شهردار مشهد گفت: اگرچه تولید پارکینگ و عرضه آن به شهروندان در محدوده خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی سرعت گرفته است اما تا کاهش دغدغه زائران در این زمینه فاصله طولانی وجود دارد.

سرعت گرفتن ساخت پارکینگ در خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی/ تا کاهش دغدغه زائران فاصله طولانی وجود دارد/اهل مصاحبه نیستم

محمد رضا کلایی درنشست خبری در محل نمایشگاه بین المللی مشهد در  پاسخ به سوال قدس آنلاین  مبنی بر دغدغه زائران در مورد نبود پارکینگ در خیابان های اطراف حرم مطهر و ترافیک در این محدوده گفت:اقدامات لازم برای  احداث ۲هزار پارکینگ در میدان شهدا از شش ماه قبل آغاز شده است.

وی ادامه داد: این پارکینگ ها که در ضلع مقابل زمینی که از طرف سازمان غله و بر اساس تهاتر در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته است ساخته خواهد شد .

شهردار مشهد مقدس افزود:  همچنین لایحه ساخت پارکینگ در زمین معروف  به اداره غله در میدان شهدا نیز به شورای اسلامی  داده شده است و مصوبه آن نیز نهایی  گردیده است  و پیمانکار آن هم مشخص شده و انتظار می رود عملیات اجرایی ساخت این پروژه از ۲۰تیرماه آغاز شود.

وی تصریح کرد: در مورد ساخت پارکینگ در محورهای دیگر منتهی به خیابان های حرم مطهر رضوی مکانیزم شهرسازی در حال بررسی و طراحی است به طوری که پارکینگ های عمومی در نزدیکترین محورها به هسته مرکزی شهر و خیابان های حرم مطهر احداث شوند که لایحه آن نیز تا حدود ۱ماه آینده به شورا داده خواهد شد .

وی با بیان اینکه محورهایی نظیر خیابان های اطراف حرم مطهر و همچنین خیابان احمد اباد جزو محورهای بحرانی در نیاز به پارکینگ است ، افزود: تنها پروژه پارکینگ که اجرای آن از پیشروی خوبی برخوردار نبوده است ضلع بلوار امیر المومنین است که دچار مشکل با بانک قوامین شده است که اگرچه این مشکل حل شده اما کمی زمان بر است.

کلایی در مورد کاهش دغدغه زائران در مورد پارکینگ در اطراف حرم مطهر  گفت: تازمانی که ظرفیت های عنوان شده برای احداث پارکینگ به بهره برداری کامل نرسد این دغدغه وجود خواهد داشت اگرچه تولیدات پارکینگ و عرضه آن به شهروندان سرعت بیشتری گرفته است.

  وی در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین در باره ارتباط  ضعیف شهردار با رسانه ها نیز گفت: از آن جا که می دانم اگر درباره مصاحبه با رسانه ها قول بدهم عمل نخواهم کرد پس این قول را نمی دهم  زیرا  اهل مصاحبه نیستم .

سرعت اجرای پروژه  بافت پیرامونی حرم مطهر رضایت بخش نیست

کلایی درادامه این نشست که به صورت متفاوت از نشست های قبلی و صرفا با محوریت سوال خبرنگاران آغاز شد،  گفت:پروژه  بافت پیرامونی حرم مطهر علی رغم اینکه ذی نفعان زیادی دارد  اما کمتر دستگاه و شهروندی  از سرعت اجرای ان رضایت دارد که لازمه سرعت گرفتن این پروژه  هماهنگی همه عناصر در اجرای آن  است.از طرفی  هر پروژه ای که نیاز به گرفتن مجوزات لازم از تهران دارد با یک نوع قفل شدن و بلاتکلیفی روبرو می شود به طوری که این پروژه و شورای معماری نیزبا یک چالش اصلی مشهد -تهران روبرو است از این رو درخواست ما این است که تصمیم گیری در پروژه های این چنینی به استان واگذار شود زیرا از نظر من دستگاه های  خراسان رضوی از همه دستگاه های کشور صالح تر هستند و در شرایط فعلی نیز همدلی وهماهنگی خوبی در بین دستگاه های مختلف استان وجود دارد .

وی تصریح کرد: دومین چالش در این پروژه  تامین منابع مالی لازم است که دونگاه در این رابطه وجود دارد،به طوری که  شورای معماری و شهرسازی به دنبال اجرای ایده آل طرح است ولی سرمایه گذاران به دنبال تامین بهینه منابع هستند. چالش سوم این پروژه توجه به گذشته یا آینده است به طوری که برخی ادعا دارند باید از درس ها و تجربه های گذشته این پروژه استفاده شود و ریشه یابی آن صورت بگیرد و درمقابل عده دیگری  این موضوع را باعث طولانی شدن پروژه عنوان می کنند و ادعا دارند باید بانگاه به اینده اجرای ان را ادامه داد.

*بافت پیرامون حرم مطهر نباید کارگاه ساختمانی باشد

شهردار مشهد با بیان اینکه پیش بینی من این است که این پروژه همچنان زمان خواهد برد، افزود:  بافت پیرامون حرم مطهر نباید کارگاه ساختمانی باشد و پروژه های این چنینی که جنبه خدمات به زائران رادارند باید زود تکمیل و در خدمت شهر قرار بگیرد.از طرفی تاکنون چهار صورتجلسه بین مسئولان رده بالای کشور  در خصوص اینکه این طرح چه زمانی تکمیل خواهد شد به امضا رسیده است  که هیچ کدام  از آنها تاکنون به ثمر ننشسته است که آخرین آن آبان ماه سال گذشته بود و برمبنای آن  قرار بود تا آخر سال گذشته  این پروژه تکمیل شود ولی به بهانه هایی نظیر کرونا این موضوع محقق نشد. در این پروژه ما مرجع تصمیم گیری و تحویل نیستیم فقط زیرساخت ها و امکانات را در اختیار اجرا کنندگان  قرار می دهیم.

*نگاه ما بر شفافیت است و پای هزینه های آن هستیم

کلایی با بیان اینکه نگاه ما بر شفافیت است و پای هزینه های آن نیز خواهیم ایستاد، گفت: در پروژه هایی که مرجع تصمیم گیری در تهران هستند اجرای ان قفل می شود ، واقعیت این است که دولت انگیزه و حوصله لازم برای پیگیری  و کار ندارد . مثلا برای موضوع استفاده از اتوبوس برقی در حمل و نقل شهری در جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور  در هفته قبل پاسخی به ما داده نشد.همچنین  اجرای پروژه  احداث ۴ تصفیه خانه در کشف رود با پیمانکار مشخص ،این قدر توسط وزارت نیرو معطل شده است که وضعیت فعلی را شاهد هستیم.

* برای اداره بهتر شهر باید به سمت رشد اقتصادی برویم  

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: بدهی های شهرداری که بالغ بر ۵هزار میلیارد تومان بود  را با کمک ۸۳ دستگاه در استان تسویه کردیم و حدود ۳۰ پروژه ای که منابع مردمی در انها درگیر شده بود را تعیین تکلیف کردیم. برای اداره بهتر شهر باید به سمت رشد اقتصادی برویم  از این رو حدود ۱۰هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده ایم و  امروز به هر پیمانکاری که ادعا کند کار راتحویل داده و صرفا به خاطر فقدان منابع مالی از شهرداری مطالبه معوق دارد  پاسخگو هستیم . این در حالی است که دوره‌ای در مشهد نبوده که کمتر از ۴۰۰-۵۰۰ میلیارد به پیمانکاران بدهکار نباشیم.

وی با اشاره به اینکه ۴هزار نفر در پروژه قطار شهری مشهد در حال فعالیت هستند، ادامه داد: امروز هیچ بدهی معوقی نداریم و مجموع پروژه هایی که تعریف خواهیم کردیم باید تا انتهای این دوره از مدیریت شهری مشهد تکمیل و به بهره برداری برسند. بیشترین تاخیر در تحویل پروژه،  تاکنون ۱۱روز  و در چپ گرد شهید ناصری بوده است  و پروژه  پایانه آزادی را که ۱۲۸ روز تا پایان آن باقی مانده است را به روز تحویل خواهیم داد .

* هیچ فرقی بین این پرونده و سایر پرونده ها وجود ندارد

کلایی در مورد پرونده ساختمانی رئیس دادگستری خراسان رضوی نیز گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ در سال های ۹۷ و  ۹۸ ،۲۷هزار رای صادر کرده است و این پرونده نیز همانند سایر پرونده ها در این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هیچ فرقی بین این پرونده و سایر پرونده ها وجود ندارد . از طرفی افرادی که به دنبال ایجاد حاشیه در این موضوع هستند باید تا زمان دریافت پایان کار و مفاصا حساب این ساختمان صبوری کنند تا میزان دقیق جریمه آن مشخص و عنوان شود.

وی بابیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در پروژه های محله ما مشارکت داشتند، تصریح کرد:  ۲۹۰پروژه  در بافت پیرامونی حرم مطهر  درگیر حقوق مکتسبه هستند و از آن جا که   امکان قیمت گذاری خیلی از پروژه ها وجود ندارد بنابراین امکان تهاتر انها نیز میسر نمی باشد این در حالی است که حقوق شهروندان در انها معطل و بلاتکلیف است. یکی از دلایل این موضوع این است که متاسفانه افرادی که اصلا پروژه های مشهد همچون توس را ندیده اند درباره مشهد تصمیم گیری می کنند .

* اگر در دهه ۸۰ شهردار مشهد بودم این پروژه را اجرا نمی کردم

کلایی در مورد پروژه کوه پارک و کمربند جنوبی مشهد نیز گفت:  ۲۳میلیون متر مکعب آب  سالانه در فضای سبز مشهد مصرف می شود که ۲۱ میلیون آن در داخل شهر و ۲میلیون آن در ارتفاعات جنوبی است. ۵هزار و ۶۰۰ متر مکعب فضای سبز در مشهد وجود دارد و  هزار هکتار درخت در سه سال گذشته در مشهد کاشته شده است که ۵۲درصد درختان کاشته شده غیر مثمر و ۴۸درصد مثمرهستند.  این در حالی است که افرادی که حتی ۱ درخت در زندگی خود کاشت نکرده اند در باره این موارد اظهار نظر و جبهه گیری می کنند.

کلایی با بیان اینکه پروژه کوه پارک ۳ تیر به بهره برداری خواهد رسید،  افزود: درباره موضوع کمر بندجنوبی همچنان متعجب هستم و اگر در دهه ۸۰ شهردار مشهد بودم این پروژه را اجرا نمی کردم . به هرحال پروژه  در دوره قبلی مدیریت شهری آغاز  و منابعی برای اجرای آن صرف شده است ولی زمانی که  ادامه پروژه نیازمند انفجارهای متعدد بود اعتراض هایی از سوی دوستداران محیط زیست صورت گرفت که منجر به ورود  دادستانی شد .

وی با بیان اینکه این پروژه نیازمند بررسی ریشه ای است، ادامه داد: مجریان پروژه  در ان دوره مدعی هستند که اجرای آن نیاز به پیوست محیط زیست نداشته است . دو راهکار پیش روی مدیریت شهری برای این پروژه وجود دارد اینکه ضرورت ترافیکی ایجاب می کند پروژه اجرا شود و دوم اینکه سازگاری آن با محیط زیست بررسی شود و  اینکه چرا بدون مصوبه محیط زیست اجرا شده است.

شهردار مشهد ادامه داد: اینکه ادعا می شود افرادی در اطراف این پروژه زمین خریداری کرده اند را به هیچ وجه قبول ندارم. از طرفی هیچ واحد تجاری در این قسمت ایجاد نخواهیم کرد و صرفا هدف ما استفاده مردم از فضای ارتفاعات جنوبی مشهد است.

کلایی بیان کرد: نظر من این است که این پروژه تا سطحی تکمیل شود و به بهره برداری برسد که این موصوع در ستاد تدبیر استان عنوان شد که ۱۹ هزار هکتار در کمر بند جنوبی که حفاظت شده است با ترکیبی از خدمات عمومی و پارکینگ به بهره برداری برسد  .

* نگران این پروژه هستم

وی ادامه داد: من نگران این پروژه هستم زیرا این احتمال وجود دارد که در صورت عدم توجه به  فضای ارتفاعات جنوبی مشهد وضعیت ارتفاعات تهران و ساخت و سازهای غیر مجاز در این منطقه نیز رونق بگیرد از این رو  اگر مردم فرصت حضور در این منطقه را داشته باشند اجازه نخواهند داد این موضوع رخ دهد.

کلایی در مورد افزایش قیمت پروانه های ساختمانی و تاثیر ان بر ساخت و ساز و اشتغال در شهر مشهد نیز گفت: در این زمینه ۲معیار اصولی و مصلحت داریم .معیار اصولی می گوید بخشی از هزینه تمام شده ساخت و سازها باید به حوزه شهری تخصیص پیدا کند که حدود ۱۰ درصد است و معیار مصلحت بر این اساس است که سازندگان مسکن، مشارکت کنندگان شهری هستند و باید با آنها چانه زنی لازم صورت بگیرد. از طرفی  میزان پروانه های جدید صادر شده  از ابتدای سال جاری تا ۱۵خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۱۸ درصد افزایش داشته است  . اگرچه در حال حاضر در هر کوچه مشهد حداقل یک پروژه ساخت و ساز وجود دارد اما به هرحال باید تلاش کنیم که ساخت و ساز در مشهد  تعطیل نشود و باهدایت و تشویق سرمایه ها از سایر نقاط کشور به این شهر  رونق اقتصادی را محقق کنیم.

*مساعدت لازم باهمه دستگاه های استان   

وی در مورد آسیب های اجتماعی و مواردی که در کارگاه های پسماند در حاشیه شهر مشهد رخ می دهد نیز گفت: دستگاه های مختلف برای کاهش آسیب های اجتماعی در شهر مشهد مساعدت لازم را انجام نمی دهند و به نوعی یک ترس در بین برخی دستگاه ها برای فعالیت در این زمینه وجود دارد. اما ما هرکسی در این شهر خواسته باشد فعالیتی انجام دهد  به او کمک کرده و مساعدت لازم را با آنها انجام خواهیم دادبه طوری که در موضوعی نظیر  جمع اوری معتادان متهاجر که دارای مصوبه شورا است نیز ما به بهزیستی کمک کردیم .

وی ادامه داد: در موضوع پسماند و کارگاه های تفکیک آن نیز ابتدا باید عرضه ان کم شود و طرح سیمپ نیز در جهت این موضوع برنامه ریزی شده است.  از طرفی کارگاه های جمع آوری پسماند تاکنون ۶بار پلمپ شده اند و هربار به دلیل تعهدات پیمانکار مبنی بر رعایت دستورالعمل های لازم  مجددا بازگشایی شده اند  که به دلیل عدم رعایت این تعهدات با پیمانکار لغو قرار داد و برای پیمانکار جدید فراخوان داده شد اما  پیمانکار جدید نیز همین موضوع را تکرار کرد، بنابراین این موضوع نیاز به اصلاح رویه  و ساختار دارد .

*افزایش بهای اتوبوس

وی با بیان اینکه در موضوع ابادگران پیگیر هستیم و تا زمانی که حقوق شهروندان را پرداخت نکنند مطالبه خود را ادامه خواهیم داد ، اظهار کرد: افزایش هزینه های جانبی باعث افزایش هزینه حمل و نقل عمومی شده است . از طرفی دولت سهم خود را پرداخت نمی کند و ما به ناچار سهم دولت را خودمان پرداخت می کنیم. ابتدا قرار بود بهای استفاده از  اتوبوس در سال جاری  ۹۵۰ تومان شود ولی در نهایت نگاه مدیریت شهری  بر این شد  که امسال بهای این خدمات ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کند که از اواخر این هفته اجرایی  خواهد شد. افزایش بهای  تاکسی ها نیز روال خود را طی می کند و بعد از فرایندهای لازم اجرا خواهد شد.

*مترو مشهد از همه کارگاه های مترو کشور فعال تر است

وی ادامه داد:  اعتبارات و کارگاه های قطار شهری مشهد افزایش پیدا کرده است و اوراق منتشرشده در سال ۹۷که ۷۰۰ میلیارد تومان بود تا شهریور سال گذشته خرج شده است این در حالی است که شهرداری تهران هنوز درآمد حاصل شده از این اوراق را نتوانسته است  از بانک برداشت کند. همچنین در حال حاضر مترو مشهد از همه کارگاه های مترو کشور فعال تر است و در سال ۹۸ نیز فعالیت هایی که در زمینه مترو انجام شده از ۱۰ سال گذشته بیشتر بوده است.

*انتقال زندان مشهد

وی در مورد انتقال زندان مرکزی به خارج از شهر مشهد نیز گفت: در فروردین ۹۸ سخنگوی قوه قضاییه اعلام کردند که ایت الله رئیسی  از زندان بازدید داشته اند و در جلسه هفته گذشته با رئیس قوه قضائیه  نیز  در مورد مکان یابی زندان جدید مشهد صحبت هایی مطرح شد  . از طرفی  ۳گزینه که ۲ مورد ان درشرق و۱ مورد  در غرب مشهد است صحبت هایی از سوی سازمان زندان ها مطرح شده است  و امید است تا پایان سال این پروژه محقق شود.

*اقدامات کرونایی

کلایی با اشاره به اینکه  اگر روند شیوع کرونا کاهش یابد دهه کرامت فرصتی برای برگزاری جشن‌های گوناگون خواهد بود،  تصریح کرد: ۲۰۰میلیارد تومان برای مقابله با ویروس کرونا از سوی شهرداری مشهد هزینه شده است و  اقدامات زیادی از جمله تولید ماسک و مواد ضدعفونی،تخفیف در اجاره بها مغازه ها و اماکن متعلق به شهرداری و استمهال چک ها صورت گرفت. همچنین در شهرداری مشهد تنها یک نفر به خاطر کرونا جان خود را ازدست داد.

مشکلات پاکبان ها در مورد عدم پرداخت کامل حقوق و مزایا از سوی پیمانکاران، اداره سازمان عمران شهرداری با سرپرست ، سد معبرها، فروش برخی زمین ها در منطقه ثامن، ارتباط با سمن های مشهد و فاصله گرفتن شهردار از مواضع سیاسی جناح خود نیز از جمله موارد دیگری بود که در این نشست مطرح شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.