وزیر خارجه اردن تاکید کرد که گفت‌وگوهایش با وزیر خارجه آلمان متمرکز بر اوضاع فلسطین اشغالی و ممانعت از اجرای طرح الحاق کرانه باختری بود.

اردن الحاق کرانه باختری را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواند

قدس آنلاین: ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود با هایکو ماس، همتای آلمانی خود تاکید کرد، طرح الحاق کرانه باختری، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و موجب نابودی روند سازش و هرگونه فرصت تحقق صلح عادلانه و فراگیر می‌شود و هرگز چنین طرحی بی‌پاسخ نخواهد ماند.

الصفدی در ادامه افزود: به همکاری با شرکا و هم‌پیمانانمان جهت جلوگیری از اجرای طرح الحاق کرانه باختری ادامه می‌دهیم، زیرا اجرای این طرح به معنی نابودی کامل هرگونه فرصت صلح است.

وی ضمن استقبال از سفر هایکو ماس به اردن، تاکید کرد که این سفر بیانگر تلاش برای حل نزاع در فلسطین و تحقق صلح و سازش عادلانه و فراگیر است که گزینه‌ای راهبردی و موضع کشورهای اسلامی و عربی نیز محسوب می‌شود.

ایمن الصفدی ادامه داد که راه حل تشکیل دو کشوری با تکیه بر قوانین و قطعنامه‌های بین المللی، تنها راه تحقق صلح است. وی همچنین گفت، طرح الحاق کرانه باختری هرگونه فرصت برای تحقق صلح را از بین خواهد برد.

الصفدی اظهار داشت: آلمان، ماه آتی میلادی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت و ما به تلاش‌های این کشور برای پیشبرد روند صلح اطمینان داریم.

از طرف دیگر، هایکو ماس نیز در جریان این کنفرانس مطبوعاتی عنوان داشت، با الصفدی در خصوص راه‌های احیای روند مذاکرات سازش بین  فلسطینیان و اسرائیلی‌ها رایزنی کرد.

ماس با اشاره به اینکه از طریق ویدیو کنفرانس با محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت رام‌الله نیز گفت‌وگو و نسبت به طرح الحاق کرانه باختری ابراز نگرانی کرده است، بر پایبندی اتحادیه اروپا به راه‌حل تشکیل دو کشوری و مخالفت با هرگونه طرح یک‌جانبه از جمله طرح الحاق که خطری واقعی برای کل منطقه است، تاکید کرده است.

وی بر ضرورت احیای روند مذاکرات سازش در فلسطین تاکید کرد و گفت با نخست‌وزیر دولت فلسطین در رام‌الله هم در این باره گفت‌وگو کرده و با او به نظراتی مشترک در مورد ازسرگیری مذاکرات صلح در خاورمیانه دست یافته است.

هایکو ماس گفت که کشورش در شورای امنیت و سازمان ملل نقش میانجی را بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ایفا خواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان پیش از سفر به اردن راهی فلسطین اشغالی شده بود و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنی گانتس، وزیر جنگ و گابی اشکنازی، وزیر خارجه این رژیم دیدار و گفت‌وگو داشت.

او در این دیدارها در مورد خطرات و پیامدهای ناگوار اجرای طرح الحاق کرانه باختری هشدار داده و خواستار تجدیدنظر رژیم صهیونیستی در این طرح شد. رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان اعلام کرد اجرای چنین طرحی ممکن است در نهایت به تحریم رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اروپایی منجر شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.