رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد گفت: موج افزایش قیمت در این صنف آغاز شده‌ و حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم که همچنان با روند افزایشی روبه‌رو است. بیش‌ترین مواردی که افزایش قیمت‌ در آن مشهود شده، دفاتر و انواع کاغذهاست.

موج افزایش قیمت در نوشت‌افزار آغاز شده‌ است

به گزارش قدس آنلاین، جواد سیدعباسیان در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر صنف لوازم‌التحریر، اظهار کرد: متاسفانه باید گفت که ویروس ‌کرونا تقریبا بر تمام اصناف تاثیر گذاشته، صنف ما نیز مبرا از این مسئله نبوده و در این صنف به‌ دلیل اینکه با مدارس و دانشگاه‌ها سروکار دارد، در تعطیلی آن‌ها ما نیز تعطیل هستیم.

وی افزود: متاسفانه با هزینه‌های زیاد و سختی‌های کاری که در این صنف وجود دارد، ریزش قابل توجهی در تعداد واحدهای صنفی داشته‌ایم و متاسفانه این تعداد در حال بیش‌تر شدن است.

امتیاز دولت برای صنوف آسیب‌پذیر از کرونا به لوازم‌التحریر تعلق نگرفته است

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در خصوص لزوم قرارگیری صنف لوازم‌التحریر در رسته‌های آسیب‌پذیر کرونا، تصریح کرد: متاسفانه امکاناتی که دولت برای صنوف آسیب‌پذیر در نظر گرفته، تنها مربوط به کتاب‌فروشان، کافه‌کتاب‌ها و ناشران بوده و عملا هیچ‌گونه امتیازی به واحدهای صنفی لوازم‌التحریر تعلق نگرفته، نیازاست تا مسئولان به فکر این صنف نیز باشند و از ریزش بیش‌ از این واحدهای صنفی جلوگیری کنند.

سیدعباسیان ادامه داد: متاسفانه تنها برای ۱۳ رسته شغلی امتیازاتی در نظر گرفته‌ شده‌ که در ابتدا ۱۰ رسته بود و با نامه‌نگاری‌هایی که انجام‌شد، سه رسته شغلی کتاب‌فروشان، ناشران و کافه‌کتاب‌ها نیز به صنوف آسیب‌پذیر اضافه‌ شدند.

وی اضافه کرد: در مجموع از زمان انقلاب و جنگ تحمیلی،   اصناف حامی دولت و ملت بودند و در این مقطع که اصناف ضرر و زیان‌های بسیاری دیده‌اند، نیاز است تا دولت اصناف را حمایت کند.

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد با اشاره به لزوم بخشودگی مالیاتی برای اصناف، عنوان کرد: نیاز است تا معافیت‌های مالیاتی برای تمامی اصناف در نظر گرفته‌ شود. ما واقعا نیاز به معافیت مالیاتی و یا بخشودگی درصدی از آن داریم و تنها به تعویق انداختن آن، برای صنوف کافی نیست. این اقدام، کمک بسیاری به صنوف، به‌ خصوص قشر ضعیف  تک‌فروشان دارد.

سید عباسیان خاطرنشان کرد: وام ۱۲درصدی تنها برای گروه خاصی از صنوف در نظر گرفته‌ شده‌ و ما درخواست داریم برای صنف لوازم‌التحریر نیز در نظر گرفته‌ شود، زیرا برخی از فروشندگان، برای بقای واحد خود نیاز مبرمی به این وام دارند.

وی اضافه کرد: مشکلات در واحدهای صنفی لوازم‌التحریر، هرچه بیش‌تر می‌گذرد، بیش‌تر خود را نشان می‌دهند. باز شدن ادارات و برپایی امتحانات نهایی در مقاطع نهم و دوازدهم، تاثیر زیادی بر صنف لوازم‌التحریر نگذاشته و غالبا از همان لوازم‌التحریری که از قبل دارند، استفاده می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در خصوص عدم تعلق بیمه‌ بیکاری به کارگران تعدیل‌شده، گفت: متاسفانه تاکنون به کارگرانی که در این صنف تعدیل نیرو شدند، بیمه بیکاری تعلق نگرفته و امروز دولت اعلام کرده‌ تا ثبت‌نام‌ها در سایت کارا تکمیل شوند، یعنی این وام نیز هنوز به کسی تعلق نگرفته‌ است. متاسفانه واحدهایی که تعدیل نیرو کرده‌ باشند، خودشان هم نمی‌توانند برای وام کارا اقدام کنند.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار

سیدعباسیان با اشاره به افزایش قیمت پیش‌بینی شده در دوران پساکرونایی، تصریح کرد: موج افزایش قیمت در این صنف آغاز شده‌ و حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم که همچنان با روند افزایشی روبه‌رو است. بیش‌ترین مواردی که افزایش قیمت‌ در آن مشهود شده، دفاتر و انواع کاغذهاست.

وی افزود: متاسفانه حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد نوشت‌افزار در کشور، وارداتی‌ است و اگر با درخواست و تقاضای بیش‌تر مشتریان مواجه‌ شویم، شاهد کمبود جنس خواهیم بود که این موضوع باعث افزایش قیمت بیش‌تر می‌شود. همچنین واحدهای تولید داخلی لوازم‌التحریر، پس از تعطیلی دوماهه، در حال حاضر با ۵۰ درصد نیروی خود کار می‌کنند که این موضوع باعث کاهش تولید شده‌ و اگر با همین روند پیش برویم، به طور قطع با کاهش اجناس در بازار مواجه خواهیم‌ شد.

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد با بیان اینکه افزایش قیمت دلار و دلالی و سودجویی عده‌ای مزید بر علت شده و به التهاب بازار کمک می‌کند، عنوان کرد: خوشبختانه این افزایش قیمت به صورت قابل توجهی بر صنف لوازم التحریر دیده‌ نشده‌ و تنها در مواردی این افزایش مشاهده می‌شود، به طور مثال کارخانه‌های مداد، ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند. سایت‌ها نیز تاثیر زیادی بر التهاب بازار نمی‌گذارند، اما بی‌تاثیر هم نیستند.

آموزش‌ و پرورش از فروش انحصاری کتب درسی دست بردارد

سید عباسیان در خصوص انحصاری‌شدن فروش کتب‌درسی توسط آموزش و پرورش، بیان کرد: از سال گذشته، آموزش و پرورش برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی ماهیت خود را که آموزش و پرورش است، فراموش کرده، در مسائل اقتصادی درگیر شده و فروش کتاب درسی را که از گذشته تحت توزیع کتاب و نوشت‌افزار بوده، در انحصار خود گرفته‌ است. سال گذشته یک دوره از کتاب‌فروشان و امسال هر دو دوره متوسطه از صنف نوشت‌افزار گرفته‌ شده‌ است. امیدواریم به این مساله پرداخته‌شده، آموزش و پرورش از این کار دست بردارد و به ماهیت خود بپردازد.

وی ادامه داد: در مشهد بالغ بر ۱۴ هزار واحد صنفی املاک وجود دارد، اما متاسفانه صنف نوشت‌افزار و کتاب در سرتاسر مشهد، زیر ۹۰۰ واحد صنفی دارد. واحد صنفی کتاب و نوشت‌افزار برای کشور و آیندگان واجب و ضروری بوده، اما متاسفانه شاهد چنین اختلافات آماری هستیم.

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در خصوص تعداد شکایات در اتحادیه لوازم‌التحریر، گفت: به‌ جرات می‌توان گفت یکی از صنوفی که کم‌ترین شکایات را دارد، صنف نوشت‌افزار و کتاب‌فروشان بوده و شکایاتی که داشته‌ایم، بسیار انگشت‌شمار و کمتر از تعداد انگشتان یک دست است. تقریبا همه شکایات ارجاع‌شده، حل‌وفصل شده‌اند و خوشبختانه در چند سال اخیر در این صنف آماری از ارجاع پرونده شکایت به دادگاه وجود نداشته‌است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    واقعا قشر بدبخت که هیکس تو فکرشان نیست نوشت افزار و کتابفرشان هستند