به همت گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چهارمین جلد از اثر «کتاب القضا من کتاب تحقیق‌الدلائل فی شرح تلخیص‌المسائل» منتشر شد.

چهارمین جلد از اثر «کتاب القضا من کتاب تحقیق‌الدلائل فی شرح تلخیص‌المسائل» منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین ، این کتاب گران‌سنگ، مفصل‌ترین اثری است که در موضوع قضا و قضاوت نگاشته شده و دربردارنده آرا برخی از فقها با موضوع قضا و قضاوت است.
«کتاب القضا من کتاب تحقیق‌الدلائل فی شرح تلخیص‌المسائل» توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج مولی علی الکنی الطهرانی به زبان عربی نگاشته شده است.اصل این اثر در قطع رحلی به چاپ رسیده که درواقع استفاده آن برای فضلا، طلاب و اساتید کمی دشوار است؛ همچنین به دلیل چاپ محدود و وجود برخی از اصطلاحات اشتباه در اصل این اثر، گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بر آن شدند تا آن را تصحیح، تحقیق و احیا کنند.
«کتاب‌القضا» جامع تمام مباحث قضایی و دربردارنده موضوعاتی اعم از معنای قضا و قضاوت، احکام قضا، وجوب قضاوت، شروط قاضی، راه‌های ثبوت ولایت بر قضا، آداب قضاوت، ارتزاق قاضی، طرق و راه‌های اثبات دعوا، صدور حکم و کیفیت آن، شهود و بینه، اقرار، قسم، قضاوت بر غایب و... است.
مخاطبان این اثر فضلای حوزه و اساتید و همچنین مسئولین و شخصیت‌های قضایی هستند؛ تاکنون ۴ جلد از این اثر به چاپ رسیده است و در آینده‌ای نزدیک جلدهای بعدی  این اثر نیز به چاپ خواهند رسید.
این اثر از دیدگاه صاحب‌نظران یکی از بهترین متون فقهی به لحاظ قضاوت و قضا است و مؤلف کتاب از رجال فقهی و علمی و تحصیل‌کرده حوزه علمیه نجف و از مراجع علمی، سیاسی و اجتماعی در زمان قاجار به شمارمی‌رود.
شیخ آقابزرگ تهرانی اثر حاضر را این‌چنین وصف می‌کند: «این کتاب بنا بر تمام اقوال کسانی که آن‌ها را درک کرده‌ایم از جواهر(کتاب جواهرالکلام)، دقیق‌تر و استوارتر است». بر اهل اجتهاد و تحقیق پوشیده نیست که نگارش چنین موضوعی، به پژوهش‌های بسیار نیازمند است و این کتاب نتیجۀ تلاش علمی و چکیدۀ آموزه‌هایی است که عقول فقهای شیعه در مسائل این کتاب بدان رسیده‌‎اند، و گروه فقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی به تصحیح و تحقیق آن همّت گمارده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.