عرضه هر محصولی به ویژه محصولات غذایی به بازار طبق قانون می‌بایست دارای تاریخ انقضا باشد. این تاریخ به هر دلیلی اگر با آنچه مورد تأیید شبکه بهداشت و نهادهای نظارتی است مطابقت نداشته باشد موجب می‌شود ماده غذایی بسته‌بندی شده از درجه اعتبار ساقط شده و قابلیت مصرف آن از بین برود.

ماجرای فروش مرغ با تاریخ عرضه یک روز جلوتر از کشتار!

قدس آنلاین: عرضه هر محصولی به ویژه محصولات غذایی به بازار طبق قانون می‌بایست دارای تاریخ انقضا باشد. این تاریخ به هر دلیلی اگر با آنچه مورد تأیید شبکه بهداشت و نهادهای نظارتی است مطابقت نداشته باشد موجب می‌شود ماده غذایی بسته‌بندی شده از درجه اعتبار ساقط شده و قابلیت مصرف آن از بین برود.

به همین دلیل اگر محصولی با تاریخ درج شده متفاوت با آنچه قابلیت عرضه دارد به فروش برسد این موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط قابل پیگیری و رسیدگی است. معمولاً آنچه در این خصوص بیشتر با آن مواجه هستیم عرضه محصولات تاریخ مصرف گذشته از سوی برخی از افراد سودجو است که این موضوع رایجی است اما فروش مواد غذایی که درج تاریخ تولید برای فردا یا روزهای بعد دارد؛ یا نیست یا کمتر دیده شده است. در نمونه‌ای نادر اما اتفاقی شبیه به این داستان در شهرستان مه‌ولات دیده شده که روی بسته‌بندی مرغ‌ها تاریخ تولید یک روز جلوتر از همان روز درج شده است (روزی که مرغ به دست مصرف‌کننده رسیده نوزدهم خرداد بوده و تاریخ تولیدی روی بسته‌بندی تاریخ بیستم خرداد را نشان می‌دهد) این یعنی احتمال هر موضوعی وجود دارد از تقلب تا مشکلاتی که شاید در کشتارگاه وجود داشته است.

برای پیگیری این موضوع با ابراهیم‌زاده؛ مدیر دامپزشکی شهرستان مه‌ولات تماس گرفتیم. وی در این خصوص گفت: برای درج تاریخ روی بسته‌بندی گوشت مرغ از دو روش تاریخ‌زن حرارتی که سنتی بوده و معمولاً دستی انجام می‌شود و دستگاه جت پرینتر که به صورت اتوماتیک تاریخ و بارکد را درج می‌کند استفاده می‌شود.

اما در کشتارگاه تعاونی مرغداران مه‌ولات که بسته‌بندی گوشت مرغ در کلیپی نشان داده می‌شود تاریخ بسته‌بندی به صورت دستی و با تاریخ‌زن حرارتی انجام شده بدون بارکد، این در حالی است که طبق بررسی‌های به عمل آمده کشتارگاه مذکور حداقل در دو تا سه ماه گذشته مشکلی برای درج تاریخ از طریق جت پرینتر نداشته و همه تاریخ‌ها و کدها را با دستگاه و طبق استانداردهای مورد نظر روی بسته‌بندی‌ها درج کرده است.

وی در ادامه افزود: با این تفاسیر و با توجه به اینکه دستگاه تاریخ‌زن دستی ممکن است در اختیار هر شخصی باشد و بخواهد از این داستان سوءاستفاده کند امکان تقلب در این موضوع وجود دارد که ما در این مورد پیگیر خواهیم بود و نتایج آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

در همین حال مسئول بهداشت کشتارگاه تعاونی مرغداران مه‌ولات نیز با اشاره به موضوع استفاده از جت‌پرینتر برای درج تاریخ و کد رهگیری گفت: در صورتی از دستگاه حرارتی برای تاریخ‌زنی در کشتارگاه استفاده می‌کنیم که جت‌پرینتر خراب شده باشد که چند ماهی می‌شود این اتفاق نیفتاده است اگر چنانچه بخواهیم از تاریخ‌زن دستی استفاده کنیم مراتب باید به اطلاع دامپزشکی رسانده شود که این موضوع هم وجود نداشته است.

شاه‌ولی افزود: به دلیل پیچیده بودن ساختار فنی دستگاه جت‌پرینتر، اگر خرابی داشته باشد فقط باید به تهران ارسال شود و تا تعمیر شود و برگردد حداقل یک هفته طول خواهد کشید که ما چنین موضوعی نداشتیم. با قاطعیت می‌توان گفت هیچ مرغی بدون درج کد رهگیری مختص مرغ کشتارگاه تعاونی طیور مه‌ولات از کشتارگاه خارج نمی‌شود مگر با عمل درج تاریخ همزمان با کد رهگیری و قیمت آن به وسیله دستگاه جت‌پرینتر. با وجود این در وهله نخست سوءاستفاده از پلاستیک، دوم عدم درج تاریخ با جت‌پرینتر و کد رهگیری نشان‌دهنده سوءاستفاده عمدی بوده که حتماً باید پیگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.