یاسوج- جنگل و مراتع سبز استان کهگیلویه و بویر احمد حکم سفره‌ای پربرکت و روزی دهنده برای مردمان این دیار دارد که با افتادن آتش‌به‌جان آن اقتصاد و معیشت مردمان این منطقه نیز دچار بحران می‌شود.

جنگل های کهگیلویه بویر احمد در آتش طمع می سوزد/سودجویی به قیمت نابودی منابع ملی!

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حال حاضر بیشتر خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی در سایه کشاورزی،دام‌پروری و گردشگری کسب روزی می‌کنند که همه این بخش‌ها نیازمند حیات جنگل‌ها و مراتع است.

اقتصادی که به جنگل گره‌خورده است

کارشناسان حوزه کشاورزی معتقد هستند که جنگل‌های این استان چتری برای پیشگیری از فرسایش خاک به‌عنوان رکن اصلی کشاورزی است و محلی برای چرای دام یا دام‌پروری سنتی و شاه‌نشین گردشگری طبیعی محسوب می‌شود.

همین هفته گذشته جدال برای خاموش کردن شعله‌های سرخ آتش در جنگل‌های گچساران و کهگیلویه باوجود به‌کارگیری ظرفیت‌های ملی،استانی،شهرستانی و مشارکت مردم پنج روزبه طول انجامیده این فرآیند افزون بر دشواری‌های جنگ نابرابر برای امدادگران باعث خاکستر شدن حداقل ۲۵۰ هکتار جنگل و مرتع شد.

حالا براثر این آتش‌سوزی‌ها افزون بر تلف شدن تعدادی از گونه‌های حیات‌وحش چون خزندگان و پرندگان،مصدوم شدن تعدادی از امدادگران در عملیات اطفای حریق بخش قابل‌توجهی از درختان این عرصه‌های طبیعی از بین رفته است.

دلایل آتش سوزی

در طول سه سال گذشته تاکنون حداقل ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شده است که ۵۰۰ هکتار آن در سال جاری بوده است،آتش‌هایی که یا براثر بی احیا طی چوپان‌ها ،گردشگران و یا به دلیل اختلاف‌های محلی و یا سوزاندن پسماند مزارع شعله‌ور شده و این ثروت‌های ملی را به خاکستر تبدیل کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: ۹۵درصد از عوامل آتش‌سوزی‌ها انسانی است که شامل عوامل عمدی و غیرعمدی می‌شود.

در طول سه سال گذشته تاکنون حداقل دو هزار و ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شده است که ۵۰۰ هکتار آن در سال جاری بوده است

غلام حسن حکمتیان افزود: عواملی مانند آتش زدن پسماندهای مزارع کشاورزی ازجمله عوامل غیرعمدی است که نیازمند آگاهی بخشی به بهره‌برداران درباره عواقب آن است.

وی بیان کرد: آتش‌سوزی به دلیل روشن کردن آتش از سوی چوپان‌ها و گردشگران از دیگر عوامل آن است که نیازمند آموزش است.

حکمتیان با یادآوری اینکه برخی سودجویان برای تصرف منابع ملی اقدام به آتش زدن عرصه‌های ملی می‌کنند افزود: شناسایی و برخورد جدی با این افراد نیاز دیگری برای صیانت از جنگل‌ها و مراتع است.

آتش زدن مزارع جرم است

وی با توجه به اینکه خاک یکی از زیرساخت‌های اصلی کشاورزی محسوب می‌شود افزود: آتش زدن پسماند مزارع باعث از بین رفتن موجودات زنده خاک در لایه‌های نخست و کاهش کمی و کیفی محصولات می‌شود.

وی ابراز داشت: آتش زدن بقایای گندم و جو افزون بر فقیرتر شدن خاک ازنظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

وی بیان کرد:آتش زدن مزارع جرم است و با خاطیان بر اساس قانون برخورد می‌شود.

ضرورت تأمین امکانات

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سطح وسیع جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد و کمبود تأکید کرد: برای صیانت از این گنجینه‌های طبیعی نیازمند تقویت نیروی انسانی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده از تجهیزات نوین و امکانات هستیم.

وی بیان کرد: راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ رصد جنگل‌ها و مراتع استان برای پیشگیری از خسارت‌های آتش‌سوزی و قاچاق چوب  و درنهایت تأمین امکانات اطفای حریق یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌هاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سؤالی درباره روندترمیم جنگل‌های آسیب‌دیده از آتش‌سوزی و سایر آسیب‌ها در استان عنوان کرد: در برنامه بلندمدت ۱۰ ساله قرار است۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان با ایجاد جنگل‌های دست کاشت و توسعه گیاهان احیا می‌شود.

روند طولانی رسیدگی به دادرسی

در این رابطه بسیاری از دوستداران محیطزیست و برخی از کارشناسان اعتقاددارند که طولانی شدن زمان بررسی پرونده‌ها نیز از بازدارندگی آن کاسته است.

این کارشناسان ابراز می‌کنند برخی از پرونده‌های دادرسی در خصوص عوامل آتش‌سوزی به‌ویژه توسط زارعان بیش از دو سال زمان می‌برد و لذا این روند طولانی دادرسی کمکی به بازدارندگی نمی‌کند و باید با بسیاری سخت گیرانه تر با این موضوع برخورد کرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.