۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 707691

خاموشی معنویت جامعه ناشی از افزایش فقر اقتصادی است

حجت الاسلام والمسلمین مهدی مسائلی/ آسیب شناس دینی

یکی از مهمترین موضوعاتی که منجر به افزایش فقر در جامعه می‌شود، عدم اجرای عدالت به صورت واقعی در بدنه جامعه است.

قدس آنلاین: هنگامی که جامعه شاهد اجرای عدالت نباشد و درآمد به صورت متوازن توزیع نشود، فقر با شدت بیشتری  گسترش می‌یابد لذا در کنار موضوع عدالت جزایی که بحث بسیار مهمی است موضوع مهم دیگری که باید به شدت مورد توجه قرار بگیرد بحث اجرای عدالت در توزیع درآمد است ، اگر ثروت‌های جامعه به درستی توزیع نشود فقر روز به روز در جامعه گسترش می یابد.

عدالت توزیعی به معنای توزیع درست ثروت‌های جامعه و برابری در امتیازهایی است که به افراد داده می شود. عدالت توزیعی به معنای آن است که ثروت‌های جامعه به صورت شایسته تقسیم شود. یکی از اهداف و ارکان مهم که اسلام به دنبال تحقق آن در جامعه است موضوع اجرای عدالت است.

موضوع عدالت بسیار مهم است آنچنانکه که مقام معظم رهبری بیان داشتند علی رغم پیشرفت های انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف و فراز و فرودهایی که در چهل سال گذشته داشته ایم اما هنوز در بحث اجرای عدالت دچار نقایصی هستیم، قطعاً همین نقایص است که منجر به افزایش فقر شده است. عدم اجرای عدالت موجب شده که بیشتر مردمی که کار و تلاش شبانه روزی دارند اما به تناسب کار و زحمت خود درآمد لازم برای زندگی با کرامت نداشته باشند در حالی که براساس بی‌عدالتی اجتماعی برخی که وابسته به رانت و قدرت هستند علی رغم عدم کار طاقت فرسا درآمدهای کلانی دارند که فاصله طبقاتی را در جامعه به طرز چشمگیری افزایش داده است.

افزایش فقر اجتماعی که نتیجه بی‌عدالتی است نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه جسمی تبعات مختلفی بر روح و روان مردم جامعه باقی می‌گذارد. قطعا افزایش مشکلات روحی و روانی مردم را از دینداری دور می‌کند. جامعه‌ای که در گیر تنش های اقتصادی و بد اخلاقی های حاصل از پیامدهای اقتصادی است در فضای آرامی به سر نمی‌برد که با آرامش معنویت را در خود ارتقا دهد. جمله معروفی که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده بیانگر این موضوع است که نزدیک است فقر به کفر تبدیل شود اشاره به این موضوع است که با فقیرترشدن مردم به کفر نزدیک تر می شوند لذا با وجود فقر اقتصادی و شرایط نامساعد روحی نشات گرفته از کاستی هایی که مانع تامین زندگی آبرومندانه می شود رشد معنوی جامعه خاموش می شود.

در جامعه ای که عدالت در آن جاری نشود حتی اگر اسلام به صورت شعاری با صفوف نماز به هم پیوسته بسیار زیبا و برگزاری عزاداری‌های گسترده و مناسک دینی پررونق به نمایش گذاشته شود نمی توان از آن جامعه انتظار داشت که در عرصه عمل آموزه ها و معنویات دینی را به واقع عملیاتی کنند. در حالی جامعه‌ای آموزه‌های اسلامی را به واقع به منصه ظهور می رساند و در خود عینی می کند که اصلی ترین پیام و محتوی اسلام یعنی عدالت و قسط را اجرا کرده باشد. موضوع عدالت و قسط آنقدر مهم است که خداوند متعال در قرآن این موضوع را به صراحت بیان می دارد که تمام پیامبران الهی را با کتاب و میزان برای اجرای عدالت و قسط در جامعه به سوی مردمان خود فرستادیم لذا تا زمانی که جامعه اسلامی موفق به تحقق عدالت نشود اسلام پیاده شده در آن جامعه اسلامی ظاهری و صوری است، اسلام واقعی زمانی اجرا می شود که با روح و جان، با مادیات و معنویات جامعه یکسان برخور  کند، هر آنچه غیر از عدالت اجتماعی در جامعه پیاده شود برگرفته از آموزه‌های اسلام نیست که انسان را به مقام رستگاری برساند لذا درشرایطی که فقر اقتصادی برجامعه حاکم شده است نمی‌توان از مردم انتظار داشت که به معنویات روی بیاورند و روح خود را با معنویت و ایمان جلا دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.