کارشناس و مفسر قرآن با تأکید براینکه موضوع کرونا و پیشگیری از شیوع آن یک موضوع الهیاتی نیست، گفت: شبهه افکنی‌های مغرضانه نباید موجب ناامیدی، بدبینی و دین‌گریزی در بین مردم به ویژه مبتلایان به کرونا شود.

رعایت توصیه‌های بهداشتی در مقابله با کرونا، هیچ تعارضی با دین ندارد/ خرافات و مبالغه‌ها دستمایه مغرضان قرار گرفته است

ابوالفضل بهرامپور کارشناس و مفسر قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به قیل و قال‌هایی که پس از شیوع ویروس کرونا علیه دین و اماکن مقدسه به راه افتاد و شبهه افکنی هایی که توسط برخی افراد مغرض در مورد ناتوانی دین در برابر کرونا و باصطلاح زانو زدن آن مقابل علم مطرح شد، گفت: زمانی که دولت، وزارت بهداشت و پزشکان در سراسر جهان اعلام می‌کنند که باید فاصله گذاری‌ها رعایت شود و تراکم جمعیت صلاح نیست، باید این توصیه‌ها رعایت شود بنابراین اگر قرار باشد که برگزاری نماز جماعت یا نمازجمعه و حضور در اماکن مقدس مانند حرم مطهر امام رضا(ع) به زیان سلامت مردم باشد قطعاً انجام آن صحیح نخواهد بود. مقام معظم رهبری که یک مرجع دینی است و در دستورات دینی که این افراد داعیه آن را دارند، از ایشان تبعیت می شود اعلام کرده‌اند باید دستورهای وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا رعایت شود چراکه صلاح ملت براین است.

استاد بهرامپور افزود: بنابراین جامع ترین پاسخ به این شبهه افکن‌ها این است که ما تابع دستورات دین، فقها و رهبری هستیم و چنانچه آنها به عنوان مرجع تصمیم گیری تشخیص دهند که انجام فلان عمل دینی در شرایطی خاص درست نیست یا بالعکس باید انجام شود، طبق آن دستور باید عمل شود. حتی در دیگر کشورها هم که مراجع دینی حضور ندارند باید طبق دستورهای مقامات بهداشتی قوانین اجرایی شود و اساساض در این مسئله هیچ تعارضی بین دین و علم وجود ندارد و مسئله مدیریت بحران است، براین اساس افرادی که این شبهه ها را مطرح می کنند دچار بیماری هستند و اگر دقت شود می‌بینیم که آنها در مسائل مختلف چنین کاری را مرتکب می‌شوند.

کارشناس و مفسر قرآن با تأکید براینکه ذاتاً موضوع کرونا و پیشگیری از شیوع آن یک موضوع الهیاتی نیست که بشود به آن نگاه اینچنینی داشت، گفت: یک بیماری شیوع پیدا کرده است و ما هم شرعاً و هم عقلاً مکلف هستیم توصیه‌های لازم را برای جلوگیری از شیوع آن به کار بندیم و اینکه گفته شود مثلاً شیعیان که اعتقاد به شفاگیری از امام خود را دارند درهای این شفاخانه را بسته‌اند یک مسئله غیرعقلی است.

وی توضیح داد: در دستورهای دینی روزه گرفتن بر ما واجب است اما اگر پزشک تشخیص دهد که روزه داری به زیان سلامت جسم و روح ماست، ما باید به دستور پزشک عمل کنیم و این یک عمل واجب است چون به جسم آسیب می‌رساند، حال انجام مراسم عبادی جمعی مانند نماز جماعت، نماز جمعه و زیارتگاه‌ها که امری مستحبت است در شرایط کرونایی که رعایت فاصله اجتماعی برای حفظ جان واجب است چگونه خواهد بود؟!

استاد ابوالفضل بهرامپور در ارتباط با اینکه شاید یکی از دلایل دامن زدن برخی افراد مغرض به اینگونه شبهه‌ها وجود برخی خرافات و مبالغه‌هایی باشد که در حوزه دین رسوخ کرده و دستمایه این افراد قرار گرفته است، گفت: بدیهی است که خرافه و اعتقادات مبالغه آمیز هیچ مبنای دینی ندارد و اساسا در مسئله ای مانند پیشگیری از شیوع ویروس کرونا که با جان انسان ها سروکار دارد و به موجب باورهای دینی حفظ جان واجب است، خرافه و یا اعتقاداتی مانند دخیل بستن و امثال آن جایگاهی ندارد. اگر این موارد راهگشا بودند اکنون به هیچ علمی نیاز نبود و هیچ اختراعی به ثبت نرسیده بود. خداوند در کنار اینکه دستورات دینی را قرار داده است، عقل و قوه تشخیص را هم به انسان ارزانی کرده است تا برمبنای آن تصمیم گیری کند. انسان باید در امور خود ابتدا بررسی و تحقیق کند پس از آن با توکل بر خداوند به آن کار اقدام نماید، همانطور که در قرآن کریم خطاب به پیامپر می فرماید: وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ: با آنها مشورت نما، لیکن آنچه تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام ده که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند دوست دارد. خداوند فرموده است شما برای شفا گرفتن باید به طبیب مراجعه کنید، من او را وسیله شفای شما قرار داده ام، همانگونه که اکنون در دوران کرونا باید عمل شود.

مفسر قرآن کریم با توصیه به اینکه اینگونه شبهات نباید باعث ایجاد حس ناامیدی، بدبینی و دین گریزی در بین مردم به ویژه مبتلایان به کرونا شود تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که کرونا، جنگ، بیماری و... ارتباطی با دین ندارد و یک موضوع بهداشتی و علمی است که دانشمندان برای کنترل آن در تلاش هستند؛ البته در این بین توسل و توکل بر خداوند و استعانت از او برای پیشبرد امور و حصول موفقیت بسیار راهگشاست اما اینگونه نیست که محض دعا کردن و دست بسته ماندن مشکلات را حل کند. تعبیر به مدد الهی کرونا را شکست خواهیم داد اصطلاح درستی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.