همدان- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت : محصول شاخص همدان سیر است که با تولید ۱۳ هزار ۵۰۰ تن رتبه اول را داریم و در تلاشیم این محصول ثبت جهانی شود، ودر حال را ه اندازی واحداث شهرک سیر کاران در استان همدان هستیم.

شهرک سیرکاران در استان همدان راه اندازی واحداث می شود

به گزارش قدس آنلاین ،احمد قدیمی گرجایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان ظهر شنبه در جمع خبرنگاران که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شده اظهار کرد:  ۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان همدان آبی و بقیه دیم است که در شهرستان همدان ۴۴۰ هزار تن محصولات سالیانه زراعی، ۸۰ هزار تن محصولات باغی و ۷۰ هزار تن هم محصولات دامی تولید می‌شود.

قدیمی گرجایی  با بیان اینکه شهرستان همدان در تولید محصولات زراعی رتبه یک تا سه را در استان همدان دارد ادامه داد: بیشترین وسعت اراضی کشاورزی شهرستان همدان مربوط به اراضی دیم است اما شهرستان همدان یک هشتم تولید استان را دارد.

وی عمده فعالیت‌های اجرا شده و در حال اجرا در بخش کشاورزی را شامل توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه سیستم خارج از فصل و گلخانه‌ای، توسعه سیستم نوین آبیاری، توسعه کشت حبوبات و... دانست وبیان کرد: کشت حبوبات در شرایط کنونی و شرایط اقلیمی استان همدان و کشور از شرایط و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

افزود: سال گذشته جهاد کشاورزی شهرستان همدان تعهد تولید ۷۶ هزار تن گندم را داشت که بیش از۹۰ هزار تن تولید شد  و پیش بینی می شودامسال ۶۵ هزارتن توسط دولت از کشاورزان گندم خریداری شود.

با اشاره به اینکه از ابتدای توسعه کشت گلخانه‌ای ۳۵۰ هزار متر مربع گلخانه ایجاد شده که تمام آنها فعال هستند از برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۱ هکتار گلخانه خبر داد و افزود: در حال حاضر بیش از ۲هزار ۸۰۰مترمربع در شهرستان در حال اجراء می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان  با بیان اینکه در حوزه توسعه سامانه نوین آبیاری ۵۰۰ هکتار تعهد بوده که ۲۵۰ هکتار اجرایی شده است اظهار کرد: اراضی مستعد شهرستان همدان برای اجرای آبیاری نوین ۲۶ هزار هکتار است که در ۱۹ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شده است

کرد: یکی از مهمترین کارهای مدیریت شهرستان همدان جلوگیری از  کاهش ضایعات گندم در موقع برداشت می باشد به همین جهت تمامی دستگا های برداشت گندم مورد ازمایش قرار گرفته اند .

وی در زمینه فعالیت‌های اداره تولیدات  جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز گفت: ۴هزار و ۸۰۰هکتار مبارزه با سن غلات، مبارزه با علف‌های هرز طرح سرشاخه کاری گردو پیوندک اصلاح شده ۲هزار و ۵۰۰ عدد درخت گردو انجام شده است یادآور شد: در سال جاری یک‌هزار و ۴۸۵۰ تن کود و وبیش از ۶هزار فرمون وکارت زرد بین کشاورزان همدان توزیع شده است.

وی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان افزود: امسال فرمون یارانه‌ای توسط جهاد کشاورزی همدان برای مبارزه با آفت کرم خراط در دسترس باغداران قرار می‌گیرد.

قدیمی ارتقاع بهروری را مهمترین شاخص فعالیت های شهرستان همدان بیان کردوافزود: در این راستا با استفاده ار انواع روش های غیر حضور با توجه به وجود ویروس منهوس کرونا برنامه های خاص ترویجی را اجراء کرده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.