بوشهر- درحالی‌که بارش‌های خوب امسال نویدبخشی رفع مشکل کمبود آب را می‌داد اما واقعیت این است که بسیاری از روستاهای بخش مرکزی گناه به‌ویژه روستاهای محمد صالحی و عباسی با کمبود آب‌دست و پنجه نرم می‌کنند و البته این کمبود مشکل امروز و دیروز نبوده و بیش از سه سال است کهبا آن درگیر هستند.

روستائیان گناوه از بی‌آبی می‌نالند؛ مسئولان از مصرف زیاد گلایه دارند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: بنا بر اظهارات روستائیان وضعیت آب روستای عباسی بسیار نامطلوب است و  در بیشتر ساعات روز مردم مشکل‌ کمبود آب شرب دارند.

مردم روستا اذعان می‌کنند که این مشکل بیش از سه سال است که گریبان آن‌ها را گرفته است و لذا هر مدیری که بر مسند قدرت تکیه می‌کند قول رفع مشکل می‌دهد اما با فرارسیدن فصل گرم دوباره این مشکل در بخش مرکزی پدیدار می‌شود.

گفتنی است  بیشتر روستاهای بخش مرکزی این شهرستان ازجمله در نقاط بالادست و عباسی و محمد صالحی، بهمنیاری شرقی و محمدعبدلی در زمینه تأمین آب مشکل‌دارند و بنا بر گفته روستائیان اگرچه تاکنون به‌منظور وضعیت آب آشامیدنی روستاها، بازدید میدانی از چندین روستا با حضور معاون فرماندار، بخشدار مرکزی و مدیر آب و فاضلاب شهرستان صورت گرفته است اما مشکلات هم چنان بر سر جای خود پابرجاست.

افت فشار در بالادست‌ها

بخشدار مرکزی گناوه بابیان اینکه روستای «مال خلیفه» و «مال قاید» مشکلی ندارند و تنها نقاط بالادست با افت و کاهش مواجه هستیم اذعان کرد: در این راستا باید با افزایش ایستگاه پمپاژ آب، فرهنگ‌سازی الگوی مدیریت مصرف و رسیدگی و تصمیم مناسب به وضعیت آب‌خانه باغ‌ها بخشی از این کمبود را و افت فشار را تأمین کرد.

خدیجه دشتی بابیان اینکه مشکلات اساسی آب روستاهای بخش مرکزی این شهرستان پیگیری و از طریق بازدیدهای میدانی و نشست  موردبررسی قرارگرفته است افزود: حل مشکلات آب روستاهای این بخش نیاز به تعامل میان ادارات دارد.

وی افزود: در حال حاضر برای رفع مشکل به‌صورت مقطعی در روستاهای عباسی و محمد صالحی نوبت‌بندی صورت گرفته و چند روستای با جمعیت کم از طریق  تانکر تأمین می‌شود.

دشتی ادامه داد: وضعیت آب روستاهای بهمنیاری، اسلام‌آباد، تاجملکی و عبدلی نیز از نزدیک در هفته جاری بررسی خواهد شد.

نیاز به زمان و اعتبارداریم

مدیر آب و فاضلاب گناوه در همین رابطه توضیح داد: با توجه به انجام تغییرات مثبت روی خطوط آب روستای محمد صالحی و عباسی، خوشبختانه آب این روستاها طبق برنامه وصل بوده و شبکه آبدار بوده اما مصرف بیش‌ازحد در روستای عباسی باعث افت فشار گردیده که تعدادی از منازل در ساعات پایانی شب آب  دریافت کردند.

علی محمدی بابیان اینکه قطع آب در این دو روستا نداشته‌ایم اظهار داشت: روستاهای این شهرستان در زمینه زیرساخت‌ها و مدیریت مصرف آب مشکل اساسی دارند.

مشکلات شبکه آب ، مصرف بالای خانه باغ‌ها و دام‌ها و همچنین توجه نکردن به مدیریت مصرف در بعضی از روستاها مشکل‌ساز شده است

وی یادآور شد:برای برون‌رفت از وضعیت موجود آب در روستاهای این شهرستان  نیاز به زمان و اعتبار مناسب است.

محمدی اظهار داشت: عمده روستاهای این شهرستان حداقل  دو و نیم برابر سرانه مصوب آب دریافت می‌کنند که کمبودی از بابت تأمین نباید داشته باشند.

وی ادامه داد:  مشکلات شبکه آب ، مصرف بالای خانه باغ‌ها و دام‌ها و همچنین توجه نکردن به مدیریت مصرف در بعضی از روستاها مشکل‌ساز شده است که  رفع آنان درگرو  همکاری مردم است.

مدیر آب و فاضلاب گناوه با بیان اینکه حدود ۳ ماه از طرح یکپارچه‌سازی آبفای شهری و روستایی می‌گذرد ادامه داد: این اقدام هم‌زمان با  شروع فصل گرما و قدم نامیمون ویروس کرونا اتفاق افتاد که باعث شده تا  فرصت برنامه‌ریزی جهت گذران از این فصل گرفته و  مشکل‌ساز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.