«کشف‌رود» که در طول تاریخ، به‌ عنوان یکی از منابع اصلی تأمین‌کننده آب مورد نیاز روستاییان و ساکنان مجاور این رود مطرح بوده، با توسعه شهر مشهد و ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی، به یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی این کلانشهر تبدیل شده است.

قدس آنلاین:«کشف‌رود» که در طول تاریخ، به‌ عنوان یکی از منابع اصلی تأمین‌کننده آب مورد نیاز روستاییان و ساکنان مجاور این رود مطرح بوده، با توسعه شهر مشهد و ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی، به یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی این کلانشهر تبدیل شده است.

ماجرای ساماندهی کشف‌رود نیز سابقه‌ای طولانی دارد و همواره زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار داشته و دست‌کم روزنامه قدس در یکی دو دهه گذشته با دقت و وسواس زیادی وضعیت کشف‌رود را رصد کرده و امروزه کمتر کسی است که از حاشیه‌ها و اتفاق‌های پیرامون این رود آگاهی نداشته باشد. در این سال‌ها اقدام‌های مختلفی از ۱۶۰ هکتار درختکاری و جایگزینی کشت صنوبر با صیفی‌جات گرفته تا ساخت تصفیه‌خانه‌ها و به اجرا گذاشتن محدودیت‌های مختلف برای بهره‌برداری و دست‌اندازی به حریم و بستر و فاضلاب جاری در این رود، انجام و میلیاردها ریال از بودجه‌های دولتی و عمومی شهر صرف آن شده است؛ اما خروجی این اقدام‌ها تاکنون جدای از نقش تصفیه‌خانه‌ها، در حد صفر بوده و وضعیت نابسامان کشف‌رود، هرگز سامان نیافته است.

آبان سال گذشته اما با عزم جدی استاندار خراسان رضوی و تعیین شهرداری به‌ عنوان مدیر واحد ساماندهی کشف‌رود، کورسوی امیدی برای رفع این معضل زیست‌ محیطی پدید آمد و دست‌کم انتظار می‌رفت به ‌زودی شاهد قطع دست سودجویان از فاضلاب جاری در کشف‌رود بوده و این مدیریت واحد، مانع کشت سبزی و صیفی‌جات با آب آلوده و تزریق سم به سفره‌های مردم شود. اما بر اساس نتایج بررسی‌های میدانی همکارانم، در چند ماهی که از مدیریت واحد شهرداری می‌گذرد، نه ‌تنها صدای موتورپمپ‌ها قطع نشده که مزارع سبزی و صیفی‌جات پیرامون کشف‌رود، همچنان بی‌رویه و بی‌محابا از فاضلاب سیراب می‌شوند و دیگر آسیب و خسارت‌های زیست ‌محیطی این رود نیز همچنان پابرجاست.

روز گذشته اما معاون شهردار مشهد از کاشت ۴۲‌هزار اصله درخت در این اراضی خبر داد و گفت: فضای سبز موجود در محدوده کشف‌رود ۱۸۰‌هکتار است و درختکاری در ۷۰هکتار از اراضی مازاد بر بستر این رودخانه پیش‌بینی شده است. همچنین به ‌منظور پیشگیری از تردد افراد سودجو در جاده‌های اختصاصی، ۲هزار و ۳۰۰ ‌قطعه بتنی‌ در حال نصب است که دسترسی‌های غیرقانونی و غیرمجاز به حریم کشف‌رود مسدود می‌شود.

این اقدام اگر به‌ درستی و سریع و آن ‌گونه که شهردار مشهد گفته، به مثابه یک کار جهادی و عملیاتی انجام شود، شاید بزرگ‌ترین دغدغه مردم نیز به ‌زودی پایان یابد؛ کاری که می‌بایست طی سال‌های گذشته با جدیت دنبال می‌شد، اما به دلایل نامعلوم هرگز جامه عمل نپوشیده و کار را به جایی رسانده که امروزه در کمتر مغازه‌ای می‌توان صیفی و سبزیجات سالم یافت.

لازمه این کار البته پرهیز از تسامح و تساهل‌های معمول گذشته است و صدالبته پای ‌کار بودن تمامی دستگاه‌های مرتبط با این حوزه و به ‌موازات آن توجه به مطالبات کشاورزان مجاور و جبران زیان‌های احتمالی آنان ناشی از محدودیت‌های جدید، برخورد قاطع و بدون اغماض با متخلفان و متجاوزان به حریم کشف‌رود و نیز عملکرد مجریان پروژه ساماندهی کشف‌رود که باید توسط دستگاه‌های نظارتی و بالادستی به‌دقت و مستمر ارزیابی شود؛ چراکه این پروژه با توجه به اهمیت و قدمت آن، سوای گفته استاندار که «یک کار تمدنی است»؛ هم‌ اکنون به‌ عنوان یکی از معیارهای ارزیابی مدیریت و عملکرد مسئولان کشورمان مطرح بوده و به ‌نوعی آبروی همه در گرو درست انجام دادن و به سرمنزل مقصود رساندن آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.