مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی گفت: تشکیل بورس خراسان از جمله اقداماتی است که با هدف استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در استان، از چندی پیش در دست بررسی است، ممکن است برای بورس خراسان آیین‌نامه و قوانینی تدوین شود که متفاوت از بورس تهران باشند.

ظرفیت راه‌اندازی بازار بورس مستقل در خراسان رضوی وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، حسین امیررحیمی در نشست تخصصی که از سوی کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد و با محوریت «بررسی زمینه حضور بنگاه‌های بخش کشاورزی در بازار سرمایه» برگزار شد، اظهار کرد: برای افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه دو راه پیش روی ماست؛ یکی تقویت تالار بورس تهران در مشهد است و دیگری اندیشیدن به راه‌اندازی یک بازار سرمایه مستقل در این شهرستان به نظر می‌رسد دومین راه، دارای ظرفیت بیشتری بوده و مسیر تسهیل شده‌تری پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: البته راه‌اندازی بورس در خراسان رضوی پروسه زمان‌بری است که مخالفان و موافقان زیادی خواهد داشت ولی بخش صنعت توانمند و انباشت سرمایه در این خطه، قابلیتی را فراهم کرده تا بتوان یک بازار بورس حداقل به قواره ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار بورس تهران در این منطقه تشکیل شود، در حال حاضر پیشنهادهای لازم برای راه‌اندازی این بازار به مراجع مربوطه ارائه شده است.

وی تاکید کرد: دولت باید در این مسیر حرکت کند که بازار سرمایه در کشور را به چند بازار بورس منطقه‌ای قوی تقسیم کند، راه‌اندازی بازار بورس منطقه‌ای شرایط راحت‌تری برای سرمایه‌گذاران جهت مشارکت فراهم می‌کند چرا که مشکلات ناشی از رفت و آمد به‌مرکز برای اخذ مجوز فعالیت در بازار بورس را از میان برمی‌دارد و با رقابت سازنده توسعه مناطق را نیز در پی خواهد داشت.

امیررحیمی تصریح کرد: در وضعیت فعلی بازار سرمایه در اقتصاد ایران می‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، اعمال تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و همچنین به جهت استقبالی که از بازارهای مجازی در مقایسه با بازارهای فیزیکی رخ داده، نقش مهمی را ایفا کند و هدایتگر نقدینگی موجود باشد.

سهم مشارکت بنگاه‌های اقتصادی خراسان رضوی در بازار سرمایه کشور ۱.۵ درصد است

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت این استان در بازار سرمایه کشور گفت: هم‌اکنون سهم خراسان رضوی از بازار مذکور، قابل مقایسه با وضعیت اقتصادی استان نبوده و تناسبی با آن ندارد، در سیاست‌گذاری‌های کشور سهم خراسان رضوی از اقتصاد حداقل ۵ درصد در نظر گرفته می‌شود؛ این در حالی است که خراسان رضوی تنها ۳۶ شرکت بورسی در بازار سرمایه دارد که ۲۳ مورد آن در بازار بورس و ۱۳ مورد دیگر در بازار فرابورس فعالیت دارند، این تعداد تنها ۱.۵ درصد از حجم بازار سرمایه را شامل می‌شوند و از نظر ارزشی نیز زیر ۲ درصد کل ارزش بازار سرمایه کشور را در برمی‌گیرد، در یک مقایسه، ارزش بازار این ۳۶ شرکت به اندازه ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم نیست.  

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی در استان و اقتصاد آن فعالیت دارند که به خصوص در حوزه‌های صنایع غذایی، زعفران و کشاورزی تاثیرگذار بر اقتصاد کشور هستند، حوزه معدن، حمل و نقل و گردشگری نیز از پتانسیل بالایی برخوردارند، با این حال در بین سرمایه‌گذاران استان نوعی عدم نیاز و استقبال نسبت به ورود به بازار سرمایه دیده می‌شود.

امیررحیمی با بیان اینکه در استان ما بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشتری نسبت به شرکت‌های اقتصادی بزرگ فعالیت دارند، متذکر شد: این مسئله می‌تواند یکی از دلایل استقبال کم نسبت به حضور در بازار سرمایه باشد، هم‌اکنون خراسان رضوی با استان‌های موفق در عرصه مشارکت بنگاه‌ها در بازار سرمایه فاصله زیادی دارد.

از اسفند ماه ۹۸ هر ماه ۲۵ هزار نفر متقاضی دریافت کد بورسی بوده‌اند

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی عنوان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته در این اداره کل، طی سال ۹۷ در استان حدود ۲۰ هزار نفر کد سهام‌داری جدید دریافت کرده اند اما از اسفند ماه سال گذشته تاکنون، تنها در مشهد هر ماه متوسط ۲۵ هزار نفر برای دریافت کد سهام‌داری ثبت‌نام کردند که این مسئله نمایان‌گر استقبال خوب شهروندان از بازار سرمایه است.

شهروندان خراسان رضوی ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام عدالت در اختیار دارند

وی با اشاره به اینکه وضعیت استان از نظر سهام عدالت در مقایسه با وضعیت آن در بازار سرمایه متفاوت است، گفت: در حال حاضر حدود ۴ میلیون نفر از شهروندان خراسان رضوی صاحب سهام عدالت هستند که هر کدام حداقل ۸ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود، در واقع استان ما در مجموع حداقل به میزان ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام عدالت در اختیار دارد که سرمایه قابل توجهی است و فرصتی استثنایی برای اقتصاد استان در سیاستگذاری اقتصادی به‌شمار می‌رود.

امیر رحیمی تاکید کرد: با توجه به انباشت سرمایه قابل توجه، تراکم جمعیتی زیاد، حضور سرمایه‌گذاران و جذابیت ویژه شهر مشهد برای کل سرمایه‌گذاران کشور و کشورهای طرف تجارت ایران به برکت امام هشتم شیعیان و موقعیت خاص این شهر در شرق کشور تشکیل بازار بورس مشهد گامی مهم در راستای پویایی و رشد بازار سرمایه و ارتقاء سهم بری استان از این بازار در سال جهش اقتصادی خواهد بود.

مدیران بنگاه‌های اقتصادی بخش کشاورزی، از ظرفیت بازار سرمایه غافل نشوند

در بخش دیگری از این نشست دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی به اهداف برگزاری این نشست اشاره و بیان کرد: کمیسیون کشاورزی و آب و دفتر کشاورزی اتاق مشهد، برنامه‌های مختلفی برای ارائه آموزش‌های لازم و آگاهی بخشی به فعالان این بخش‌ها در دستور کار خود دارند.

شهرام عیدی‌زاده ادامه داد: در ماه های اخیر، بازار سرمایه در ایران شاهد هدایت بخشی از نقدینگی کشور بوده است، ظرفیت‌های مختلفی نیز در این بازار، به‌واسطه رونق آن، فعال شده اما کمتر از پتانسیل بخش کشاورزی برای این حضور، سخن گفته‌ایم، به نظر می‌رسد این موضوع باید به‌طور جدی مورد بررسی و مداقه کارشناسان قرار بگیرد.

وی، به غافل ماندن بنگاه‌های اقتصادی استان در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی از ورود به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این بازار ظرفیت خوبی برای فعالان اقتصادی دارد و نباید از آن غافل ماند.

سرپرست دفتر کشاوزی اتاق مشهد تاکید کرد: بنا داریم برای آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با نحوه ورود به بازار بورس، جلسات آموزشی بیشتری را ویژه مدیران واحدهای اقتصادی برگزار کنیم، جلسه پیش رو یکی از همین جلسات بوده و جهت پرسش و پاسخ فعالان اقتصادی با کارشناسان برای حضور در این بازار، برنامه‌ریزی شده است.

عیدی‌زاده یادآور شد: معتقدیم که بخش کشاورزی ما دارای ظرفیت‌های ارزشمندی است اما چون در اولویت‌ها دیده نشده، همواره پتانسیل‌های آن مورد غفلت قرار گرفته است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.