زنجان – کم‌توجهی به نکات بهداشتی موجب افزایش شمار بیماران کرونایی سرپایی در استان زنجان شده است و بنا بر اظهارات استاندار تداوم این امر وضعیت ناخوشایندی را برای استان رقم‌زده لذا رعایت نکردن‌ها موجب شده شهرهای سفیدی همانند ایجرود و طارم اکنون به وضعیت زرد تبدیل شوند.

تب کرونا در زنجان افزایش یافت؛ افزایش ۱۸۵ درصدی موارد مثبت

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: در همین راستا فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان روز یکشنبه در جلسه ستاد کرونا بابیان اینکه تا به امروز ۲۱ هزار و ۶۸۱ تست از مبتلایان به کرونا در استان گرفته‌شده است افزود: از مجموع تست‌های گرفته‌شده بیش از ۱۷ هزار مورد به تست‌های سرپایی بیماری اختصاص دارد و این موضوع به معنای آن است که با انجام تست‌های سرپایی از ورود بیش از چهار برابر افرادی که در بیمارستان‌ها بستری‌شده‌اند، به مراکز بیمارستانی جلوگیری شده است.

استاندار زنجان ادامه داد: از تست‌های انجام‌گرفته به تعداد یک هزار و ۲۷۱ نفر شامل افرادی است که در بیمارستان‌ها بستری‌شده‌اند و سه هزار و ۵۶۲ نفر را تست‌های سرپایی مثبت تشکیل می‌دهند که از این تعداد فقط  ۶۵ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی اظهار داشت: اگر تست‌هایی سرپایی کرونا انجام نمی‌گرفت، ۵۰ درصد کل این تعداد باید در مراکز بیمارستانی استان بستری می‌شدند و بخش‌های زیادی به این امر مهم اختصاص می‌یافت.

استاندار زنجان ادامه داد: اینکه گفته می‌شود آمار درستی از وضعیت کرونایی های این استان ارائه نمی‌شود، حرف درستی نیست، چراکه بزرگ‌ترین هنر و کار انجام‌گرفته همان، تست سرپایی بر گروه‌های هدف بوده که نباید از آن غافل شد و این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: با تست سرپایی بیماران کرونایی در این استان فقط ۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی اشغال شد که در غیر این صورت این رقم به ۲۰۰ درصد می‌رسید و خدمات‌رسانی را با مشکل و چالش جدی مواجه می‌کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه تا ۲۰ روز گذشته با کار تست سرپایی فقط ۲۰ درصد افراد مثبت  بودند، اما اکنون این رقم به ۳۰ درصد رسیده است، ادامه داد: در این کار نزدیکان فرد آلوده نیز مورد تست قرار گرفتند و در پایش ها مشخص شد که ۴۱ درصد افراد نزدیک به این بیماران دچار شده‌اند.

افزایش آمار مبتلایان

در همین حال رئیس دانشگاه علوم و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طی چند روز اخیر شمار مبتلایان به کرونا در این استان در بخش بستری و سرپایی افزایش‌یافته است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: ازآنجایی‌که هر فرد مبتلا در صورت نیاز حدود ۶ روز باید در بیمارستان بستری شود، روند حاکم در استان وضعیتی را فراهم می‌کند که در روزهای آتی به صدها تخت برای بستری بیماران کرونایی نیاز باشد.

وی اضافه کرد: طی روزهای اخیر نیز بیماریابی سرپایی کرونا افزایش ناگهانی داشته، به‌طوری‌که پیش‌ازاین، در بیماریابی‌ها به‌طور متوسط ۵۶ نفر نمونه مثبت گزارش‌شده بود که در روزهای اخیر این تعداد به بالای ۱۶۰ نفر رسیده و منجر به افزایش ۱۸۵ درصدی موارد مثبت در بیماران سرپایی شده است.  

این مسئول ادامه داد: بازگشایی‌ها و بازگشت به کسب‌وکارها باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، هرچند که در ضمانت‌های اجرایی پروتکل‌ها مشکلاتی وجود دارد.

بی‌توجهی به الزامات بهداشتی

وی اظهار داشت: بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که در برخی اماکن عمومی به‌ویژه در آرامستان‌ها و مراکز خرید و بازارها، این چارچوب‌ها رعایت نمی‌شود، بطوریکه‌ در یک مراسم عروسی هشت  نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند، که در این راستا، آگاه‌سازی مردم و تشدید نظارت‌ها مهم است.

قزلباش افزود: تاکنون و با اقدامات انجام‌گرفته تست کرونای یک‌هزارو ۲۵۲ نفر در استان مثبت بوده است که بیماران بدحال بستری و تحت درمان قرار دارند.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از یک هزار نفر معادل ۸۲ درصد مبتلایان، بهبودیافته‌اند و از مجموع بستری‌ها نیز، ۸۷۷ نفر از سرویس آی. سی. یو استفاده کردند.

رئیس دانشگاه علوم و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: اکیپ‌های اورژانس نیز اطرافیان مبتلایان کرونایی را بررسی می‌کنند که در این میان ۴۱ درصد افرادی که با  آنان تماس داشتند موارد مثبت بودند که باید مورد پیگیری قرار گیرند و بیماران شناسایی‌شده تحت درمان دارویی یا در نقاهتگاه‌ها تحت پرستاری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.