ن یکی از نقاط قوت طرح «اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» را می‌توان ممنوعیت نمایندگان از اشتغال در سمت مدیر عاملی و عضویت در هیئت مدیره شرکت‌ها، بانک‌ها، نهادها و مؤسسات دولتی، عمومی غیر دولتی و خصوصی و یا داشتن مسئولیت های اداری دستگاه‌های دولتی، عمومی غیر دولتی و بخش خصوصی دانست که تصویب و اجرای این بخش از طرح می‌تواند موجب بسته شدن راه  سوء استفاده از برخی رانت‌های اطلاعاتی نمایندگی برای تأمین منافع شخصی در دیگر مشاغل در دستشان شود، یا آن‌ها را از نظارت مؤثر و مفید بر عملکرد نهادها و شرکت‌هایی که خود در آن مشغول به کار هستند، باز دارد.

باید و نبایدهای بهارستان نشینی

قدس آنلاین: قرار است هفته جاری طرح اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان که طراح اصلی آن جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس است، اعلام وصول شود. «قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» که در سال ۹۱ در صحن علنی مجلس تصویب و اجرایی شده، بر نظارت و رصد عملکرد منتخبان مردم در طول چهار سال دوره نمایندگی‌شان می‌پردازد. در همین راستا، در روزهای اخیر طرح اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان توسط تعدادی از نمایندگان تهیه شده تا برخی مواد را به قانون الحاق کند و به شفاف سازی برخی موضوعات مطرح شده در قانون بپردازد.

اهمیت و ضرورت مطرح شدن این طرح از آن جهت است که نمایندگان به عنوان وکلای مردم و در راستای انجام هرچه بهتر وظایف و دوری از هرگونه رانت اطلاعاتی و اقدام‌های شائبه‌دار، باید به شفاف سازی اقدام‌های خودشان در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه رفت و آمد، هدایای دریافتی، حقوق و مزایا، قراردادها و نیز سفرهای خارجی بپردازند که همین موضوع یکی از مطالبات و دغدغه‌های اصلی جامعه از مجلس یازدهم است. بنابراین، این طرح تلاش دارد تا درخصوص حیطه فعالیت‌های نمایندگان که پیش از این قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مواردی را برای آن درنظر گرفته است، شفاف سازی بیشتری انجام دهد.

تعیین مصادیق ممنوعیت برای اشتغال به کار نمایندگان در برخی مشاغل

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در طرح، تعیین مصادیق ممنوعیت برای اشتغال به کار نمایندگان در برخی مشاغل همچون وکالت، طبابت یا تدریس بیش از چهار واحد درسی در هفته است که ممکن است برای انجام آن نیاز به صرف وقت یا تمرکز بیشتری از سوی نماینده باشد. همچنین یکی از نقاط قوت طرح را می‌توان ممنوعیت نمایندگان از اشتغال در سمت مدیر عاملی و عضویت در هیئت مدیره شرکت‌ها، بانک‌ها، نهادها و مؤسسات دولتی، عمومی غیر دولتی و خصوصی و یا داشتن مسئولیت های اداری دستگاه‌های دولتی، عمومی غیر دولتی و بخش خصوصی دانست که تصویب و اجرای این بخش از طرح می‌تواند موجب بسته شدن راه  سوء استفاده از برخی رانت‌های اطلاعاتی نمایندگی برای تأمین منافع شخصی در دیگر مشاغل در دستشان شود، یا آن‌ها را از نظارت مؤثر و مفید بر عملکرد نهادها و شرکت‌هایی که خود در آن مشغول به کار هستند، باز دارد.

طرح احتمالاً روز سه شنبه اعلام وصول شود

در همین رابطه، طراح طرح اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگو با قدس درباره جزئیات طرح اظهار کرد: طرحی که من ارائه دادم مربوط به باید و نبایدهایی است که بر موضوعات مرتبط با نمایندگان باید حاکم باشد، اینکه نمایندگان چه مسئولیت‌هایی را می‌توانند در کنار کار نمایندگی داشته باشند و در چه مشاغلی همزمان با کار نمایندگی نباید مشغول به کار شوند. ابهام‌ها و نقاط محل اختلاف درباره کار نمایندگان در دوره نمایندگی‌شان باید تعیین تکلیف شود تا هم جامعه از آن آگاهی یابد و هم بعد نظارتی مجلس افزایش یابد.

جعفر قادری تصریح کرد: در این طرح سعی شده تمامی اقدام‌های نمایندگان به صورت شفاف برای مردم و نیز خود نمایندگان تبیین شود. به طور مثال در قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان آمده گرفتن هدیه ممنوع است، اما مصادیق هدیه را تعریف نکرده، در حالی‌که ممکن است نماینده به مراسمی دعوت شود که در مراسم به وی هدیه داده شود؛ بنابراین باید مصداق هدیه و میزان یا نوع آن مشخص شود. همچنین در قانون گفته شده هدیه غیر متعارف دریافت نکنند، اما باید تعریف متعارف و غیر متعارف در این زمینه مشخص شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: درخصوص معاملاتی که نمایندگان انجام می دهند؛ اگر مکلف شوند که نسخه رونوشتی از معاملات و اسناد خودشان درباره خرید و فروش یا اجاره خانه را  به مجلس ارسال کنند، این موضوع منافاتی با حسن انجام وظایف نمایندگی شان ندارد، اما اگر در کار تجارت و خلاف وظایف نمایندگی مشغول باشند، قطعاً مجلس باید از آن اطلاع پیدا کند و پیش از اینکه این موضوع موجب مشکل و اختلال در کلیت کار مجلس شود و آن را زیر سؤال ببرد، خود مجلس بتواند نسبت به ماجرا ورود کند و به نماینده تذکر بدهد.

وی همچنین افزود: حتی در طرح موضوع، سفرهای خارجی نمایندگان نیز آورده شده است. این طرح در واقع تکمیل کننده قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان است و ابهام‌ها را شفاف‌سازی می کند. در این طرح، تغییرات ساختاری درنظر گرفته نشده، بلکه حوزه قدرت و نظارت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کمی وسیع‌تر می‌شود تا از طریق آن بتوان نظارت بهتری بر رفتار و عملکرد نمایندگان داشت.

قادری اظهار کرد: این طرح که بیش از ۲۰ نماینده آن را امضا کرده اند به اداره قوانین مجلس ارائه شده و فکر می‌کنم روز سه شنبه در مجلس اعلام وصول شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.