معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: با توجه به افزایش استفاده از سیستم‌های سرمایشی، اوج بار شبکه برق به روز منتقل شده و از ساعت ۱۲ تا ۱۷ در بیشترین میزان خود قرار دارد.

بار شبکه برق خراسان پنج ساعت در روز به حداکثر خود می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی علومی  اظهار کرد: تامین بار در این ساعات چندین برابر ساعات دیگر هزینه داشته و در برخی از ساعات باتوجه به کمبود تولید مجبور به اعمال محدودیت در برخی مناطق خواهیم شد.

وی با اشاره به سهم بسیار مصرف مشترکین خانگی از بار کل شبکه ادامه داد: با فرهنگ سازی و آموزش راهکارهای ساده مدیریت مصرف در بخش خانگی، می‌توان بخش قابل توجهی از بار شبکه را کاهش داد و تابستان را بدون خاموشی پشت سر گذاشت.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: پیک بار شبکه خراسان در سال گذشته چهار هزار و ۲۴۲ مگاوات بود که در ساعت ۱۲ و ۴۴ دقیقه روز دوشنبه ۳۱ تیر ماه پارسال اتفاق افتاد.

وی افزود: پارسال میزان تولید استان در روز پیک معادل چهار هزار و ۴۸ مگاوات بود که به معنای دریافت ۱۵۸ مگاوات از شبکه سراسری برای تامین نیاز بخش مصرف است.

علومی ادامه داد: پارسال رشد شبکه سراسری یک درصد بود اما این رقم در خراسان به ۲.۷ درصد و بیشتر در بخش خانگی و غیرمولد اتفاق افتاد.

وی گفت: سهم انرژی مصرفی در شهر مشهد در بخش خانگی ۴۰ درصد، در بخش عمومی شامل ادارات و مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها و اماکن مذهبی ۱۲ درصد، در بخش کشاورزی ۹ درصد و در بخش صنعتی ۲۴ درصد و باقی آن در بخش تجاری و روشنایی معابر می‌باشد.

معاون شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: امسال با توجه به شرایط بوجود آمده بر اثر شیوع کرونا و شروع به کار مجدد مراکز آموزشی و همچنین افزایش گرمای هوا نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌شود افزایش بار بیشتر بوده و در صورت عدم مدیریت مصرف، شبکه با مشکل جدی و خاموشی‌های ناخواسته روبرو خواهد شد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی و جلب مشارکت عموم مشترکین در مدیریت مصرف و بکارگیری تمام امکانات، توسعه فرهنگ صرفه‌جویی، بکاربستن آموزه‌های دینی و تشویق به استفاده درست از انرژی برق و آموزش راهکارهای بدون هزینه مصرف خانگی، می‌توان از پیک بار تابستان امسال بدون خاموشی گذر کرد.

دبیر کمیته گذر از پیک بار استان‌های خراسان راهکارهایی برای مدیریت مصرف ارائه داد و گفت: در صورت استفاده از کولر گازی، درجه تنظیم آن را روی دمای آسایش ۲۵ درجه و در صورت استفاده از کولر آبی آن را روی دور کند تنظیم کنید و استفاده از لوازم پرمصرف مانند اتو و ماشین لباسشویی را به ساعات اولیه صبح یا اواخر شب موکول نمایید.

وی افزود: در صورت امکان از روشنایی روز و نور طبیعی استفاده کنید و از استفاده همزمان وسایل گرمازا مانند اجاق گاز، سماور، لامپ‌های متعدد و امثال آن در تابستان بپرهیزید، تمامی سیستم‌های سرمایشی را در زیر سایه‌بان و در مسیر باد نصب کنید، هنگام ترک ساختمان در طول روز سیستم‌های سرمایشی را خاموش کنید.

علومی توصیه کرد از لامپ‌های کم مصرف و ال.ای.دی که بهره روشنایی و طول عمر بیشتری دارند، استفاده شود و از نگه داشتن وسایل برقی در حالت آماده به کار خودداری گردد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.