معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: فعالیت مهد کودک ها در مناطق سفید و زرد استان از لحاظ کرونا از ساعت ۷ صبح تا ۱۵ و در مناطق قرمز نیز ساعت فعالیت و پذیرش کودکان محدود خواهد بود.

چگونگی فعالیت مهدکودک ها در مناطق مختلف خراسان رضوی/تغییری در شهریه مهدکودک ها رخ نداده است

غلامحسین حقدادی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: از روز شنبه ۲۴خرداد ماه طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مهد کودک ها در خراسان رضوی بازگشایی می شوند.

وی تصریح کرد: در استان حدود ۱۳۰۰مهد کودک وجود دارد که قبل از شروع بحران کرونا ۷۰هزار کودک در خراسان رضوی از خدمات این مراکز استفاده و حدود ۷هزار مربی نیز در این مراکز مشغول به کار بودند.

حقدادی ادامه داد: مهد کودک ها باید دستورالعملی که توسط دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی در ارتباط با رعایت موارد بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا تهیه شده و به تمام مهدکودک های سطح استان نیز ابلاغ شده است را رعایت کنند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: مهمترین نکات این دستور العمل در ارتباط با کارکنان شامل حفظ فاصله اجتماعی، دست ندادن، داشتن کارت بهداشت، استفاده از ماسک و دستکش و  تکمیل فرم های خوداظهاری مبنی بر نداشتن بیماری خاص است.همچنین درباره کودکان نیز رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اتاق ها ، عدم استفاده از وسایل دسته جمعی و مشترک، جلوگیری و دوری از برگزاری هرگونه اردو ، جشن تولد و مراسم های مشابه  و جمع نشدن در سالن اجتماعات است.

حقدادی با بیان اینکه نظارت مستمر و دائمی بر روند فعالیت مهد ها انجام می شود، افزود: در این دستورالعمل ورود و خروج  والدین و ارباب رجوع به جز در مواردی نظیر اتاق شیردهی برای کودکان شیرخوار و مادرانی که نوزاد شیری دارند ممنوع است. همچنین مواردی نظیر ضدعفونی تمام تجهیزات از جمله یخچال ها، گاز ، زمین بازی و  آبخوری های عمومی قید شده است.  

وی تصریح کرد: ساعت فعالیت مهدها در مناطق سفید و زرد از ساعت ۷ صبح تا ۱۵ و در مناطق قرمز نیز ساعت فعالیت محدود و پذیرش کودکان  نیز  کمتر از ظرفیت مهد خواهد بود. طبق دستورالعمل ابلاغ شده فاصله کودکان در مهد کودک ها باید کمتر از ۱ متر نباشد و فاصله اجتماعی بین آنها رعایت شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان اینکه اگرچه تقاضاهای زیادی از سوی خانواده ها مبنی بر بازگشایی مجدد مهدکودک ها ارائه شده است،ادامه داد: پیش بینی ما این است که حضور کودکان در مهد کودک ها نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا کاهش خواهد داشت اما اگر حضور کودکان در مهدها به صورتی باشد که فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود اولویت با کودکانی خواهد بود که والدین شاغل دارند.

وی در مورد فعالیت برخی از مهدکودک ها به صورت زیر زمینی در شرایط کرونایی نیز گفت: هیچ مهدکودکی که دارای مجوز از بهزیستی باشد در این مدت که به دلیل بحران کرونا فعالیت آنها ممنوع شده بود دایر نبود و هیچ کودکی را پذیرش نکردند و اگر مهد کودکی  در این زمان اقدام به پذیرش کودکان کرده است ممکن است از جمله مهدهایی باشد که از ارگان های دیگر مجوز فعالیت دارد .

حقدادی در مورد شهریه مهدکودک ها در چندماه گذشته نیز اظهار کرد: از اسفند ماه تاکنون که مهدکودک ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند متحمل خسارت هایی زیادی از جمله پرداخت اجاره بها و هزینه های متفرقه شدند، بنابراین توصیه ما به خانواده ها این است که در موضوع شهریه ها با مهدکودک ها توافق و مساعدت داشته باشند اما در صورت هرگونه اختلاف افراد می توانند به کانون توسعه مهد کودک ها که یک انجمن صنفی است مراجعه کنند و در صورتی که در این مرحله اختلاف برطرف نشد می توانند به بهزیستی شکایت کنند.   

وی با بیان اینکه نرخ شهریه مهدکودک ها همانند گذشته و بدون تغییر خواهد بود،  افزود: همچنین از طرف دولت تسهیلاتی برای مهدکودک ها به منظور جبران قسمتی از خسارت ها و هزینه های تحمیل شده به آنها بویژه در موضوع پرداخت حقوق پرسنل در نظرگرفته است به طوری که هر مهدکودک به ازای هر پرسنلی که بیمه و حقوق آن را پرداخت و در این مدت تعدیل نکرده باشد می توان باثبت نام در سامانه کارا ، ۱۶میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۲درصد دریافت کند که تعداد زیادی از مهدکودک های استان در این سامانه ثبت نام  و در مرحله تایید مدارک و پرداخت قرار دارند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در مدتی که پذیرش کودکان در مهدکودک ها ممنوع بود بالغ بر ۴۰مهدکودک در استان به صورت کتبی تقاضای تعطیلی داشتند که تاکنون این تعداد هنوز درخواستی مبنی بر بازگشایی نداشته اند که انتظار می رود با بازگشایی مجدد مهد کودک ها ، این تعداد نیز فعالیت خود را مجددا آغاز و خدمات رسانی به کودکان را شروع کنند.

انتهای پیام /      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.