مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: سهم پیش‌بینی شده برای استان در زمینه کرونا، دو هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان بوده که این مقدار از ۴۰ هزار میلیارد تومان منابعی است که دولت اختصاص داده، یعنی ۷.۲ درصد اعتبارات ملی در بحث کرونا به استان خراسان رضوی اختصاص داده ‌شده ‌است.

۷.۲ درصد اعتبارات ملی کرونا به خراسان رضوی اختصاص یافته است

به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری امروز، در کارگروه تخصصی اشتغال استان که در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، اظهار کرد: اولین برنامه‌ای که دولت داشت، بحث حمایت از افرادی بود که هیچ‌گونه درآمد ثابت و یا سابقه بیمه‌ای نداشتند که در مدت شیوع ویروس ۶۰۰ هزار تومان به بیش از ۲۹ میلیون نفر در بیش از پنج نوبت اهدا شده ‌است.

وی افزود: حمایت دوم پرداخت یک میلیون تومان به جهت تقویت توان خرید اقلام مورد نیاز معیشتی به تمامی سرپرست خانواده‌های یارانه‌بگیر بود که در سطح استان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مشمول یارانه داریم.

سنجری ادامه داد: حمایت سوم بحث بیمه بیکاری بود که ما خواسته یا ناخواسته شاهد تعدیل نیرو بودیم. برخی از فعالیت‌ها به صلاح‌دید ستاد مقابله با کرونا به ناچار باید تعطیل می‌شد که حجم زیادی را در برمی‌گرفت، اما خوشبختانه با سازوکاری که دولت تامین کرده و ۵۰ میلیارد تومانی که به این مقوله اختصاص داده، پرداخت بیمه بیکاری از هفته گذشته آغاز شد و کسانی که در اسفندماه بیکار شدند، یارانه خود را دریافت کردند، تنها کسانی که شماره ‌شبا نداشتند و در سامانه ثبت نکرده ‌بودند از سازمان برنامه برگشت خوردند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افرادی که در فروردین ماه بیکار شدند، حدود ۲۵۰ هزارنفر در سطح کشور هستند که اسامی آنها در اختیار سازمان برنامه ‌و بودجه قرار گرفته و پیامک برای ثبت شماره‌شبا برای تمامی متقاصیان ارسال شده است، امیدواریم که تا پایان خردادماه، کسانی که در فروردین بیکارشدند نیز بیمه خود را دریافت کنند. افرادی که در خرداد ماه بیکار می‌شوند، طبق روال گذشته توسط خود استان پرداخت می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. همچنین در اسفند از ۱۳۰هزار نفر پرداخت‌شده، حدود ۹ هزار نفر مربوط به استان بوده‌اند.

وی در خصوص لزوم حمایت از بنگاه‌های آسیب‌دیده، عنوان کرد: حمایت چهارم، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در قالب اهدای تسهیلات به کسب‌ وکارهای اقتصادی بوده که به ‌شدت آسیب دیده‌اند. از مدیران، دستگاه‌های بخشی و بانک‌های عامل درخواست داریم تا در این شرایط سخت کمک کنند و بتوانیم از ظرفیت استان استفاده کنیم.

سنجری بیان کرد: ۱۴ رسته شغلی مشمول دریافت تسهیلات کرونا احصا شده که این ۱۴رسته، عموما رسته‌هایی هستند که مستقیما در راستای ویروس کرونا آسیب‌پذیر شناخته ‌شده‌اند. این رسته‌ها شامل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی و قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، رسته‌های مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها، مهمانسراها و بوم‌گردی‌ها و مراکز اقامتی هستند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین شامل رسته حمل‌ونقل عمومی مسافر شامل دفاتر خدمات مسافربری، گردشگری و زیارتی، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف‌وکفش، مراکز تولید و توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، باشگاه‌ها و مجتمع‌های تفریحی و ورزشی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری، مراکز توزیع و فروش صنایع دستی، موسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از مراکز بهداشت و واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای و سبزی و صیفی‌جات صادراتی و مراکز تولید محصولات گل‌ وگیاه زینتی و ماهیان زینتی نیز می‌شوند.

وی در خصوص بانک‌های متولی این تسهیلات،  گفت: حدود ۶۷ هزار واحد در سطح استان مشمول استفاده از این رسته‌ها هستند و لیست این واحدها امروز به مدیران دستگاه‌های اجرایی تقدیم می‌شود که باید مدیران اطلاع‌رسانی لازم را به جامعه هدف داشته ‌باشند. تسهیلات در نظر گرفته‌شده توسط ۲۰ موسسه مالی در سطح کشور در نظرگرفته ‌شده که در سطح استان، برای ۱۵موسسه مالی و اعتباری، بانک‌ها و صندوق‌ها سهم و مبالغی در نظر گرفته ‌شده ‌است.

سنجری بیان کرد: هدف پرداخت تسهیلات، حفظ اشتغال موجود است و در همین جهت شرایطی که برای استفاده از این تسهیلات دیده‌ شده این است که اولا کارفرما نیروهای خود را تعدیل نکرده ‌باشد و دوما اینکه در حال حاضر کارگاه فعال باشد، مگر واحدهایی که بنابر مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مانند هتل‌ها می‌توانند تعطیل باشند، حق بیمه کارفرما و خویش‌فرمایی نیز باید پرداخت شده ‌باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به مبلغ تسهیلات، تصریح کرد: مبلغ تسهیلاتی که مصوب شده تا پرداخت شود، به ازای هر نفر شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی، ۱۲میلیون تومان است، اما واحدهایی مانند هتل‌ها که بنا به مصوبه دولت الزاما تعطیل شدند، به ازای هر نفر شاغل بیمه ‌شده، ۱۶میلیون تومان به آنها پرداخت می‌شود. نرخ سود تسهیلات ۱۲درصد است. مدت پرداخت اقساط، پس از سه ماه دوره تنفسی که پیش‌بینی شده، از مهرماه ۹۹ آغاز می‌شود و مهلت پرداخت به مدت دو سال وجود دارد.

وی در خصوص تناسب تسهیلات با تعداد کارگران، عنوان کرد: تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، بخشی برای مزد کارگر و بخشی برای سرمایه در گردش در نظر گرفته می‌شود که در واحدهایی با کمتر از۵۰ نفر کارگر، ۷۰ درصد این مبلغ بابت پرداخت مزد کارگران و ۳۰ درصد بابت سرمایه در گردش درنظر گرفته شده و در واحدهایی با بیش از۵۰ نفر کارگر، ۵۰ درصد هزینه برای مزد کارگر و ۵۰ درصد برای سرمایه در گردش است.

سنجری با اشاره به اینکه شرایط و تضامین برای دریافت تسهیلات، شرایط راحتی بوده و درگیر چک برگشتی و سهم مالکانه و... نیست، تصریح کرد: به تشخیص بانک، از ۱۶تا ۴۸ میلیون تومان، سفته یا چک بانکی به تشخیص بانک و یک ضامن، از ۴۸ تا ۱۶۰میلیون تومان سفته به ‌همراه دو نفر ضامن و از ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سفته فرد متقاضی به همراه سه نفر ضامن و برای بالاتر از ۲۰۰میلیون تومان، ارائه تضامین صادره یا از صندوق‌های ضمانت یا بنابر تشخیص بانک و ارائه وسایط متعارفی که عموما در سیستم بانکی اعمال می‌شود، مورد نیاز است. مبلغ سفته نباید از یک و نیم برابر اصل و سود تسهیلات بیش‌تر باشد و تقاضا داریم بانک‌ها به این شرایط توجه لازم را داشته‌باشند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: دستگاه اجرایی باید ظرف سه روز از زمان درخواستی که به آن ارجاع می‌شود، اظهار نظر و بانک باید ظرف مدت یک هفته نسبت به تکمیل پرداخت تسهیلات اقدام کند، اگر متقاضی ظرف مدت دو هفته به بانک مراجعه نکرد، بانک باید درخواست متقاضی را رد کند.

وی بیان کرد: برای افرادی که برخلاف شرایط و ضوابط اقدام به دریافت تسهیلات کرده‌اند و یا پس از دریافت تسهیلات، شرایط را زیرپا می‌گذارند، جرائمی پیش‌بینی شده که کارفرما به مدت دو سال از هرگونه فعالیت بانکی محروم شده و تسهیلات با نرخ ۲۴ درصد، ۱۸ درصد سود و ۶ درصد خسارت، از کارفرما دریافت خواهد شد.

سنجری در خصوص سهم استان خراسان از بودجه در نظر گرفته‌ شده، عنوان کرد: سهم پیش‌بینی شده برای استان، دو هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان بوده که این مقدار از ۴۰ هزار میلیارد تومان منابعی است که دولت اختصاص داده، یعنی ۷.۲ درصد اعتبارات ملی در بحث کرونا به استان خراسان رضوی اختصاص داده ‌شده ‌است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اضافه کرد: این سهم بین ۱۹موسسه مالی تقسیم شده، به طوری‌ که بانک ملی ۹۳۹ میلیاردتومان، بانک سپه ۱۸۰میلیارد تومان، صادرات ۱۲۹ میلیارد تومان، تجارت ۳۲۴ میلیارد تومان، ملت ۴۳۲ میلیارد تومان، رفاه ۲۲ میلیارد تومان، پارسیان ۶۲ میلیارد تومان، پاسارگاد ۳۱۶ میلیارد تومان، انصار ۱۷میلیارد تومان، اقتصاد نوین۱۳۷میلیارد تومان، سینا ۱۹میلیارد تومان، آینده ۲۱۶میلیارد تومان، شهر۱۲۲میلیارد تومان، حکمت ۱۱میلیارد تومان، کوثر ۸۳ میلیارد تومان، ملل ۷۰ میلیارد تومان، کارآفرین ۵۴ میلیارد تومان، سامان ۱۳۷میلیارد تومان و گردشگری ۷۲ میلیارد تومان سهم دارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از تشکیل کارگروه، این مبلغ به صورت تفکیکی سهم بانک‌ها به انضمام دستورالعمل ابلاغ خواهد شد. در زمینه مبالغی که به کرونا اختصاص داده شده، استان ما با حدود دو هزار میلیارد تومان بودجه در جایگاه سوم قرار دارد، پس از آن تهران با ۱۰هزار میلیارد تومان و اصفهان با سه هزار میلیارد تومان قرار گرفته‌اند.

سنجری گفت: از دیروز بحث اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و با ارتباطاتی که تشکیلات داشته‌اند، آغاز شده‌ و انعکاس مستمر اشکالاتی که در درخواست وجود داشته، انجام شده ‌است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: در ۱۳ رسته اعلامی، ۶۷ هزار و ۳۹۶ کارگاه متاثر از کرونا هستند و شرایط دریافت و استفاده از تسهیلات را دارند. تعداد افراد شاغل در این کارگاه‌ها، ۱۸۳هزار و ۴۱۷ نفر بوده که منابع پیش‌بینی شده برای این کارگاه‌ها حدود دو هزار و ۶ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به تسهیلات برای رانندگان خویش‌فرما، خاطرنشان کرد: غالب این رسته‌ها کارفرمایی هستند و یک استثنا در این میان وجود دارد که مربوط به افراد خویش‌فرما بوده و فقط شامل رانندگان مسافربری که خودشان بیمه خود را پرداخت می‌کنند، می ‌شود. مبلغ ۶ میلیون تومان با شرایط پیش‌بینی شده به هر یک از رانندگان پرداخت می‌شود. در سطح استان، ما بیشترین افراد متاثر را در صنعت حمل‌ونقل داریم که در خصوص مسافر درون‌شهری، ۵۳ هزار و۱۳۴ نفر در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری فعالیت می‌کنند.

سنجری افزود: در حوزه وضعیت اشتغال این رسته‌ها، بیشترین اشتغال در حوزه حمل و نقل مسافر بوده که ۳۱درصد رسته‌ها را در برمی‌گیرد. همچنین ۱۱درصد مربوط به گردشگری، ۵ درصد مربوط به توزیع رستوران‌ها، ۶۴۱ نفر در حوزه آموزشگاه‌های رانندگی، ۱۹درصد مربوط به موسسات بهداشتی مراکز خصوصی، یک درصد مربوط به مرکز تولید و توزیع و فروش صنایع دستی، ۱۹درصد مربوط به مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی، یک درصد مربوط به باشگاه‌های ورزشی، سه درصد مربوط به مراکز تولید و توزیع آجیل و خشکبار، چهار درصد مربوط به تولید و توزیع کیف و کفش، یک درصد مربوط به دفاتر خدمات مسافربری و گردشگری و چهار درصد مربوط به حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: از مجموع ۱۸۰ هزار نفری که شاغل بودند، ۱۲۹ هزار و ۳۹۳ نفر شاغلان این بنگاه‌ها را آقایان و ۵۴ هزار و ۲۶ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند. این تفکیک به این دلیل است که بسیاری از بانوانی که کار خود را از دست داده‌اند، ممکن است سرپرست خانوار باشند.

وی اضافه کرد: در بحث کسب‌وکارهای آسیب‌دیده، ۲۹ درصد مربوط به بانوان و ۷۱ درصد مربوط به آقایان بوده و مبلغ تسهیلاتی که در نظر گرفته شده، ۳۶ درصد مربوط به بانوان و ۶۴ مربوط به آقایان است. از ۶۷ هزار و ۳۹۶ واحد آسیب‌دیده و ۱۸۳هزار و ۴۱۹ نفر، بیش‌ترین مقدار مربوط به شهرستان مشهد است که ۲۷ هزار و ۶۲۸ واحد و اشتغال ۱۱۷هزار و ۹۵۷ نفر را در بردارد.

سنجری با اشاره به اینکه یکی از تسهیلات خوبی که در سال گذشته به استان داده ‌شد، تسهیلات حمایتی تبصره ۱۶ قانون بودجه و تسهیلات قرض‌الحسنه بهزیستی بود، تصریح کرد: آخرین وضعیتی که اعتبارات کمیته ‌امداد دارد، ۲۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به استان ابلاغ شده که ۱۴ بانک عامل مسئولیت پرداخت داشتند. این تسهیلات تیرماه ۹۸ ابلاغ شد و تا تیرماه ۹۹ فرصت باقیست. پنج هزار و ۷۴۰ طرح به مبلغ ۲۳۶ میلیارد و ۶۵۳ میلیون تومان، یعنی معادل ۸۷ درصد اعتبار ابلاغی در سطح  استان جذب شده ‌است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص اعتبار پرداختی بانک‌های عامل، گفت: بانک رسالت ۱۰۶ درصد اعتبار، قرض‌الحسنه مهر ۱۰۳درصد، ملی ۹۹ درصد، مسکن۹۹ درصد، کشاورزی ۹۷ درصد، رفاه ۹۴ درصد، سپه ۹۳ درصد، پارسیان ۹۳ درصد و توسعه تعاون ۹۳ درصد را پرداخت کرده‌اند. تعدادی از بانک‌ها از میانگین این درصدها پایین‌تر هستند و شامل بانک تجارت با ۸۴ درصد اعتبار، صادرات ۷۳ درصد، اقتصاد نوین ۶۰ درصد، ملت ۵۲ درصد و سامان ۴۰ درصد اعتبار می‌شوند. تقاضا داریم تا ۱۵تیر ماه این اعتبارات پرداخت شده و پرونده این موضوع بسته شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.