسب استفاده نکردیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛  پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا، کره جنوبی از ایران، نفت خام و میعانات گازی خریده اما هنوز هیچ پولی به ایران پرداخت نکرده است؛ آن هم در شرایطی که ایران زیر فشار شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار دارد.

امروز خبرگزاری بلومبرگ مطلبی را به نقل از «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی ایران منتشر کرد که حاکی از عمق ناراحتی ایران از کره جنوبی به واسطه خلف وعده این کشور در روابط دوجانبه اقتصادی و همراهی او با رویکردهای خصمانه ایالات متحده و سیاست های تحریمی این کشور در قبال ایران بود.

همتی در بخشی از پاسخ کتبی که به پرسش‌های بلومبرگ داده است، عنوان کرده است: این ناراحت‌کننده است که شاهد آن باشیم بانک‌های کره‌ای با خیال راحت تعهدات خود و توافق‌های مالی بین‌المللی رایج را زیر پا می‌گذارند و تصمیم گرفته‌اند وارد بازی سیاست شوند و از تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده پیروی کنند. به گفته اوایران می تواند برای دسترسی به منابع خود به اقدامات قانونی روی آورد اما نامی از بانک‌های مورد نظر نبرد.

«ارسلان قاسمی»، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت وگو با «قدس آنلاین» درباره علل فاصله گرفتن کره جنوبی از ایران و رویکرد اخیر این کشور در قبال عدم ازادسازی پول نفت ایران، گفت: کشور کره جنوبی عملا به دلیل آنکه از نظر رویکرد بین المللی و اقتصادی دنباله روی  آمریکاست و به نوعی حیات خلوت این کشور محسوب می‌شود جرئت اینکه رفتاری خلاف سیاست های آمریکا از خود نشان دهند ندارد

قاسمی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل کنونی که بین دو کشور ایران و کره جنوبی رخ داده علاوه بر عامل اصلی و ریشه‌ای که «هراس کره جنوبی از آمریکا» است یک علت مهم دیگر هم دارد. این علت را هم باید در سیاست‌هایی که ما طی سالهای اخیر در قبال برخی کشورها ازجمله کره جنوبی اتخاذ کردیم جست‌وجو کنیم. طی سالهای اخیر متأسفانه ما رفتاری در قبال کشور کره جنوبی داشتیم که امروز نتیجه آن را مشاهده می‌کنیم. آن روزها فعالان اقتصادی بارها نسبت به این رویکرد هشدار دادند؛ روزی که ما هشدار دادیم که باید کره جنوبی را وادار کنیم برای فعالیت اقتصادی در ایران سرمایه گذاری کند یا بخشی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های خود را به ایران منتقل کند یا فعالیت اقتصادی مشترکی را در خاک ایران با ما آغاز کند متأسفانه کسی توجه نکرد.

وی تصریح کرد:درواقع ما باید دست و پای کره‌ای‌ها را در کشورمان بسته، رفتن از ایران را برای آنها هزینه‌بر می‌کردیم تا به این راحتی نتوانند در قبال ترک ایران تصمیم گیری کنند.بازار گسترده و جذاب ایران، زمانی می‌توانست اهرمی برای اعمال فشار بر شرکت‌های کره‌ای و دولت کره جنوبی برای تسویه بدهی‌شان باشد اما ما تا زمانی که این اهرم فشار را در دست داشتیم از آن استفاده نکردیم و این اهرم نیز امروز کارایی چندانی ندارد. شرکت‌های کره‌ای تحت فشار امریکا خودشان کرکره‌ها را پایین کشیده و از ایران رفته‌اند؛ برای نفت و میعانات گازی ایران هم که جایگزین یافته‌اند.

قاسمی درباره اهمیت همکاری اقتصادی دو کشور می‌گوید: اقتصاد کره جنوبی با اقتصاد ایران تا حدودی هماهنگ بود و به همین دلیل هم تمایل همکاری بین دو کشور وجود داشت. همچنین ایران به عنوان یک بازار بزرگ برای کره جنوبی مطرح بود. به همین سبب بیش از آنکه ایران ضرر کرده باشد، این کره جنوبی است که ضرر کرده و بازار ایران را از دست داده است، وگرنه ایران جایگزین های دیگری برای محصولات وارداتی کره جنوبی به ایران دارد.

این فعال اقتصادی با تاکید بر این مسئله که ایران به هر حال مطالبات خود از کره جنوبی را به هر  شکلی که شده خواهد گرفت، گفت: اما در فعالیت اقتصادی که بیشتر از سرمایه، اعتبار اهمیت دارد فردای روزی که این سربالایی به سرازیری خواهد رسید قطعاً دیگر از دید من فعال اقتصادی و آن تاجر دیگر، کشور کره جنوبی دیگر جایگاهی نخواهد داشت و ارزش همکاری ندارد چرا که اعتبار کره جنوبی در میان تجار و فعالان اقتصادی ایرانی عملا از بین رفته است. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: رویکرد کنونی کره‌ای‌ها در قبال ایران زنگ هشداری است برای تصمیم گیران و تصمیم سازان کشورمان که در رویکردهایشان تجدیدنظر کنند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

در حالی که کره جنوبی در مقابل فشارهای ایالات متحده سر خم کرده و منابع لازم برای مقابله با بدترین شکل شیوع ویروس کرونا در خاورمیانه را مسدود کرده است ایران فشار خود را که با هدف آزادسازی میلیاردها دلار درآمدهای نفتی است بر کره جنوبی تشدید می‌کند.

در همین رابطه رئیس بانک مرکزی ایران امروز تهدید کرد: «اگر بانک‌های کره‌ای به توافقات بین‌المللی خود با ما پایبند نباشند ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که بر طبق قوانین بین‌المللی به اقدامات قانونی روی آوریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.