گرگان- پارک ملی گلستان با دارا بودن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در لیست یونسکو ثبت شد و حال با گرم شدن هوا یک بار دیگر دغدغه آتش افروزی و یا حریق احتمالی در این زیستگاه ارزشمند در بین مسئولان بالا گرفته است.

احتمال آتش سوزی در پارک ملی گلستان قوت گرفت؛ تفاهم نامه های امضا شده اجرا نشد

قدس آنلاین-گروه استان ها: پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که یک هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

با وجود اهمیت این زیستگاه اما همه ساله حریق، بخشی از این ثروت ملی را دود می کند و امسال نیز با توجه به رشد خوب علف ها بیم آن می رود که این پارک ملی دچار حریق و خسارت های جبران ناپذیر شود.

قول هایی که عملی نشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با بیان اینکه همه ساله نیروهای آتش‌بان از اواخر خردادماه تا اواخر مهرماه در مناطق مستعد آتش سوزی مستقر می شوند افزود: با وجود برگزاری جلسات مختلف با ادارات مربوطه و آمادگی نیرو های محیط بانی اما واقعیت اینست که تجهیزات برای اطفای حریق به ویژه آتش سوزی در سطح گسترده امکان پذیر نیست.

محمدرضا کنعانی با اشاره به این موضوع که در گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارتباطات، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری گلستان برای نصب سنسور اعلام حریق به امضاء رسیده بود اظهار کرد: متاسفانه این تفاهم نامه هنوز اجرایی نشده و مراحل پایانی را طی می‌کند.

وی با ابراز نگرانی از حریق احتمالی عنوان کرد: با گرم شدن هوا و به دنبال آن خشک شدن پوشش‌های گیاهی بسیار مناسبی که امسال داشتیم، خطر حریق مناطق تحت مدیریت ما به‌خصوص پارک ملی گلستان را تهدید می‌کند.

وی یادآور شد: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی، شاهد پوشش گیاهی بسیار مناسبی در سطح مراتع و جنگل‌ها هستیم که این موضوع خطر وقوع حریق در این عرصه‌ها را به‌شدت افزایش داده است.

در گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارتباطات، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری گلستان برای نصب سنسور اعلام حریق به امضاء رسیده بود اظهار کرد: متاسفانه این تفاهم نامه هنوز اجرایی نشده و مراحل پایانی را طی می‌کند

مدیرکل محیط زیست گلستان با تأکید بر اینکه بسیار نگران حریق در پارک ملی گلستان هستیم، تصریح کرد: با همکاری بخش خصوصی، نیروهای آتش‌بان به مدت 4 ماه در سه نقطه از پارک ملی گلستان که سابقه تاریخی وقوع حریق دارد، مستقر خواهند بود.

نگرانی از آتش افروزی گردشگران

گرمای هوا و خشک شدن علفزارها و برخی درختچه‌های پارک ملی گلستان بویژه در بخش مرتعی آن و وجود برگ‌ها و علف‌های خشک در کف جنگل، شرایط را برای حریق مستعد می‌کند که رعایت نکات ایمنی در روشن و خاموش کردن آتش توسط مسافران و گردشگران و پرهیز از برجای گذاشتن زباله‌هایی مانند قوطی‌های فلزی و شیشه‌ای که بازتاب دهنده نور خورشید هستند، می‌تواند از وقوع حریق در این پارک حفاظت شده جلوگیری کند.

در همین راستا رییس پارک ملی گلستان از مسافران و گردشگران عبوری و نیز از مردم منطقه که برای استراحت و تفریح به این پارک می‌روند، خواست هنگام روشن کردن آتش از مکان‌هایی استفاده کنند که کمترین برگ و علف خشک در اطراف آن باشد و پس از پایان کار از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

مهدی تیموری گفت: در بسیاری از نقاط پارک ملی گلستان بویژه در تفرجگاه‌های آن مکان‌هایی برای روشن کردن آتش پیش بینی شده که بهتر است مسافران و گردشگران از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت پارک ملی گلستان و تنوع پوشش گیاهی و جانوری آن و نیز نقش آن در تلطیف هوای منطقه، از همه اقشار مردم منطقه بالاخص مسافران و گردشگران عبوری خواست مراقب این ذخیره گاه مهم زیست‌کره باشند.

کمبود اعتبارات

رییس پارک ملی گلستان با بیان اینکه تاکنون ۳۰ میلیارد ریال از مجموع بودجه ۸۰ میلیارد ریالی امسال این پارک برای خرید وسایل ایمنی و تجهیزات لوازم حفاظتی اختصاص یافته است افزود: با توجه به کمبود وسایل ایمنی برای محیط بانان پارک ملی گلستان قرار است بخشی از این بودجه به تجهیز این افراد به لوازم حفاظتی، خرید تجهیزات اطفای حریق و ایجاد چادرهای آتش‌بانی اختصاص یابد.

تیموری ظهارداشت: وی همچنین تعمیر پاسگاه‌های محیط بانی و تجهیز آنها به امکانات حفاظتی و خرید اسب و خودرو برای پاسگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های امسال پارک ملی گلستان اعلام کرد و گفت: هم اینک ۱۲ پاسگاه محیط بانی در این پارک مستقر است.

وی گفت: با توجه به برقرار شدن ردیف بودجه‌ اختصاصی برای پارک ملی گلستان، امسال ۱۲ نیرو با عنوان آتش‌بان آموزش دیده برای فعالیت در چادرهای آتش بانی جذب شدند که قرار است این چادرهای مجهز تا هفته آینده در چهار منطقه قوش چشمه، گلزار، جمشیدآباد و دشت که سوابق آتش سوزی دارند مستقر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.