رییس اتاق بازرگانی ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: گرچه سهم بخش خصوصی از اشتغالزایی در کشور ۶۰ درصد و تامین درآمدهای مالیاتی کشور نیز اغلب برعهده این بخش است اما در روند تصمیم سازی‌ها برای مالیات سهمی ندارد.

سهم خواهی بخش خصوصی از تصمیم‌سازی‌های حوزه مالیات

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین شافعی  در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: در محافلی که نماینده بخش خصوصی صاحب کرسی است نیز یک رای آن در قبال ۱۱ یا ۱۲ رای دیگر قرار می‌گیرد که اثری ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: قرار است هشتم تیر ماه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود، در آن نشست گلایه بخش خصوصی در زمینه مالیات مطرح می‌شود و متذکر خواهیم شد که اگر بار بخشی از هزینه های کشور بر دوش بخش خصوصی است، این جایگاه موجود برای فعالان این بخش مناسب نیست و باید فکری به حال این روند شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در بدو شروع به کار مجلس یازدهم بدعت خوبی گذاشته شد و آن بدعت این بود که از روسای سه اتاق تعاون، اصناف و بازرگانی دعوت به عمل آمد تا گزارش بخش‌های زیرپوشش خود را مطرح کنند و روسای اتاق‌ها از دیدگاه خود مسائل و مشکلات اقتصادی را مطرح نمودند.

وی افزود: پیش از این نیز به مجلس و نمایندگان مردم در آن اعلام کرده بودیم که بخش خصوصی آماده تدوین استراتژی اقتصادی کشور است و این موضوع را بار دیگر و در جمع نمایندگان دور یازدهم نیز مورد تاکید قرار دادیم و گفتیم اگر مجلس ماموریت دهد، حاضریم این کار را انجام دهیم که مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع باشد.

هدفگذاری بخش خصوصی برای ارتباط با دوره جدید مجلس شورای اسلامی جدید و بیان نقطه نظرات این بخش در صحن علنی، عملکرد تشکل‌ها در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، وضعیت مرزها، ایجاد پنجره واحد برای صدور مجوزها و ایجاد دادگاه‌های تجاری از جمله موضوعاتی بود که رییس اتاق ایران در هجدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق این خراسان رضوی مطرح کرد. 

شافعی با اشاره به تکرار رتبه اول خراسان رضوی در میان شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کشور ادامه داد: از مسوولان کشوری خواستیم این استان را به شورای کشوری گفت و گوی دولت و بخش خصوصی دعوت کنند و از وزیر کشور خواستیم برای روسای شوراهای پنج استان رتبه دار کشور تقدیرنامه‌ای با امضای رییس جمهوری هدیه شود.

وی از عملکرد برخی تشکل‌ها در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: بسیاری از تشکل‌ها در شورای گفت و گو عضو هستند اما هیچ عملکرد و مشارکت موثر از آنها دیده نمی‌شود لذا باید تشکل‌هایی که فعالیتی در این شورا ندارند، حذف شده و آنهایی به این جمع بپیوندند که به واسطه دغدغه هایشان، حضور و اثر بیشتری داشته و به نفع بخش خصوصی مطالبه گر هستند.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به راه‌اندازی آزمایشی پنجره واحد کسب و کار در پنج استان کشور افزود: براساس تحقیقات انجام گرفته، متوسط زمان برای شروع کسب و کار در ایران ۷۲ روز است که طبق تاکید وزیر اقتصاد این مهم باید به سه روز کاهش یابد.

وی ادامه داد: در صورت راه‌اندازی پنجره واحد کسب و کار و توسعه آن در سراسر کشور پیش‌بینی شده است که ایران تا ۲۵ واحد در شاخص شروع کسب و کار ترقی خواهد کرد.

شافعی در باره دادگاه‌های تجاری نیز گفت: مقرر است تفاهمنامه‌ای بین روسای اتاق‌ بازرگانی و قوه قضائیه امضا شود و نسبت به راه‌اندازی دادگاه تجاری هرچه سریعتر اقدام لازم به عمل آید.

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مرکز خدمات سرمایه گذاری این استان با نیت تسهیل شرایط کسب و کار ایجاد شده که هم باید مجوزها را صادر کند و هم به مشکلات سرمایه گذاران داخلی و خارجی رسیدگی نماید اما در عمل در این مجموعه یک سیکل ناقص از خدمات ایجاد شده است که کارکرد لازم را به نفع سرمایه‌گذار ندارد.

محمود سیادت افزود: برای ایجاد پنجره واحد باید همه ظرفیت‌ها به کار گرفته شوند تا کارکرد لازم از این عنوان به نفع بخش خصوصی حاصل شود.

دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سازمان بهداشت جهانی چندین سال پیش، پروتکلی را برای ایجاد تونل‌های ضدعفونی در مرزهای مشترک کشورها صادر کرده بود تا در صورت بروز بیماری و همه گیری، از این ظرفیت استفاده شود، اما این ساختار پیاده نشد و در بحران ناشی از شیوع کرونا، با این خلاء مواجه شدیم و مرزهای کشورهای همسایه به روی ما بسته ماند.

محمدحسین روشنک افزود: ازسوی دیگر، کامیون در ایران قیمتی سه تا چهار برابر بازار جهانی دارد و همین امر باعث شده است کامیون‌های ایرانی در داخل جاده‌های کشور، پلاک افغانستان داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخش خدمات خراسان رضوی در دوره کرونا فلج شده است، ادامه داد: باید ببینیم نمایندگان مجلس در این شرایط چه برنامه‌ای دارند و برای کمک به عبور از این بحران، چه اقدامی را رقم خواهند زد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.