یک کارشناس و مشاور خانواده گفت: زوجین به میزانی که در برابر چالش‌های زندگی صبر و تاب‌آوری داشته باشند بهتر می‌توانند امور زندگی مشترک را مدیریت کنند.

زندگی موفق درگرو صبر و تاب‌آوری زوجین در برابر مشکلات است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر رضا آذریان در سلسله جلسات «روانشناسی خانواده در پسا کرونا» که به همت مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، به بررسی مؤلفه‌های ازدواج موفق از منظر علم روانشناسی پرداخت.
وی در این خصوص بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ازدواج موفق تحصیلات است. آمارها نشان می‌دهد  زوج‌ها دارای تحصیلات بالا مشکلات خانوادگی کمتری دارند. البته به این معنا نیست که این زوج‌ها به‌طور مطلق باهم اختلاف ندارند. بلکه بروز اختلاف بین آن‌ها کمتر است.
این مشاور خانواده بابیان اینکه تحصیلات بالا یک تعدیل گر ازدواج است، اظهار کرد: کسانی که دارای تحصیلات بالا هستند درک بهتری از مسائل زندگی دارند و راحت‌تر می‌توانند این مشکلات را حل کنند.
وی افزود: یکی دیگر از عوامل موفقیت در ازدواج داشتن اعتماد به نفس است. اگر زوجین اعتماد به نفس کافی داشته باشند، به‌درستی می‌توانند زندگی را مدیریت کنند. چراکه به خودباوری رسیده‌اند و کسی هم که به خودباوری رسیده باشد سازگاری بیشتری با مشکلات احتمالی زندگی خواهد داشت.
آذریان بابیان اینکه زندگی صحنه چالش‌های مداوم است، ابراز کرد: زوجین به میزانی که در برابر جالش‌های زندگی صبر و تاب‌آوری داشته باشند بهتر می‌توانند امور زندگی مشترک را مدیریت کنند.
وی یکی دیگر از عوامل ازدواج موفق را عدم عصبانیت و کنترل هیجانات منفی دانست و عنوان کرد: کسانی که قدرت کنترل هیجانات منفی مانند خشم و عصبانیت را دارند، زندگی مشترک موفقی خواهند داشت.
این مشاور خانواده افزود: داشتن تفکرات مثبت نیز در موفقیت زندگی مشترک بسیار مؤثر است. افرادی که تفکر مثبت دارند، در زندگی به فکر حل تعارضات هستند و از مواجه با افکار منفی دوری می‌کنند. بنابراین زندگی مشترک پویاتر و موفق‌تری خواهند داشت.
وی مسئولیت‌پذیری، انتقادپذیری، وجود رفاقت به‌جای رقابت در زندگی، وجود صمیمیت بین زوجین و انعطاف‌پذیر بودن شخصیت را از دیگر مؤلفه‌های ازدواج موفق دانست و بیان کرد: در یک ازدواج موفق بین زوجین به‌جای رقابت، رفاقت و دوستی وجود دارد و زوجین در جهت پیشرفت و تعالی یکدیگر تلاش می‌کنند.
وی ادامه داد: اگر زوجین در هر یک از این مؤلفه‌ها ضعیف باشد، میزان موفقیت و بالندگی زندگی نیز کمتر خواهد شد.
آذریان با تأکید بر اینکه ازدواج به معنای گسترش یافتن میزان ارتباط فرد است، بیان کرد: ازدواج درواقع یعنی ارتباط با یک خانواده و حتی یک قوم دیگر، لذا فرد باید بتواند ارتباطات خود را گسترش دهد.
وی یادآور شد: اگر زوجین قبل از ازدواج با نظام ارزش‌ها، اعتقادات، میزان دسترسی به پول و رفاه، اصالت جغرافیایی و فرهنگی همدیگر آشنا باشند قطعاً زندگی موفق‌تر و بانشاط‌تری را تجربه خواهند کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.