نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» همزمان در حوزه هنری و زیرگذر میدان ولیعصر(عج) با حضور ۷۲ اثر از ۲۷ کشور جهان در گالری ابوالفضل عالی گشایش یافت.

مؤمنی‌شریف: هنرمندان وجدان بیدار جامعه هستند/ شجاعی طباطبایی: آثار نمایشگاه در سطح شهر در معرض دید عموم قرار می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، آیین گشایش نمایشگاه پویش کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم» امروز چهارشنبه ۲۱ خردادماه در گالری ابوالفضل عالی با حضور محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری، مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی، مجید سرسنگی نویسنده و پژوهشگر، مازیار بیژنی کاریکاتوریست و مجتبی رحماندوست نماینده سابق مجلس شورای اسلامی برپا شد.

آثار این نمایشگاه توسط ۴۵ کارتونیست و از ۲۷ کشور جهان، در محکومیت رفتار ضدحقوق بشری و نژادپرستانه آمریکا خلق شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

در این رویداد، هنرمندانی از کشورهایی همچون بلژیک، فرانسه، آلمان، ترکیه، اندونزی، مکزیک، آرژانتین، برزیل، سوریه، مصر، مراکش و ۱۶ کشور دیگر آثار خود را به نمایشگاه ارسال کردند.

هنرمندان وجدان بیدار جامعه هستند

محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری پس از بازدید از نمایشگاه، این اتفاق را دلیلی بر افشای حقیقت دانست و گفت: ماسک دروغینی که آمریکا برای دفاع از حقوق بشر بر چهره زده بود، برداشته و حقیقت افشا شد.

رئیس حوزه هنری، دیده نشدن فریاد و آثار هنرمندان آمریکا را به دلیل امپراطوری خبری موجود در آن کشور دانست و تاکید کرد: این اتفاق سبب شد تا کنترل از دست رسانه‌ها خارج شود.

مؤمنی‌شریف هنرمندان را وجدان بیدار جامعه دانست و ادامه داد: هنرمندان به عنوان وجدان بیدار جامعه از این مسائل چشم‌پوشی نمی‌کنند. این آثار تنها بخشی از احساس و اندیشه هنرمندان دنیا نسبت به این اتفاق است.

وی کم بودن تعداد آثار را دلیلی بر ضیق‌وقت عنوان کرد و افزود: در این نمایشگاه ۷۲ اثر تنها در ۳ روز دریافت شد و اگر زمان بیشتری در دست بود، هنرمندان بیشتری در این پویش و همدردی با انسان‌های مظلوم شرکت می‌کردند.  

مرگ جورج فلوید آتش زیر خاکستر را روشن کرد

مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی در حاشیه این نمایشگاه گفت: عنوان این پویش بعد از اتفاقاتی که منجر به نقض حقوق بشر شده و برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری انتخاب شده است.

شجاعی طباطبایی این اتفاق را مهم دانست و تاکید کرد: مرگ جورج فلوید آتش زیر خاکستر را روشن کرد و ثابت کرد ادعای حقوق بشر آمریکا در عمل اتفاق نیفتاده است.

وی برگزاری نمایشگاه را وظیفه حوزه هنری دانست و ادامه داد: آثار در غالب کاریکاتور که زبانی قابل فهم و بین المللی دارد، خلق شد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی از انتشار کتاب الکترونیکی آثار این نمایشگاه خبر داد و گفت: این آثار در هفته حقوق بشر آمریکایی در سطح شهر و در مرکز ۳۰ استان به نمایش در خواهد آمد.

زبان کاریکاتور بهتر از مستقیم گویی‌های ادبی است

مجتبی رحماندوست، در حاشیه این نمایشگاه، زبان هنرهای تجسمی را بین‌المللی دانست و گفت: آمریکا در جریانات اخیر از زبان بین‌المللی زانو و فشار و زور و اسلحه علیه سیاه‌پوستان استفاده کرده است و این موارد نیازی به تفسیر ندارد. در مقابل این زبان بین‌المللی، باید از زبان بین‌المللی استفاده کرد.

رحماندوست برپایی نمایشگاه در حوزه هنری را کاری بزرگ و تاثیرگذار در سطح جهانی دانست و تصریح کرد: شرکت کشورهای مختلف در این پویش نشان از اهمیت موضوع دارد.

وی در ادامه افزود: ادبیات و هنر زمانی که به عالم طنز راه پیدا می‌کند، با ذوق و سلیقه هر شخصی هم‌خوانی دارد و بهتر از مستقیم‌گویی‌های ادبی است.

این پویش نشان‌دهنده وحدت فکری و عاطفی است

مجید سرسنگی نویسنده و پژوهشگر پس از بازدید نمایشگاه، تنوع و تکثر آثار موجود را تکان‌دهنده و ارزشمند دانست و گفت: آثاری از چهارسوی جهان در اینجا حضور دارد و این نشان‌دهنده نوعی وحدت فکری و عاطفی است.

وی این نمایشگاه را حجتی برای دفاع از هنرمندان متعهد سرزمینمان خواند و تصریح کرد: گاهی اوقات در فضای مجازی و به دست کسانی که ارزش هنر و هنرمندان را نمی‌شناسند، نوعی تعرض و تخفیف نسبت به مقام و جایگاه هنرمندان وجود دارد. این نمایشگاه به روشنی حجتی برای دفاع از هنرمندان متعهد سرزمین ماست.

گفتنی‌ است، پویش «نمی‌توانم نفس بکشم» که از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برپا شده است؛ تا نیمه تیرماه (هفته حقوق بشر آمریکایی) ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.