رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی گفت: بر اثر شیوع کرونا طی اسفند ۹۸و فروردین امسال در مجموع هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت به تولیدکنندگان گل و گیاه در استان وارد شد.

خسارت ۱۶۰۰ میلیارد ریالی کرونا به صنعت گل و گیاه خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا شریفیان  در نشست با خبرنگاران افزود:۴۰۰ تولیدکننده گل و گیاه در قالب ۱۲ تشکل صنفی زیرمجموعه این اتحادیه هستند که برخی از آنها خسارت ۱۰۰ درصدی از شیوع کرونا متحمل شده‌اند اما هیچ واحدی از آنان تعطیل نشد.

وی ادامه داد:کرونا در زمانی شیوع یافت و منجر به تعطیلی اجباری واحدهای صنفی از جمله صنعت گل و گیاه شد که بهترین زمان برای بازار گل بود و تولیدکنندگان سرمایه‌گذاری و هزینه بسیار برای فروش گل و بازگشت سرمایه خود در این دو ماه کرده بودند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی گفت:با وجود مشکلات فراوان مالی و پرداخت هزینه‌های اجباری در مقابل عدم فروش گل،هیچ یک از تولیدکنندگان گل و گیاه در این استان تعدیل نیروی انسانی نداشته و کارگران بر سر کار باقی ماندند.

وی افزود:در ابتدا هیات دولت فعالان صنعت گل و گیاه را جزو خسارت دیدگان از کرونا به شمار نیاورد اما با پیگیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیران، این موضوع در دستور کار هیات دولت قرار گرفت و صنف تولیدکنندگان گل و گیاه به عنوان چهاردهمین رسته صنفی خسارت دیده از کرونا شناخته شد.

شریفیان با اشاره به ظرفیت بسیار خراسان رضوی بویژه مشهد در صادرات گل و گیاه ادامه داد:از این استان گل رز یا شاخه بریده به کشورهای اطراف صادر می‌شود و بازار بسیار خوبی برای این محصول در کشورهای آسیای میانه وجود دارد.

وی ادامه داد:هر شاخه گل رز در کشورهای اروپایی بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار ریال به فروش می‌رسد در حالی که قیمت هر شاخه گل رز در ایران ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار ریال است و این تفاوت قیمت، بازار خوبی را برای گل ایران بوجود می‌آورد.

شریفیان کمک دولت در تسریع پرداخت تسهیلات و رفع موانع درباره،توسعه صنایع بسته‌بندی و مکانیزاسیون کشاورزی برای رونق علمی و کیفی صنعت گل و گیاه را خواستار شد.

وی با اشاره به فعالیت ۸۰ تولیدکننده گل‌های فصلی در مشهد گفت:با این حال شهرداری این شهر برای تزئین فضای سبز شهری، جامعه صنعتی گل و گیاه این شهر را کنار گذاشته و در قالب برگزاری مناقصه،نیاز خود به گل را از تولیدکنندگان غیرمشهدی تامین می‌کند.

منبع: صداوسیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.