فوبیای مقامات آمریکایی در نوع رابطه و ضدیت با کشورمان را به بهترین شکل در این تک جمله ژنرال جوزف وتل، بلندپایه‌ترین مقام نظامی آمریکا در خلیج‌فارس می‌توان یافت؛ جایی که دو سال پیش در پاسخ به نمایندگان کنگره که از وی پرسیدند بزرگ‌ترین تهدید علیه ایالات‌متحده در خاورمیانه را چه می‌داند؟ به این چند کلمه بسنده کرد؛ ایران، ایران و باز هم ایران.

قدس آنلاین: واژه ایران این روزها بیش‌ازپیش از زبان مقامات واشنگتن شنیده می‌شود. انگار تمام هم‌وغم یانکی‌ها مهار قدرت روزافزون کشورمان بوده و شبانه‌روز برای آن نقشه می‌کشند. بر این اساس مقامات آمریکایی و در رأس آن‌ها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور از هر تریبونی برای ضربه زدن به کشورمان بهره‌برداری می‌کنند. در حوزه میدانی هم سیاست‌های ضد ایرانی ایالات‌متحده ملغمه‌ای از تحریم و محدودیت‌های اقتصادی تا حتی مانورهای نظامی را  دربرمی‌گیرد. در بخش منطقه‌ای نیز آمریکا با اجرایی کردن قانون تحریمی سزار که به اعتقاد کاخ سفیدنشینان علیه دولت سوریه طراحی و اجراشده، اما در واقع قرار است تهران را هدف بگیرد و گلوگاه‌های تنفسی اقتصادی کشورمان را ببندد، گام‌های ضد ایرانی خود را به اوج رسانده است. این سیاست امروز در رابطه ایران و عراق به‌طور جد مورد توجه مقامات واشنگتن قرار گرفته است؛ چیزی که «القدس العربی» هم به آن اذعان می‌کند. این روزنامه عربی چاپ لندن با اشاره به سایه سنگین «ایران» بر مذاکرات واشنگتن و بغداد می‌نویسد: ما در برابر یک هدف سیاسی آمریکایی قرار داریم که تغییری اساسی در نظام عراق ایجاد نمی‌کند و هیچ استقلال و حق حاکمیتی به آن نمی‌دهد، واشنگتن تنها به دنبال گرفتن عراق از ایران است تا نتواند از امکانات انسانی و اقتصادی آن به‌عنوان ریه تنفسی برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کند.

عراق به بلوغ سیاسی در درک منافعش رسیده است

اما یک کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس تمام هم‌وغم مقامات آشوبگر واشنگتن را مقابله با اقدام‌های کشورمان که رسوایی جهانی آن‌ها را به دنبال داشته، ذکر کرده و می‌گوید: ایالات‌متحده در غرب آسیا چند راهبرد توأمان را دنبال می‌کند که تک‌تک آن‌ها با شکست مواجه شده است. حسن عابدینی تصریح کرد: نخستین هدف مدنظر یانکی‌ها تجزیه عراق بود و حتی در مقطعی همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق هم اجرایی شد. توطئه تجزیه منطقه البته منحصر به عراق نبوده و قرار بود در گام‌های بعدی دیگر کشورهای خاورمیانه را هم شامل شود. وی افزود: دومین تلاش آمریکا ایجاد فتنه مذهبی مستمر در منطقه با ایجاد داعش بود که با فروپاشی این گروهک تروریستی ناکام ماند؛ اما سومین تلاش آمریکایی‌ها ایجاد یک ائتلاف ضد ایرانی بود که محورهای آن از ترکیه تا قطر گرفته تا سعودی، امارات و حتی سودان و مصر در شمال آفریقا را دربرمی گرفت. اکنون شاهد فروپاشی این ائتلاف هستیم؛ چراکه ترکیه و قطر اساساً وارد تقابل جدی با محور سعودی شده و از سوی دیگر امارات هم با عربستان در یمن به مشکلات جدی برخورد کرده است. آمریکا تمام این ناکامی‌ها را از چشم ایران می‌بیند و به دنبال انتقام از کشورمان است.

ترس عمیق ایالات‌متحده از نزدیکی تهران و بغداد

حسن عابدینی با اشاره به ترس عمیق ایالات‌متحده از نزدیکی تهران و بغداد ادامه داد: ۱۵ دی‌۹۸ پارلمان عراق در اقدامی کاملاً ملی و در پاسخ به تجاوز آشکار یانکی‌ها مصوبه اخراج اشغالگران آمریکایی را از خاک کشورش تصویب کرد. این موضوع به دیگر کشورها ارتباطی ندارد. وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده مردم، مرجعیت، سیاستمداران و حشدالشعبی به‌عنوان چهار رکن مهم و تأثیرگذار در عراق به بلوغ سیاسی رسیده‌اند که بتوانند درک درستی از منافع ملی خود داشته باشند؛ اما در طرف مقابل مقامات کاخ سفید همواره تلاش دارند با فرافکنی تمام شکست‌های خود را به ایران نسبت دهند. عابدینی در انتها افزود: ترامپ و رفقایش در کاخ سفید در اوهام خود مدعی مقابله با نفوذ ایران در عراق هستند، درحالی‌که این دو کشور همسایه دارای مشترکات فرهنگی و تاریخی و روابط دیرینه‌ اند و می‌توانند مشکلات و نوع تعامل میان خود را مدیریت کنند؛ اما این پرسش را باید از مقامات کاخ سفید پرسید که ۷ هزارو ۵۰۰ مایل (بیش از ۱۲ هزار کیلومتر) دورتر از ساحل خود و در بین‌النهرین به دنبال چه هستند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.