ئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان این مطلب در نشست خبری خود که شامگاه پنجشنبه گذشته در مشهد برگزار شد؛ با اشاره به دیدارهای خود با نماینده ولی‌فقیه در استان، تولیت آستان قدس رضوی و استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: بنیاد مستضعفان به صورت سنتی و ریشه‌دار در خراسان رضوی و مشهد حضور داشته است.

ساخت مسکن برای محرومان و حاشیه نشینان مشهد

قدس آنلاین:تعاملات بنیاد مستضعفان با آستان قدس رضوی بسیار خوب، جدی و سازنده است. رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان این مطلب در نشست خبری خود که شامگاه پنجشنبه گذشته در مشهد برگزار شد؛ با اشاره به دیدارهای خود با نماینده ولی‌فقیه در استان، تولیت آستان قدس رضوی و استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: بنیاد مستضعفان به صورت سنتی و ریشه‌دار در خراسان رضوی و مشهد حضور داشته و املاک و مستغلاتی دارد که بناست به نفع مردم و محرومان جامعه و ساختار اداری کشور تصمیم‌گیری و مدیریت شود. بر این اساس تعاملات و هماهنگی‌های بسیار خوبی با مسئولان ارشد استان خراسان رضوی شکل گرفته و این جلسات مستمر در همان راستا برگزار می‌شود.

پرویز فتاح در ادامه با تشریح اقدام‌های بنیاد مستضعفان در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کارخانه کنسانتره فولاد سنگان خواف با برآورد سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریالی تاکنون حدود ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اگر با سرمایه ۵ هزار میلیارد ریالی که تا پایان سال خواهیم داشت به ۹۲ درصد پیشرفت برسد قابل افتتاح و تولید کنستانتره خواهد بود.

وی هدف از پروژه‌های دامداری، کشاورزی و گلخانه‌ای توسط بنیاد را توسعه امنیت غذایی برشمرد و افزود: در بینالود، چناران و... پروژه‌های کشاورزی، گاوداری ۶هزار رأسی گاو شیرده و تولیدات گلخانه‌ای فعال است.

فتاح گفت: پروژه فیروزه شرق اکنون با پیشرفت بیش از ۸۰درصد در مسیر تکمیل قرار دارد. در این پروژه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان تصریح کرد: خراسان رضوی و مشهد مقدس تا سال ۱۴۰۰ هیچ پروژه نیمه‌تمامی از سوی بنیاد نخواهند داشت.

وی افزود: اسناد مربوط به املاک علوی در این استان حدود ۳هزار و ۸۰۰ فقره تا سال گذشته بوده که یک هزار و ۱۰۰ فقره آن که به زودی تکمیل می‌شود با کمترین رقم دریافتی از مردم مستضعف به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

فتاح درباره تأمین مسکن خانواده‌های دومعلول و بالاتر نیز تصریح کرد: امیدواریم در مدت دو سال آینده با همکاری و مشارکت سازمان بهزیستی، وزارت تعاون و سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی بنیاد، دیگر در استان هیچ خانواده دارای دومعلول و بیشتر، مشکل مسکن نداشته باشد.

وی افزود: قرار شد زمین‌هایی که در اطراف حرم مطهر برای زائران پیش‌بینی شده است، با مدیریت بنیاد مستضعفان یا کمیته امداد برای محرومانی که علاقه‌مند به زیارت هستند ساخته شوند.

توجه ویژه به حاشیه شهر مشهد

وی سهم خراسان رضوی را از کمک‌های بنیاد برای مقابله با بحران ناشی از کرونا ۳۰۰ میلیارد ریال نقدی و بلاعوض اعلام کرد که توسط کمیته امداد، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها، ائمه جمعه و جماعات و سایر سازمان‌ها در اختیار واجدان شرایط قرار گرفته است. این کمک‌ها ادامه‌دار است و شاید بتوان گفت پس از سیستان و بلوچستان بیشترین حجم کمک‌های بنیاد با توجه به اهمیت خراسان رضوی به زدودن مشکلات حاشیه شهر مشهد اختصاص یافته است. ۵۰ میلیارد ریال از این مبلغ در اختیار نماینده ولی‌فقیه در استان برای ساماندهی و رفع معضلات و محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر قرار داده شده است. پیشنهادهایی نیز با مسئولان مطرح کرده‌ایم که در صورت موافقت، آماده مشارکت برای ساخت مسکن در حاشیه شهر مشهد و ساماندهی حاشیه شهر مشهد پیرو تأکیدات رهبری انقلاب هستیم.

اجاره سه ماه املاک بنیاد بخشیده شد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر اینکه آیا مانند سیاست کمیته امداد مبنی بر عدم خروج درآمدهای حاصله (مثل صدقات) از شهر و استان و تخصیص این درآمدها به شهروندان همان مناطق، این برنامه در مورد درآمدهای بنیاد مستضعفان حاصل از اجاره و فروش املاک و مستغلات پیاده‌سازی می‌شود و اصولاً میزان این درآمدهای بنیاد در خراسان رضوی چه مقدار است؛ اظهار کرد: به نکته خوبی اشاره شد که در نشست خبری مغفول ماند. لازم به ذکر است که در شرایط کرونایی؛ اجاره سه ماه املاک و مستغلات بنیاد در سراسر کشور و از جمله خراسان رضوی بخشیده شد. فهرست اجاره املاک و مستغلات و نیز هزینه‌های ناشی از فروش آنان که در قالب مزایده و به طور رسمی صورت می‌گیرد؛ در بنیاد مستضعفان استان وجود دارد اما این مبالغ در بنیاد مستضعفان کشور تجمیع می‌شود و این گونه نیست که صرفاً در استان هزینه شود. در عین حال این اطمینان داده می‌شود که بیشتر این مبالغ و درآمدها در خراسان رضوی هزینه می‌شود که پروژه‌های ذکر شده نظیر سنگان خواف و غیره از جمله آنان است. این هزینه‌ها با تبدیل سرمایه و پول به اشتغال و تولید در اولویت است که در محرومیت‌زدایی و عبور از شرایط کرونایی هزینه می‌شود.

فتاح همچنین با اشاره به دیدارش با استاندار خراسان رضوی گفت: با گذشت چند سال از اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی قلعه‌گنج، به دستاوردهایی از آن رسیده‌ایم بنابراین این الگو را می‌خواهیم در ۱۵ نقطه کشور توسعه دهیم که تا سال آینده به ۳۱ نقطه خواهد رسید.

وی ادامه داد: از آنجایی که رهبر معظم انقلاب روی حاشیه شهر مشهد حساسیت دارند و همه مسئولان استان هم در این خصوص همدل‌اند، بنیاد مستضعفان هم برای ساخت مسکن در این مناطق که استاندار آن را مطرح کرد اعلام آمادگی کرد که مشارکت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.