آمریکا درحالی‌که همین چند وقت پیش در جریان تبادل زندانی بین تهران و واشنگتن با ذوق‌زدگی از آمادگی خود برای مذاکره با ایران خبر می‌داد، پنجشنبه‌ای که گذشت، نمایش تحریمی جدیدی را راه انداخت. بازیگر جدید این نمایش نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بودند تا دولت آمریکا را بر ادامه سیاست فشار حداکثری بر ایران تشویق کنند، اما در واقع این نمایش ادامه طبل توخالی یانکی‌ها در تحریم کشورمان است.

طبل توخالی فیل‌ها با بزرگ‌ترین بسته تحریم علیه ایران

قدس آنلاین:  آمریکا درحالی‌که همین چند وقت پیش در جریان تبادل زندانی بین تهران و واشنگتن با ذوق‌زدگی از آمادگی خود برای مذاکره با ایران خبر می‌داد، پنجشنبه‌ای که گذشت، نمایش تحریمی جدیدی را راه انداخت. بازیگر جدید این نمایش نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بودند تا دولت آمریکا را بر ادامه سیاست فشار حداکثری بر ایران تشویق کنند، اما در واقع این نمایش ادامه طبل توخالی یانکی‌ها در تحریم کشورمان است.

کمیته مطالعات جمهوری خواهان در کنگره در حالی مدعی است که این بسته جامع برای اعمال بزرگ‌ترین اقدام‌های تحریمی علیه ایران در تاریخ است که طی دو سال اخیر، آمریکا با خروج از برجام هر آنچه برای تحریم داشته رو کرده است! حتی کفگیر تحریمی آمریکا آن‌قدر به ته دیگ خورده است که مقامات کشورمان را چند بار تحریم می‌کند.

بااین‌حال در این بسته تحریمی نام ایران به‌عنوان یک چالش عمده در سیاست خارجی ایالات‌متحده توصیف و ۲۵ دستورالعمل با هدف مقابله با ایران طراحی و عنوان‌شده است. از جمله این دستورالعمل‌ها، تلاش برای عملی کردن سازوکار ماشه (بازگشت خودکار تحریم‌های پیش از برجام علیه ایران) در برجام و تحریم اینستکس (سازوکار تبادل مالی بین ایران و اروپا که هیچ‌گاه عملیاتی نشد) است.

نمایش تبلیغاتی جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات

همان‌طور که اشاره شد، نمایش خصمانه تازه واشنگتن علیه کشورمان در حالی روی صحنه رفت که تنها یک هفته پیش و در پی مبادله مجید طاهری، پزشک ایرانی با «مایکل وایت» جاسوس آمریکایی که در کشورمان زندانی بود، مقام‌های کاخ سفید از احتمال مذاکره با ایران سخن گفته بودند. دونالد ترامپ به‌عنوان یک شومن که از هر اتفاقی در راستای اهداف سیاسی و پیروزی خود در انتخابات آتی کشورش بهره‌برداری می‌کند، پس‌ازاین اتفاق بار دیگر خواستار انجام مذاکره با جمهوری اسلامی ایران شد. برایان هوک، نماینده ویژه ترامپ در امور کشورمان هم گفته بود که تبادل انجام شده نشان داد گفت‌وگو میان دو طرف ممکن است. این خوش‌خیالی ترامپ و دوستانش برای گشودن روزنه‌ای هرچند کوچک در ورود به مذاکره با تهران البته به‌سرعت با نه محکم مقام‌های کشورمان به درب بسته خورد. بسیاری از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به او تأکید کردند ایران در پی مذاکره با آمریکایی‌ها نیست. نکته دیگر در ارائه تحریم‌ها جدید که از سوی بسیاری از تحلیلگران موردتوجه قرارگرفته، ارائه این بسته تحریمی از سوی جمهوری‌خواهان است. جمهوری‌خواهان هم‌حزبی ترامپ اکنون در عرصه داخلی ایالات‌متحده اوضاع به‌شدت آشفته‌ای دارند. ناکارآمدی فزاینده ترامپ در مدیریت بحران کرونا که به مرگ حدود 120 هزار آمریکایی تا اینجای کار انجامیده و از سوی دیگر ناکامی رئیس‌جمهور در پرونده‌های خارجی از افغانستان گرفته تا عراق، ونزوئلا، ایران و حتی رابطه با روسیه و چین، آینده سختی را پیش روی این جریان قرار داده است. این در حالی است که برخی اخبار نیز از بروز انشقاق در این حزب ریشه‌دار آمریکایی در پی مواضع بی‌پروای ترامپ علیه معترضان به نژادپرستی و بی‌عدالتی در ایالات‌متحده حکایت دارد. همه این مسائل حاکی از آن است که جمهوری خواهان بدترین دوران سیاسی خود را پشت سر می‌گذارند. حال به نظر می‌رسد هم‌حزبی‌های ترامپ که تنها پنج ماه مانده به ماراتن ریاست جمهوری 2020 در میانه تداوم بحران کرونا و افزایش اعتراض‌های ضد نژادپرستی در آمریکا قافله را باخته دیده و خود را بازنده میدان انتخابات می‌دانند، با ارائه بسته تحریمی جدید علیه کشورمان قمار بزرگی با هدف جلب افکار عمومی به راه‌اندازند؛ اقدامی که بسیاری از تحلیلگران آن را چیزی جز نمایش تبلیغاتی آن هم در آستانه انتخابات نمی‌دانند.

تحریم اینستکس، چوب حراج بر آبروی اروپا

اما یک تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس اقدام مقام‌های واشنگتن در وضع تحریم‌های تازه علیه کشورمان را لاف توخالی و بدون اثر کاخ سفید خوانده و گفت: هر چند در ظاهر مقام‌های آمریکایی تلاش داشته‌اند این‌گونه وانمود کنند تحریم‌های جدید حجم زیادی داشته و موارد زیادی را دربرمی گیرد، اما وقتی وارد لایحه‌ها می‌شویم، می‌بینیم که این اقدام ضد ایرانی مصادیق بیرونی زیادی ندارد. محمدصادق کوشکی تحریم‌های جدید را هم یک جنگ روانی بی‌اثر دیگر خوانده و ادامه داد: به‌طور نمونه در این اقدام ادعا شده کانال مالی میان ایران و اروپا موسوم به اینستکس مورد تحریم واقع شده و این در حالی است که تاکنون هیچ مبادله‌ای از طریق این کانال مالی صورت نگرفته است. اینستکس یک دکور اروپایی است و مبادلات تجاری انجام شده ایران با اروپا از طریق آن صفر است. وقتی رقم صفر است؛ یعنی وجود خارجی ندارد، پس تحریم آن هم بی‌معنا به نظر می‌رسد. وی افزود: نکته موجود دیگر در بسته تحریمی اخیر هدف قرار گرفتن موضوع تجارت میان دو کشور ایران و عراق است. تبادلات تجاری میان تهران و بغداد بیشتر در حوزه خرده‌فروشی و بین اشخاص صورت می‌گیرد. این مدل با هیچ مکانیسمی قابل تحریم نیست. اکنون تجارت عمده دولتی و سنگینی بین دو طرف برقرار نیست.

جنگ روانی است، نه چیز بیشتر

محمدصادق کوشکی در ادامه با بیان اینکه پس مشخص است در عمل هیچ اتفاق خاص و یا تحریم‌های جدیدی صورت نگرفته، تصریح کرد: بااین‌وجود اعمال این تحریم‌ها یک نکته را به اثبات رساند و آن هم این است که ایالات‌متحده ناگزیر است برای حفظ پرستیژ خود به‌عنوان قدرتی که مدعی رهبری جهانی را دارد، هرچند وقت یک بار اقدامی تبلیغی علیه کشورمان انجام دهد تا بلکه به این طریق بتواند القا کند که دست برتر را دارد. این تحلیلگر مسائل آمریکا ادامه داد: درحالی‌که ایران در عراق، سوریه، یمن و به‌طورکلی در سرتاسر خاورمیانه عملکرد موفق آمیزی داشته، این مسئله برای یانکی‌ها برعکس است. ایران در روزهای اخیر با ارسال پنج نفتکش به ونزوئلا در بیخ گوش و در واقع حیاط خلوت آمریکا قدرت خود را به رخ یانکی‌ها کشید. این اقدام نشان داد ما هرگاه اراده کنیم و بخواهیم وارد تجارت با کشوری شویم – همان‌گونه که در مورد ونزوئلا روی داد – با وجود همه سنگ‌اندازی‌های یانکی‌ها هیچ مانعی بر سر راه ما قرار ندارد. کوشکی در انتها تأکید کرد: آمریکا در شرایط کنونی که با بحران کرونا و تبعات گسترده آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، توان اجرایی برای اعمال تحریم‌های جدید ندارند؛ پس همان‌گونه که گفته شد گام تحریمی جدید تنها جنگ روانی و تلاشی در جهت حفظ وجهه بین‌المللی واشنگتن تلقی می‌شود، نه چیزی بیشتر.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.