مجلس یازدهم از همان آغاز زیر ذره‌بین توقعات رفت و کوچک‌ترین فاصله‌گیری از یک مجلس ایده‌آل مورد اعتراض افکار عمومی و فعالان سیاسی قرار گرفته است، فارغ از سوء‌نیت‌های سیاسی اما دغدغه عموم مردم، حفظ شأن و جایگاه مجلس است. برای همین روز گذشته اعتبارنامه‌های سیدکاظم دلخوش از حوزه انتخابیه صومعه‌سرا، حسین محمد صالحی از حوزه انتخابیه فریدن و غلامرضا تاجگردون از حوزه انتخابیه گچساران در صحن علنی مجلس قرائت و تنها دو مورد اول تأیید شد.

بهارستان در گردنه اصلاح خود

 قدس آنلاین: مجلس یازدهم از همان آغاز زیر ذره‌بین توقعات رفت و کوچک‌ترین فاصله‌گیری از یک مجلس ایده‌آل مورد اعتراض افکار عمومی و فعالان سیاسی قرار گرفته است، فارغ از سوء‌نیت‌های سیاسی اما دغدغه عموم مردم، حفظ شأن و جایگاه مجلس است، موضوعی که به صراحت مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت. رفتارهای شائبه‌برانگیز برخی نمایندگان در دوره دهم، حساسیت‌ها را در این دوره افزایش داده است، برای همین روز گذشته اعتبارنامه‌های سیدکاظم دلخوش از حوزه انتخابیه صومعه‌سرا، حسین محمد صالحی از حوزه انتخابیه فریدن و غلامرضا تاجگردون از حوزه انتخابیه گچساران در صحن علنی مجلس قرائت و تنها دو مورد اول تأیید شد.

فرصت ۱۵ روزه کمیسیون تحقیق برای بررسی اعتبارنامه

در جلسه دیروز بر اساس رأی‌گیری که درباره اعتبارنامه تاجگردون صورت گرفت، ۱۵۹ نفر از نمایندگان با ارجاع اعتبارنامه منتخب گچساران به کمیسیون تحقیق موافقت کردند. بر همین اساس، کمیسیون تحقیق ۱۵ روز فرصت دارد تا اعتبارنامه منتخب گچساران را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

این در حالی است که اعتبارنامه تاجگردون روز سه‌شنبه در شعبه بررسی اعتبارنامه‌ها با ۹ رأی موافق و ۷ رأی مخالف مورد تأیید قرار گرفته بود، موضوعی که با واکنش منفی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

با این‌ حال پس از تأیید اعتبارنامه در شعبه، مباحث بسیاری مطرح شد مبنی بر اینکه در صورت تأیید اعتبارنامه در شعبه دیگر نیازی به رأی‌گیری در صحن علنی مجلس نیست؛ اما در مقابل برخی دیگر عنوان کردند که این موضوع برخلاف قوانین آیین‌نامه داخلی مجلس است و باید این تصمیم به تأیید نهایی نمایندگان در صحن علنی برسد.

مؤثر افتادن اخطار آیین‌نامه‌ای زاکانی

 در همین راستا، در جلسه دیروز علیرضا زاکانی؛ نماینده مردم قم در مجلس و از معترضان به اعتبارنامه تاجگردون در اخطار قانون اساسی گفت: بر اساس قانون اساسی، حق نمایندگی قائم به شخص است و این حق به شعب واگذار نشده است و بر این اساس ما نمی‌توانیم چیزی را تصویب کنیم که برخلاف قانون اساسی و مذهب باشد.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۷ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع مذکور اصلاح‌ شده و بر این اساس بنده تقاضا می‌کنم که این اخطار به رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذاشته شود.

اما مسئله رأی‌گیری یا عدم رأی‌گیری اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی مجلس موضوعی بود که افراد بسیاری آن را آزمون خوبی برای میزان پایبندی رئیس مجلس یازدهم نسبت به شعار مجلس انقلابی و مبارزه با فساد دانستند. در همین راستا، در جلسه دیروز رئیس مجلس که می‌بایست نسبت به اخطار زاکانی و نیز رأی‌گیری از نمایندگان درباره تأیید اعتبارنامه موضع‌گیری می‌کرد، این اخطار را وارد دانست که در نهایت با رأی موافق نمایندگان، اعتبارنامه تاجگردون برای بررسی بیشتر به کمیسیون تحقیق ارسال می‌شود.

هشدار آخرتی تاجگردون به مخالفان

البته رأی نمایندگان مجلس چندان مطلوب تاجگردون نبود و در واکنش به این موضوع و خطاب به رئیس مجلس اظهار کرد: آیا اگر اشخاص دیگری در شعبه به آن‌ها تذکر داده می‌شد یا به عبارت دیگری به آن‌ها اعتراض می‌شد و امروز یک نفر دیگر می‌گفت من بر اعتراضم باقی هستم و آن یکی غلامرضا تاجگردون نبود که مظلومانه می‌خواهید در این مجلس با او برخورد کنید، آقای دکتر این رویه خوبی نیست.

وی گفت: من نه داعیه ماندن دارم و نه تمایل به ماندن. یک کیف است که دستم می‌گیرم و از مجلس بیرون می‌روم. این شما هستید که باید در پیشگاه خداوند در روز قیامت پاسخگوی اعمالتان باشید.

البته حتماً هم در شعبه تحقیق حضور پیدا خواهم کرد اما خواهش می‌کنم به این بسنده نکنید، شما وظیفه دارید که شرع و قانون را رعایت کنید.

با وجود ادعای تاجگردون مبنی بر عدم تمایل به ماندن در کرسی نمایندگی، اما در روزهای اخیر برخی نمایندگان معترض به اعتبارنامه وی از دریافت پیام‌های تند و تهدیدآمیز خبر دادند.

این اظهارات در حالی توسط تاجگردون مطرح شد که رئیس مجلس در پاسخ به انتقادهای وی اظهار کرد که ما واقعاً قانون را رعایت کردیم. به‌ هر حال وقتی در این موضوع اخطار قانون اساسی است ما این اخطار را به رأی نمایندگان گذاشتیم که طبق آیین‌نامه است و نمایندگان رأی خود را دادند. اجازه دهید مسیر قانونی را طی کنیم، اعتبارنامه شما به کمیسیون تحقیق می‌رود و در زمان خودش دوباره به صحن بازمی‌گردد.

از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در کمیسیون دعوت می‌شود

مالک شریعتی نیاسر نیز در مصاحبه‌ای در خصوص روند بررسی اعتبارنامه تاجگردون در کمیسیون تحقیق تصریح کرد: اگر کمیسیون تحقیق به این نتیجه برسد که پرونده ایشان تأیید است، گزارش مربوطه به صحن ارجاع شده و بار دیگر رأی‌گیری می‌شود اما اگر کمیسیون اعتبارنامه آقای تاجگردون را رد کند، گزارش در صحن بررسی و رأی‌گیری می‌شود و فرد مورد اعتراض فرصت دارد که از خود دفاع کند. بدون تردید در جلسات کمیسیون تحقیق از نهادهای نظارتی و دستگاه‌های امنیتی و همچنین فرد مورد اعتراض شده دعوت می‌شود تا مطالب خود را ارائه دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: البته نماینده اعتراض شده با وجود عدم تأیید اعتبارنامه می‌تواند به وظایف نمایندگی از جمله حضور در صحن علنی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس و انتخابات آن شرکت کند البته تنها در مواردی که رأی نسبت به خودش است نمی‌تواند رأی بدهد.

در هر حالت طبق قوانین داخلی مجلس، گزارش کمیسیون تحقیق به معنای تأیید یا رد قطعی اعتبارنامه تاجگردون نیست و کمیسیون پس از بررسی و تهیه گزارش، نتیجه را به صحن علنی مجلس ارسال می‌کند تا نمایندگان در این ‌باره تصمیم نهایی را بگیرند.

اقدام‌های مجلس انقلابی به سایر موضوعات تسری یابد

بدین ترتیب، اقدام رئیس مجلس مبنی بر رأی‌گیری از نمایندگان برای تأیید نهایی اعتبارنامه تاجگردون و در ادامه نیز رأی موافق نمایندگان برای بررسی توسط کمیسیون تحقیق، موضوعی بود که به اذعان بسیاری از فعالان مجازی می‌توان آن را نشانه‌ای از مجلس انقلابی به شمار آورد.

با توجه به اینکه مجلس یازدهم تلاش دارد چهره‌ای انقلابی و ضدفساد از خود به نمایش بگذارد و در ابتدای راه هم موضوعات مهمی همچون کلید زدن طرح شفافیت آرای نمایندگان و یا درخواست رد اعتبارنامه تاجگردون به دلیل تخلفات اقتصادی وی را به جریان انداخته، به نوعی سطح انتظارات مردم را بالا برده و بسیاری از منتقدان عنوان می‌کنند که نمودهای مجلس انقلابی بایستی به سایر زمینه‌ها از جمله شفاف‌سازی میزان حقوق و مزایای نمایندگان، ارتباطات و مراودات بین دولت و مجلس و طرح‌های ارائه‌ شده نیز تسری یابد و از همه مهم‌تر افزایش کارآمدی دولت و حل مشکلات مردم محقق شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.