کرونا که شایع شد خیلی‌ها خیلی زود احساس کردند که برای مقابله با این میهمان ناخوانده باید تمام درها را بست و در خانه ماند. بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفت تا کرونا از پا درآید.

روند صعودی شیوع کرونا در خراسان رضوی 

هاشم رسائی‌فر/

کرونا که شایع شد خیلی‌ها خیلی زود احساس کردند که برای مقابله با این میهمان ناخوانده باید تمام درها را بست و در خانه ماند. بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفت تا کرونا از پا درآید. با اینکه در بحبوحه درگیری کل کشور با کرونا بودیم با اینکه فصل بهار آمده بود و نوروز شده بود اما دید و بازدیدها و عیددیدنی‌ها همگی کنسل شد و رنگ و روی مجازی به خودش گرفت. مردم فشار زیادی را تحمل کردند. بازاریان و تولیدکنندگان بازار شب عید را از دست دادند تا مردم سلامتی‌شان را حفظ کنند، همه این راه را رفتیم تا توانستیم کرونا را که اوج گرفته بود مهار کنیم. به تدریج شرایط به سمت و سوی آرامش نسبی رفت گرچه حدود سه ماهی طول کشید این داستان اما هنوز هشدارها باقی بود و هست. در این بین عادی شدن بحث شیوع کرونا و داستان حفاظت‌ها و پیشگیری‌ها از آنچه در ابتدای شیوع وجود داشت نگرانی‌ها را بیشتر و بیشتر می‌کرد! کار به جایی رسید که در بعضی از نقاط کشور و استان وضعیت قرمز شود و خطرناک. اکنون که در آستانه فصل تابستان قرار داریم اوج‌گیری مجدد شیوع کرونا در کشور و استان این نگرانی را بیشتر می‌کند که بازگشت مجدد این میهمان ناخوانده چه تبعاتی می‌تواند به همراه داشته باشد تبعاتی که حتی می‌تواند شدیدتر و مهلک‌تر از موج ابتدایی کرونا باشد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی ضمن هشدار به هم‌استانی‌ها در خصوص اوج‌گیری شیوع این ویروس در استان به قدس گفت: این خبر خیلی بدی می‌تواند باشد که تعداد مبتلایان سرپایی و بستری‌های ناشی از ویروس کرونا طی چند روز اخیر رو به افزایش بوده است. در برخی از شهرستان‌ها مثل تربت‌جام و تایباد که وضعیتی قرمز دارند بیمارانی که امکان بستری در بیمارستان‌های این دو شهرستان را ندارند و ظرفیت آن‌ها جوابگو نیست به مشهد منتقل می‌شوند تا اینجا مداوا شوند.

هشدار، هشدار و باز هم هشدار

دکتر حمیدرضا رحیمی همچنین با اشاره به نقش پیگیری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هم‌استانی‌ها برای مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: ما باید به زندگی در کنار کرونا عادت کنیم نه اینکه آن را فراموش کنیم به همین دلیل باز هم تأکید می‌کنیم این خود مردم هستند که باید مراقبت کنند، هشدارها را جدی بگیرند و خیلی راحت از کنار این موضوع رد نشوند همان طور که عنوان شد آمار مراجعات سرپایی، بستری و تا حدودی فوتی‌ها در چند روز اخیر روندی افزایشی داشته که این هشداری جدی برای همه ماست.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این موضوع که گفته می‌شود علایم بیماری کرونا به مواردی دیگر به جز سرفه، عطسه و... تغییر یافته است، عنوان کرد: ابتدای شیوع به دلیل اینکه هوا سرد بود بحث سرفه و عطسه بیشتر به چشم می‌آمد اما اکنون علایم دیگری که آن زمان ضعیف‌تر بودند بیشتر بروز پیدا می‌کنند ولی در کل ماهیت بیماری همان چیزی هست که بوده.

ضربه مهلک به بدنه جامعه با اوج‌گیری کرونا

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که مبتلایان بی‌علامت و کم‌علامت خطرناک‌ترین افراد در شیوع ویروس کرونا هستند، اظهار کرد: چنانچه موازین مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و شیوع ویروس اوج بگیرد آسیبی به مراتب بیشتر از ابتدای شیوع به همه زیرساخت‌ها به ویژه در بحث اقتصادی وارد خواهد شد به همین جهت است که مسئولان به این نکته تأکید دارند که اگر در هر نقطه‌ای از کشور و استان احساس کنیم شرایط وخیم است تمام محدودیت‌هایی که وجود داشت برخواهد گشت که این نیز ضربه مهلکی بر بدنه جامعه وارد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.