گروه زنان بی بی سی می‌گوید: قتل جورج فلوید بر کارکنان سیاه پوست، آسیایی و اقلیت‌های قومی شاغل در بی بی سی تأثیر گذاشته است.

گروه زنان بی بی سی: به جنسیت گرایی در این رسانه پایان دهید

قدس آنلاین: زنان بی بی سی، گروهی متشکل از کارکنان ازجمله مجریان و تهیه کنندگان، خواستار «تغییر واقعی و فوری» برای پایان دادن به نژادپرستی و جنسیت گرایی در این رسانه رادیویی تلویزیونی انگلیس شدند.

این گروه می گوید: قتل جورج فلوید بر کارکنان سیاه پوست، آسیایی و اقلیت های قومی شاغل در بی بی سی تأثیر گذاشته است. برای سال ها، بسیاری نژادپرستی را آشکارا نشان داده اند.

فلوید سیاهپوست، ماه گذشته حین بازداشت در مینه سوتا زمانیکه مامور پلیس سفیدپوست زانویش را روی گردنش گذاشته بود و او برای نفس کشیدن تقلا می کرد، جان خود را ازدست داد. از آن زمان تاکنون ، اعتراضات ضد نژادپرستی در بسیاری از مناطق ایالات متحده و سایر نقاط جهان از جمله در بریتانیا صورت گرفته است.

انجمن مطبوعات ابتدا بیانیه زنان بی بی سی را گزارش داد. این گروه در سال ۲۰۱۷ برای رسیدگی به اختلافات و تبعیض بین زنان و مردان در بی بی سی تأسیس شد، که سال گذشته «جون سارپونگ» را برای نقش جدید مدیریت «تنوع خلاق» به عنوان بخشی از تلاش های خود برای دربرگیری گسترده تر استخدام کرد.

بی بی سی  در تکاپوی رفع اتهام تبعیض جنسیتی و نژادی، در گزارش سالانه خود سال گذشته از بهبود شکاف و اختلاف در پرداخت جنسیت خود حمایت کرده و خاطرنشان کرد: سه ستاره زن در برنامه زنده در فهرست ۱۰ پرسنل پردرآمد بی بی سی قرار گرفته اند.

این در حالی است که در سال مالی گذشته، ۱۲ مورد بالاترین دستمزدهای بی بی سی به مردان اختصاص داشته است. همچنین «بی‌بی‌سی» در طرح دعوی یکی از مجریان زن که ادعا کرده بود در پرداخت حقوق نسبت به مجری مرد نسبت به او تبعیض جنسیتی صورت گرفته، در دادگاه محکوم شناخته شد. «سمیرا احمد» ادعا کرده بود که برای کار در یک برنامه به عنوان مجری در مقایسه با مورد کاری کاملا مشابه کار یک مجری مرد، حقوق کمتری دریافت کرده و از اینرو بیش از ۹۰۰ هزار دلار از بی‌بی‌سی طلبکار است.


«سمیرا احمد» مجری، روزنامه‌نگار، نویسنده و گوینده ادعا کرده که کار اجرای خود در برنامه بی‌بی‌سی با عنوان «Newswatch» را با اجرای آقای «جِرِمی واین» که برنامه‌ای مشابه اجرا می‌کند را مقایسه کرده و با وجود شباهت سطح و نوع کار حقوق و دستمزدی به مراتب پایین‌تر دریافت کرده است و این مساله چیزی جز مصداق تبعیض جنسیتی نبوده است. دادگاه نیز این ادعا را کاملا درست ارزیابی کرده و علیه بی‌بی‌سی رأی صادر کرد تا مابه‌تفاوت حقوقی که به آن مجری مرد پرداخت شده را به خانم «سمیرا احمد» پرداخت کند.

سمیرا احمد برای هر قسمت از این برنامه ۴۴۰ پوند(۵۷۵ دلار) دریافت می‌کرده حال آنکه آقای «جرمی واین» برای هر قسمت ۳ هزار پوند(۳۹۰۰ دلار) دریافت می‌کرده است بنابر این او اکنون ۷۰۰ هزار پوند(۹۱۵ هزار دلار) بابت مابه‌التفاوت پرداخت با مجری مرد، از بی‌بی‌سی طلبکار است.

بی‌بی‌سی ادعا کرده که اجرا و کار این دو مجری زن و مرد «نقش‌های کاملا متفاوت» از هم بوده اما قاضی پرونده رای به حقانیت این مجری زن داد و در رای دادگاه تاکید کرد: کار این زن در برنامه «Newswatch» (ساعت اخبار) شبیه به کار آقای «جرِمی واین» در برنامه «Points of View» (نقطه‌نظر) و مطابق با «قانون معاهده برابری جنسیتی سال۲۰۱۰» است.

سمیرا احمد در طی دادگاه،  گفته بود: نمی‌توانم درک کنم که چگونه برای من، به عنوان یک زن، مبلغی پایین‌تر از جرمی وین،  به عنوان یک مرد، برای ارائه برنامه‌ و انجام کارهایی بسیار مشابه، تا این اندازه میزان حقوق و دستمزد پایین باشد.

دو سال پیش نیز سردبیر بی بی سی در چین در اعتراض به شکاف و تبعیض جنسیتی در دستمزدهای پرداختی کارکنان این سرویس خبری از سمتش استعفا کرد. خانم «کری گارسی» سردبیر بی بی سی در پکن به علت ادامه شکاف در دستمزدهای پرداختی بین زنان و مردان از سمتش کناره گیری کرد.

وی تاکید کرد، به خاطر آنکه نتوانستم به طور موثر با تبعیض و شکاف دستمزدهای پرداختی بین زنان و مردان در بی بی سی مقابله کنم، از این سمت استعفا می کنم. 

استعفای گارسی در زمان خود شوک بزرگی برای بی بی سی محسوب شد، پراکه اطلاعاتی فاش شد که نشان می داد دو سوم بالاترین دریافتی ها از بی بی سی به مردان تعلق می گیرد.

وی تصریح کرد: متوجه شده ام که ۲ سردبیر از ۴ سردبیر بین المللی بی بی سی که هر دو مرد هستند، حداقل ۵۰ درصد دریافتی بیشتری نسبت به همکاران زن خود دارند. کارکنان زن بی بی سی صبر و تحمل خود را نسبت به سیاست های تبعیض آمیز مدیران و روسای این سرویس خبری از دست داده اند و مدیران و روسای بی بی سی حاضر نیستند تا اشتباهات خود را در این زمینه قبول کنند.

وی در آخر گفت: کسانی که نسبت به این وضعیت اعتراض کرده اند، از سوی مدیران بی بی سی به اخراج از کار تهدید می شوند.

تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی همراهی و حمایت خود را از کری گریسی با استفاده از هشتگ «کنار کری می‌ایستم» اعلام کردند.

در همین حال بیانیه‌ گروه موسوم به «زنان بی‌بی‌سی»، متشکل از بیش از ۱۳۰مجری و تهیه‌کننده، در حمایت از سردبیر مستعفی امور چین بی‌بی‌سی در مقیاس وسیع در جهان بازنشر شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.