دکتر مسعود اخوان فرد معاون سابق سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به فشارها در آژانس و شورای حکام برای بازگشایی مجدد پرونده PMD و اعمال فشار بر ایران در راستای خواست دولت آمریکا تأکید کرد: هر معاهده‌ای یک در ورود دارد و یک در خروج، واکنش ایران در صورت بردن پرونده‌اش به شورای امنیت باید خروج از NPT باشد.

گزارش گروسی در مورد ایران خلاف و در مسیر باز کردن مجدد پرونده PMD است/ مجلس امروز یک مسؤولیت تاریخی دارد

قدس آنلاین: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا صبح در نشست فصلی خود به وضوع پرونده ایران و گزارش پادمانی اخیر رافائل گروسی مدیرکل خود در مورد اجرای پرئتکل الحاقی از سوی ایران خواهد پرداخت.

نکته حائز اهمیت در این باره اینست که گروسی در گزارش اخیر خود که در میان برخی از اعضای محدود شورای حکام پیش از این توزیع شده عملاً درست به پرونده سازی در مورد کشورمان زده و تهران را به دلیل آنچه او خودداری از دادن دسترسی به آژانس در مورد سه محل خاص عنوان کرده، متهم به کارشکنی و پنهان‌کاری کرده است.

در گزارش اخیر مدیرکل ادعا شده که آژانس اسنادی بدست آورده که نشان می‌دهد بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ نشانه‌هایی از فعالیت‌های مرتبط با هسته‌ای از جمله وجود مواد هسته‌ای شامل اورانیوم طبیعی و باز فرآوری اورنیوم طبیعی  و ذخیره احتمالی مواد هسته‌ای صورت گرفته و البته مدعی شده است که جایی در مکانی باز آزمایش انفجاری متعارف توسط ایرنا صورت گرفته است.

آژانس بنابر این گزارش پیش از این خواستار دادن دسترسی به بازرسان خود برای بازدید و نمونه برداری از این مکانها شده است. نکته جالب انکه بنا بر گزارش آژانس دو مکان اصلی که این نهاد خواهان دسترسی به آنهاست در سال ۲۰۰۴ تخریب و تسطیح و تغییر کاربری پیدا کرده‌اند و دیگر وجود ندارند از این رو او ایران را به تلاش برای پاکسازی این مکانها متهم کرده است. حال آژانس با استناد به ماده ۵C پروتکل الحاقی خواهان دسترسی و بازرسی مکان‌های مجاور آن شده است.

اما نکته اصلی در کل این ماجرا این است که کل ادعاهای مطرح شده  که صراحتاً در گزارش گروسی آمده مربوط به سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ هستند در واقع پیش از این در پرونده موسوم به PMD یا همان مطالعات ادعایی در پی توافق ایران با ۱+۵ که منجر به برجام شد بین ایران و آژانس مورد یک بار برای همیشه مورد بررسی قرار گرفته و مختومه اعلام شد.

در بینایه یوکیو امانو مدیرکل وقت اژانس در این باره برای مختومه شدن پرونده PMD او اینگونه نوشت که بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ فعالیت‌های منظمی در ایران در زمینه برخی مطالعات و آزمایش‌های هسته‌ای وجود داشته که متوقف شده و از سال ۲۰۰۹ به بعد آژانس دیگر هیچ نشانه‌ای از انجام چنین فعالیت هایی در ایران ندارد.

حال رافائل گروسی با فشار آمریکایی‌ها این توافق پیوست برجام را نادیده گرفته و نقض کرده و عملاً بر مبنای ادعای رژیم صهیونیستی و اسنادی که سرویس جاسوسی این رژیم مدعی داشتن انهاست یک بار دیگر ادعاهایی را در مرود پرونده مختومه مطالعات ادعایی طرح کرده و با ارجاع آن به شورای حکام  و تهدید ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت به دنبال فشار بر ایران در راستای مطالبه واشنگتن است.

دکتر مسعود اخوان فرد معاون اسبق برنامه ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی درباره این اتفاق و در پاسخ به این سؤال که آژانس می‌تواند پرونده بسته شده PMD را دوباره باز کند و در این صورت تبعات حقوقی آن چه خواهد بود؟ اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای اقدامات غیرمتعارف خود متأسفانه و در مسیر راضی ساختن قدرتهای استکباری و مشخصاً دولت آمریکا به دنبال بهانه جویی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران قدم بر می‌دارد.

وی تأکید کرد: این اتفاق برای هویت و استقلال یک سازمان بین‌المللی و وابسته به سازمان ملل نه تنها بد بلکه مضر است و کشورهای عضو را در مورد عدالت و بی‌طرفی و عملکرد مستقل آژانس دچار تردید می‌کند.

رئیس سابق بسیج حقوقدانان کشور خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه موضوع مطالعات ادعایی و پرونده موسوم به «پی‌ام‌دی» علی رغم گزارش منفی که آن زمان در توسط مدیرکل وقت آقای آمانو در پی توافق ایران و ۱+۵ ارائه شد، مختومه گردید لذا استناد به تحرکات و اقدامات یا مستنداتی که در وهله نخست در صحت آنها شبهه جدی وجود دارد و ثانیاً مربوط به مسائلی است که قبلاً آژانس آنها را مختومه اعلام کرده، وجاهت حقوقی و سیاسی ندارد.

دکتر اخوان فرد با اشاره به اینکه اسنادی که آژانس بر مبنای آن مدعی فعالیت‌های هسته‌ای در برخی مناطق در ایران بین سالهای ۲۰۰۲و ۲۰۰۳ شده که اساساً اشاره شد مربوط به پی ام دی و پرونده‌ای مختومه هستند، بر مبنای اطلاعات جاسوسی و اسناد به سرقت رفته توسط منافقین و سرویس جاسوسی اسرائیل اقامه شده و هر دو از نظر صحت و راستی آزمایی  زیر سؤال است، تأکید کرد: طبق مقررات آژانس این نهاد حق ندارد بدون داشتن اسناد معتبر از منابع معتبر وتعریف شده در مقررات خود صرفاً بر مبنای ادعای کشورها از اسناد جاسوسی درخواست بازرسی و توضیح از کشورها را داشته و پرونده‌ای را باز کند.

وی افزود: این در حالی که آژانس در این مورد به جز ادعای اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها، آنهم در مورد پرونده‌ای که قبلاً بررسی و مختومه اعلام شده هیچ سندی به ایران ارائه نداده‌اند و تهران نیز بر همین مبنا از دادن دسترسی به آژانس خودداری کرده است.

معاون پیشین سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه این تحرکات در راستای نقشه کلانی که آمریکا داشت تا برجام‌های بی فرجام متعددی را بر جمهوری اسلامی ایران بار کند و بعد از برجام هسته‌ای به دنبالت توافق موشکی بود تعریف می‌شود که خوشبختانه با تدبیر و دور اندیشی مقام معظم رهبری این مسیر مسدود و عزت و حکمت و مصلحت جمهوری اسلامی در راستای منافع ملت تعریف شد.

وی با بیان اینکه ترامپ در زمان کوتاه باقی مانده تا انتخابات در این کشور به دنبال آن است تا با سیاست فشار حداکثری از همه ابزارها برای در تنگنا قرار دادن ایران استفاده کرده و تهران را وادار به مذاکره و امتیاز دادن کند، گفت: آژانس هم نشان داد که در نهایت تسلیم فشارهای آمریکا خواهد بود و روزی که آمریکایی‌ها تمام قدرت خود را برای نشاندن آقای گروسی بر کرسی مدیرکلی آژانس بکار گرفتند چنین اتفاقی قابل پیش‌بینی بود.

دکتر اخوان فرد با اشاره به اینکه هدف از دست گذاشتن بر موضوعاتی که ادعایی بیش نیست و منشأ و منبع آن هم جاسوسی و طبق مقررات آژانس فی نفسه غیر معتبر است، اظهار داشت: آژانس می‌داند این موضوع یک بخش از توافق بزرگتری بنام برجام است و باز می‌داند که مطالعات ادعایی سند معتبری نداشت و در همان زمان مطرح شدن هم آمریکایی ها هیچگاه اجازه ندادند، سندی به ایران در مورد آن ارائه شود. هدف از این اقدام ارسال پیام برای ایران است که بگویند همه توافقات می‌تواند به هم بخورد.

وی افزود: آنها می‌دانند ایران خارج از تعهدات بین‌المللی و برنامه صلح آمیز هسته‌ای گامی برنداشته و سالهاست این موضوع در گزارش‌های آژانس در دوران آقای آمانو نیز مورد تاکید قرار گرفت. پس این مسیر مسیر روشن و شفافی است که آنها می‌خواهند آن را آلوده کنند.

معاون سابق سازمان انرژی اتمی گفت: اما چرا اینگونه است؟ پاسخ این است که ترامپ در زمان باقی مانده تا انتخابات آمریکا به دنبال یک اقدام مؤثر و برجسته است تا با آن در انتخابات خودنمایی کند و هدف او شکستن  و از بین بردن پوسته باقی مانده از برجام و توافق هسته‌ای و قهرمان‌نمایی است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی هم بدشان نمی‌آید که از این فرصت استفاده کنند و در این بازی فشار بتوانند امتیازهایی را از ایران در زمینه عقب نشینی از گام‌هایی که در کاهش تعهدات خود برداشته بگیرند.

دکتر اخوان فرد اضافه کرد: چیزی که من می‌خواهم اشاره و سوال کنم این است که آیا مجلس در این زمینه تکلیف و وظیفه‌ای تاریخی ندارد؟

وی تصریح کرد: با نوع نگاه انقلابی که مجلس جدید دارد و حرکت‌های رو به جلو و خوبی را برداشته انتظار می‌رود به عنوان مدعی اصلی منافع ملی وارد عمل شدن و وظیفه تاریخی و مهم خود را در این زمان حساس و تعیین کننده در قالب یک طرح دو فوریتی  یا اجرای مصوبات قبلی و الزام دولت به واکنش درست انجام دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که باز کردن مجدد پرونده PMD چه تبعاتی دارد؟ با بیان اینکه این اقدام و رفتار و گزارش مدیرکل یادآور و شبیه رفتارهای ترامپ در خروج از تعهدات بین‌المللی آمریکا و تداعی کننده همان شیوه است، اظهار داشت: بحثی که مطرح است اینکه بیانیه مختومه اعلام شدن PMD نیز حاوی مطالب خلاف واقعی بود و در آن گزارش علی رغم مختومه شدن ماجرا در یک توافق سیاسی مدیرکل وقت پایش را برای بهانه جویی و باز کردن دوباره پرونده در آینده‌ای مثل امروز لای در گذاشت.

معاون پیشین برنامه ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گفت: آن زمان برخی در داخل یا با بی‌دقتی یا بر اثر ذوق‌زدگی گفتند این گزارش بسیار مثبت بود اما واقعیت آن گزارش دروغ پردازی و اتهام زنی علیه ایران و مبهم باقی گذاشتن مسئله درباره مسائلی بود که هیچ سندی نداشت و حالا می بینیم آقای گروسی همان گزارش را هم می خواهد زیر سؤال ببرد.

دکتر اخوان فرد گفت: این یک بدعت خطرناک است و یک سازمان بین‌المللی و بازوی سازمان ملل در امور هسته‌ای نباید هویت و حریت و استقلال خود را فدای خواسته های سیاسی آمریکا کند.

وی افزود: اگر این مسیر ادامه یابد و به گام‌های بالاتر برسد و بخواهند به این بهانه پرونده ایران را دوباره و به خواست آمریکا به شورای امنیت ارجاع دهند ایران باید واکنش متناسب نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: هر سازمان بین‌المللی و هر پیمان و کنوانسیونی یک در ورود دارد و یک در خروج. اگر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای که به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نیستند مثل آمریکا یا کشورهایی که اساساً عضو این آژانس نیستند و خود صدها سلاح هسته‌ای دارند مثل اسرائیل بخواهند تمایلات و اغراض سیاسی خود را به آژانس دیکته کرده و آنرا ابزار رسیدن به اهداف خود قرار دهند ما هم باید اقدامی مقتدارانه در راستای مقابله با این رویه را انجام دهیم. همانگونه که ما عضو ان پی تی شدیم و تهداتی دادیم اگر در مقابل مزایای این کنوانسیون برای ما تأمین نشود و بر عکس از آن علیه ما استفاده شود و این ماجراجویی ادامه یابد می توانیم و باید از آن خارج شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.