۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 707677

با آزاد شدن بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی با قید رعایت اصول و قواعد بهداشتی به نظر می‌رسد می‌توان به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی سالانه کشور فکر کرد.

پیشنهادهایی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

قدس آنلاین: این رویداد در صورتیکه بحران فراگیر همه گیری بیماری کرونا اندکی فروکش کند و تا قبل از رسیدن به فصول سرد سال؛ قابل برگزاری است و البته که باید برای جلوگیری از ازدحام در نمایشگاه چنان که در سالهای گذشته اتفاق می‌افتاد، فکر کرد.

برای این امر، به نظر می‌رسد دو پیشنهاد قابل بررسی و ارزیابی است و البته شنیده‌های ما حاکی است که این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌نیز در حال بررسی است و وزارت ارشاد نیز مایل است نمایشگاه را در فصل تابستان برگزار کند.

پیشنهاد اول می‌تواند این باشد که نمایشگاه به صورت متمرکز زمانی و غیرمتمرکز مکانی برگزار شود. مکان نمایشگاه همیشه مسأله ساز بوده است و هرسال بحث برسر انتخاب یک مکان برای نمایشگاه که هم بتوان همه بخش‌های نمایشگاه را در آن برگزار کرد و هم مشکلات ترافیکی شدیدی در شهر ایجاد نکند، سوژه اصلی بحث‌های مسؤولان و اهل قلم بوده است.

شاید امسال بتوان به طور همزمان همه گزینه‌های مکانی برگزاری نمایشگاه را فعال کرد. هم می‌توان نمایشگاه را در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار کرد، هم در نمایشگاه بین المللی تهران و هم در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب. برای مثال ناشران عمومی‌در مصلی باشند، ناشران کودک و نوجوان و ناشران آموزشی در جایی دیگر. به این ترتیب از تجمیع غرفه‌ها در یک مکان خاص جلوگیری می‌شود. ناشران عمومی‌می‌توانند از همه بخش‌های مصلای تهران اعم از شبستان و رواق‌ها استفاده کنند. این مسأله البته احتمالاً بار مالی برای ارشاد خواهد داشت و در این خصوص دولت باید نگاهی خاص و ویژه به وضعیت فعلی داشته باشد و اعتبارات لازم را برای برگزاری نمایشگاه تأمین کند.

پیشنهاد دوم این است که همه بخش‌های نمایشگاه در مصلی برگزار شود اما در دوره‌های یک هفته ای یا ده روزه مجزا. البته طولانی شدن مدت زمان برگزاری نمایشگاه ممکن است مشکلاتی برای مجموعه مصلی ایجاد کند که باید در این صورت، به گزینه‌های جایگزین یا مدیریت زمانی نمایشگاه فکر کرد بخصوص اگر برگزاری دیگربارۀ نمازجمعه تصویب شود.

به هرحال با توجه به علاقه مندی ناشران به برگزاری نمایشگاه کتاب، به نظر می‌رسد می‌توان به راه‌های جایگزین برای برگزاری هرچند محدود و غیرمتمرکز نمایشگاه فکر کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.