مدیر اجرایی پروژه تولید پوش مضجع مطهر حضرت رضا(ع) از پیشرفت ۶۰ درصدی این پروژه هنری خبر داد.

پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه تولید پوش مضجع منور رضوی

به گزارش قدس آنلاین، زهرا عنابستانی درخصوص جزئیات این طرح توضیحاتی را ارائه داد و گفت: از آغاز این پروژه قریب به یک سال می‌گذرد و طرح این پوش از میان حدود ۱۰۰ طرح اولیه برگزیده شده است.
وی بابیان این نکته که پارچه‌ی این پوش از جنس مخمل ونوس سبزرنگ انتخاب‌شده است که تکه‌دوزی روی آن دشواری‌های زیادی دارد، گفت: مرحله دیگر اجرای پروژه بعد از طراحی سوزن‌دوزی است؛ در این مرحله کار در اختیار گروهی از بانوان سوزن‌دوز قرار گرفت تا انواع مدل‌های سنتی و مدرن سوزن‌دوزی ازجمله مرصع دوزی، زنجیره‌دوزی، سرمه‌دوزی روی آن کار شود.
مدیر تولید پوش مضجع مطهر رضوی همچنین افزود: استاد عبدالحسین مهدوی مقدم آیات و روایات کار را روی پارچه به سبک زنجیره گلدوزی کرده‌اند؛ پیش از این نیز ایشان دو پوش پیشین مضجع مطهر رضوی را آماده کرده‌اند.
عنابستانی ابراز کرد: در مرحله بعد، با تهیه آستری و اضافه شدن یک تیم هویه‌کاری، گلدوزی‌ها همراه با آستری هویه‌کاری شد تا یک پوشش یکپارچه را شکل دهد.
به گفته وی، کار هنرمندان از پنجم خردادماه روی این طرح آغازشده و بیش از ۶۰ درصد کار پیش رفته است. بانوان کارگاه، حدود ۱۸ ساعت در شبانه‌روز سوزن‌دوزی می‌کنند. به دلیل محدودیت‌های شیوع بیماری، کارگاه اصلی در محل باغ اردوگاه خاتون قرار دارد ولی هنرمندان بخش عمده کار را در منزل به انجام می‌رسانند.
مدیر تولید پوش مضجع حرم مطهر ادامه داد: بعد از آماده شدن، همه قطعات سوزن‌دوزی شده بروی یکپارچه یک‌تکه زیرینِ ۸ متری از جنسِ مخمل سوار می‌شود تا شکل مکعبی مضجع مطهر را کاملاً پوشش دهد و کار آمده شده در موعد مقرر، یعنی میلاد پربرکت حضرت رضا(ع) رونمایی شود.
وی بیان کرد: این طرح متشکل از ۴ هزار قطعه اعم از ۳۶۰ قطعه بزرگ‌تر باقابلیت تفکیک و بسته‌بندی و ۳ هزار و ۵۰۰ تکه در قالب دکمه‌های سوزن‌دوزی شده است تا این دکمه‌ها در کنار هم تداعی‌کننده عنوان پروژه یعنی «زنجیره طلا» باشد.
عنابستانی با اشاره به اهداف اجرای طرح یادآور شد: ازآنجایی‌که قرار است بعد از هر دوره غبارروبی، پوش جدیدی برای مضجع مطهر تولید شود، عنوان پروژه «زنجیره طلا» است؛ که برگرفته از حدیث معروف سلسلةالذهب از امام رضا(ع) است. روایت این حدیث با تلفیق هنر در مرکز این کار طراحی‌شده است.
وی همچنین اظهار کرد: بعد از یک دوره استفاده از این پوش و غبارروبی مضجع منور رضوی، با کشیدن ساده نخ‌ها از پشت‌کار، تکه‌دوزی‌ها قابلیت جدا شدن و اهدا در قالب بسته‌بندی‌های خاص با آرم آستان قدس رضوی و تاریخ استفاده شدن در حرم مطهر را دارد.
عنابستانی تأکید کرد: مراحل مختلف کار با صرف دقت و ظرافت کامل در حال انجام است. کاری که باید در مدت شش ماه انجام می‌شد، در بازه یک‌ماهه با حضور ۲۰ نیروی مستقیم و حدود ۳۰ نفر نیروی غیرمستقیم در حال پیشرفت و تولید شدن است.
مدیر اجرای این پروژه در خاتمه ابراز امیدواری کرد که این کار بتواند شمه‌ای از عظمت امام هشتم(ع) را به منصه ظهور بگذارد و بانوان هنرمند مشهدی به این وسیله به محضر امام رئوف ادای دین کرده باشند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.