با توجه به دوران بحران کرونا و نیز برگزار نشدن نشست شورای حکام آژانس بصورت حضوری از یک‌سو و نیز احتمال بسیار زیاد مخالفت چین و روسیه برای همراهی با صدور قطعنامه‌ای علیه ایران از سوی دیگر، به نظر می‌رسد این فضاسازی نیز نتیجه مدنظر گردانندگان اصلی آن را به دنبال نداشته باشد؛ اما بااین‌حال، این موضوع نشان از تلاش همه‌جانبه دولت آمریکا برای همراه کردن دیگر طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران برای تسلیم و عقب‌نشینی کامل ایران از برنامه هسته‌ای و توقف از این مسیر دارد.

آشوب محض در آژانس انرژی اتمی

قدس آنلاین: در حالی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا چند روز دیگر به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد که برخی منابع خبری گزارش داده‌اند آمریکا به دنبال صدور قطعنامه ضد ایرانی در این نشست است تا در واقع ایران را به همکاری نکردن با آژانس متهم کند و با این وسیله مسیر اقدام‌های بعدی خود علیه برنامه هسته‌ای کشورمان را هموار سازد.

خبرنگار وال‌استریت ‌ژورنال در بروکسل در توییتی در این باره نوشته است: درک من این است که در وین، در آستانه نشست هفته آتی شورای حکام آشوب محض برقرار است. این را می‌دانم که آمریکایی‌ها خواستار توافق بر سر قطعنامه‌ای جهت محکوم کردن همکاری نکردن ایران با آژانس در موضوع توافقات پادمانی هستند.

محدودیت‌های جدی بر سر راه صدور قطعنامه‌ ضد ایرانی

البته تدارک چنین برنامه‌ای از سوی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که به گفته وی، به‌احتمال‌زیاد دولت‌های چین و روسیه در این موضوع آمریکا ر ا همراهی نخواهند کرد.

علاوه بر آن، برگزاری نشست شورای حکام آژانس به‌صورت مجازی و آن‌هم به دلیل شرایط بیماری کرونا، موضوعی است که محدودیت‌هایی را جدای از رویکردهای مختلف اعضا بر سر تصمیم‌گیری نهایی و اجماع درباره صدور قطعنامه ایجاد خواهد کرد.

تصمیم آمریکا به همراه کردن دیگر اعضا برای صدور قطعنامه علیه ایران و همچنین استفاده از این موضوع به عنوان برگ برنده و تسریع دهنده هدف بلندمدت خود یعنی کنار گذاشتن کامل برنامه هسته‌ای از سوی ایران، در حالی صورت می‌گیرد که ۱۶ خردادماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش جدید خود هم‌راستا با دولت آمریکا با طرح برخی ادعاها درباره تعهدات هسته‌ای ایران عنوان کرده بود مشکلاتی در دسترسی به دو سایت ایران داشته و از تداوم اجازه ندادن ایران برای دسترسی به دو محلی که احتمالاً مواد هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده دارد، نگران است.

همکاری نکردن چین و روسیه در طرح آمریکایی

البته برخی کشورها همچون چین و روسیه نیز چنین گزارشی را یکسویه خوانده‌اند و در همین راستا، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین توضیح داد درز اطلاعات آژانس به کشورهای ثالث عامل تردید به این بازرسی‌هاست.

دولت‌های اروپایی نیز تلاش کردند تا با انتخاب موضعی همسو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دولت آمریکا، پرونده هسته‌ای و اجرای صحیح و کامل تعهدات هسته‌ای از سوی ایران را زیر سؤال ببرند، چنان‌که وزارت خارجه فرانسه نیز در همین رابطه خواستار همکاری فوری و کامل ایران با آژانس شد.

بر همین اساس، با توجه به دوران بحران کرونا و نیز برگزار نشدن نشست شورای حکام آژانس بصورت حضوری از یک‌سو و نیز احتمال بسیار زیاد مخالفت چین و روسیه برای همراهی با صدور قطعنامه‌ای علیه ایران از سوی دیگر، به نظر می‌رسد این فضاسازی نیز نتیجه مدنظر گردانندگان اصلی آن را به دنبال نداشته باشد؛ اما بااین‌حال، این موضوع نشان از تلاش همه‌جانبه دولت آمریکا برای همراه کردن دیگر طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران برای تسلیم و عقب‌نشینی کامل ایران از برنامه هسته‌ای و توقف از این مسیر دارد و بدین ترتیب، برنامه‌ریزی برای صدور قطعنامه در نشست شورای حکام، تهیه پیش‌نویس و درخواست از شورای امنیت جهت فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تدارک دیدن بزرگ‌ترین بسته تحریمی علیه ایران و یا صحبت از ضرورت رسیدن به توافق جدید، گام‌هایی است که همگی در راستای این هدف آمریکا تعریف می‌شود.

همان‌گونه که نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی نیز در تحلیلی درباره رفتار این روزهای دولت آمریکا نوشته است: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با شتاب‌زدگی به دنبال کشتن توافق هسته‌ای برجام پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر است. این مناقشه علاوه بر حیات توافق هسته‌ای ایران، مشروعیت شورای امنیت سازمان ملل را هم با تهدید مواجه کرده است.

حربه آمریکا برای بردن پرونده ایران به شورای امنیت

در همین رابطه، کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ۳۵ کشور عضو آن هستند به بررسی وضعیت برنامه هسته‌ای کشورهایی که تحت نظارت آژانس قرار دارند، می‌پردازد و ایران هم یکی از آن کشورهاست. تلاش آمریکایی‌ها برای صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام در واقع بهانه‌جویی‌های این کشور و رژیم صهیونیستی درباره مسائل هسته‌ای است و آمریکایی‌ها با این قطعنامه درصدد هستند بگویند ایران با آژانس انرژی اتمی همکاری‌های لازم را ندارد تا از این طریق پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرند.

حسن بهشتی‌پور معتقد است: درهرصورت در این شرایط به نظر می‌رسد که آمریکا نتواند در مسیر دستیابی به صدور قطعنامه محکومیت ایران از سوی شورای حکام آژانس موفقیت چندانی داشته باشد؛ زیرا شورای حکام در برابر این واقعیت قرار دارد که ایران در طول پنج سال گذشته تمامی جزئیات توافق هسته‌ای برجام را اجرایی کرده و همچنین پیش از آغاز هر مرحله از پنج مرحله کاهش تعهدات هسته‌ای نیز آن را به آژانس اعلام کرده و تمام فعالیت‌هایش هم زیر نظر آژانس است؛ بنابراین شورای حکام نمی‌تواند تنها بر اساس خواسته‌های آمریکا پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع بدهد؛ زیرا ایران اجرای تمامی تعهدات و همکاری‌های لازم را انجام داده است.

بعید است شورای حکام آژانس، پرونده را به شورای امنیت ارجاع دهد

وی تصریح کرد: تنها موضوعی که آمریکا و آژانس انرژی اتمی در گزارش‌های چند وقت اخیر خود به آن استناد کرده و مدعی پاسخگو نبودن و همکاری نکردن ایران هستند، بحث سؤالاتی است که برای آژانس مطرح است و علاوه بر آن نیز درخواست بازدید از دو مرکز هسته‌ای را هم مطرح می‌کنند. ایران هم به دلیل اینکه بارها همکاری و حسن نیت خود را ثابت کرده و می‌گوید اگر قرار است هر کشوری گزارش جدید بدهد و بعد آن دومرتبه دور جدیدی از فعالیت‌ها و فرافکنی‌های تازه علیه آن شروع شود، هرگز زیر بار چنین درخواست‌هایی نخواهد رفت. به هر صورت تمام شواهد بیانگر همکاری کامل ایران با آژانس بوده، به همین دلیل بعید است شورای حکام آژانس مانند چند سال پیش تحت‌فشار آمریکا باردیگر پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع بدهد.

بهشتی پور همچنین درباره موضع سایر اعضای شورای حکام آژانس گفت: چین و روسیه اعلام کرده‌اند که موضع آمریکا را قبول ندارند؛ زیرا آن‌ها هم به‌خوبی می‌دانند ایران همکاری همه‌جانبه با آژانس دارد و تمام فعالیت‌هایش دقیق و شفاف زیر نظر آژانس انجام‌شده است؛ بنابراین تصورم این است که چین و روسیه مخالف فشار به ایران و نیز ارتکاب اقدامی از سوی آمریکا در محکومیت آن باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.