یک سقف و چهار دیوار و حالا پنجره‌ای رو به فردا برایش می‌کشد، پنجره‌ای که روبه‌روی آرزوها باز می‌شود، داشتن یک خانواده که این خانه را گرما ببخشد اما همه این چهاردیواری رؤیای کاخ آرزوها شده است.

روزگار سخت خوش‌نشین‌ها

سرور ‌هادیان/

یک سقف و چهار دیوار و حالا پنجره‌ای رو به فردا برایش می‌کشد، پنجره‌ای که روبه‌روی آرزوها باز می‌شود، داشتن یک خانواده که این خانه را گرما ببخشد اما همه این چهاردیواری رؤیای کاخ آرزوها شده است.

سال‌هاست یکی از اصلی‌ترین وجه زندگی، داشتن یک خانه امن است اما پس از شیوع بیماری کرونا برای بسیاری از مردم به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. این در حالی است که یک میلیون و ۸۶۲ هزار و سه واحد مسکونی در خراسان رضوی وجود دارد که ۶۸۳ هزار و ۴۰۰ واحد آن آپارتمانی و یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۶۰۳ واحد آن غیرآپارتمانی است. همچنین ۶ هزار و ۵۱۰ واحد صنفی از اتحادیه مشاوران معاملات املاک مشهد پروانه کسب دارند.

•        پیشنهاد مسئولان

در همین راستا وزیر راه در تشریح جزئیات برنامه دولت برای ساماندهی بازار مسکن می‌گوید: دولت قصد دارد کمک کند تا در شرایط کرونایی بخشی از مستأجرانی که نیازمند حمایت هستند، تسهیلات حمایتی دریافت کنند و به همین منظور کمیته‌ای متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده تا تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود.

پیش از این نماینده مردم مشهد در خانه ملت نیز گفته بود دولت برنامه‌ای برای مسکن ندارد و ۷۰ درصد درآمد برخی اقشار صرف اجاره می‌شود.

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: اساساً معتقدم دولت در موضوع مسکن ورودی نداشته و این حوزه را رها کرده و هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی بازار مسکن ندارد.

وی خاطرنشان می‌سازد: امروز شاهد هستیم که فشار وارد آمده بر قشر ضعیف جامعه در موضوع مسکن بالاست و برخی اقشار تا ۷۰ درصد درآمد خود را به موضوع مسکن اختصاص می‌دهند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان می‌دارد: امیدوارم مجلس شورای اسلامی نیز به صورت فوری و البته کارآمد به موضوع مسکن ورود داشته باشد و بتوانیم در این حوزه اقدام مناسب را صورت دهیم.

•        حاصل یک عمر تلاش

مجید رمضانی‌فر یکی از مراجعه‌کنندگان به املاک است که درباره علت حضورش می‌گوید: سه فرزند دارم که همه ازدواج کرده‌اند و حالا در سن ۷۰ سالگی هر سال باید برای پیدا کردن خانه با حقوق بازنشستگی دنبال خانه بگردم آن هم در شرایطی که کروناست و بیرون آمدن از خانه و اسباب‌کشی برای من و همسرم بسیار سخت است.

وی می‌افزاید: سال‌ها پیش برای ازدواج بچه‌ها و هزینه رهن خانه‌های آن‌ها مجبور شدم خانه‌ام را بفروشم و حالا من و همسرم مستأجریم و هر سال برای پیدا کردن خانه دچار مشکل هستیم.

او خاطرنشان می‌سازد: حقوق ماهیانه بازنشستگی‌مان کفاف هزینه روزمره را نمی‌دهد، چه برسد به آنکه پس‌انداز برای رهن هم داشته باشیم و از طرفی امکان پرداخت اجاره‌های بالا را هم نداریم. هر سال اجاره‌ها بالا می‌رود اما امسال منزل ۷۵ متری‌مان که ۵۰ میلیون رهن و ۳۰۰ اجاره بود، صاحبخانه متقاضی ۱۰۰میلیون رهن کامل یا ۷۰ میلیون رهن و ۸۰۰ هزار تومان اجاره است.

این پدربزرگ بازنشسته تأکید می‌کند: واقعاً با حقوق بازنشستگی ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ و قسط و هزینه‌های درمان و مخارج زندگی می‌توان اجاره‌های سرسام‌آور را پرداخت کرد و شرمنده همسر و فرزندان و عروس و داماد و نوه‌ها نبود!

نوشین زمانی هم یکی از مراجعه‌کنندگان دیگر به املاک است که با ناراحتی می‌گوید: سرپرست خانوار هستم و دو دختر دارم که سال‌ها سعی کردم با خیاطی هزینه‌های زندگی را تأمین کنم. هر سال مشکل جابه‌جایی و هزینه‌های اثاث‌کشی و قولنامه را داریم اما امسال با وجود کرونا پیدا کردن خانه از یک طرف و چند برابر شدن اجاره‌ها هم به یک کابوس برای من و فرزندانم مبدل شده است.

•        تصویب قانون

وی با اشاره به این نکته که کاش دولت همان طور که توانست به خاطر کرونا دو ماه مهلت به مستأجرها بدهد، قوانینی را تصویب کند که جلو هرج و مرج بازار مسکن را بگیرد، تأکید می‌کند: سال‌هاست بحث مالیات بر خانه‌های خالی مطرح است. چرا این قانون اجرایی نمی‌شود؟ چرا دولت می‌تواند برای بسیاری از کالاها درصد مجاز افزایش نرخ جدید را اعلام کند اما نمی‌تواند یک قانون عادلانه برای مالک و مستأجر تصویب کند؟

•        رکود مسکن

یکی از کارگزاران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: همزمان با بحث شیوع بیماری کرونا و رکود اقتصادی با رشد بی‌سابقه قیمت مسکن مواجه شده‌ایم که به علت این رشد در حال حاضر با رکود خرید و فروش مواجه‌ایم.

کوروش کرمی می‌افزاید: متأسفانه صاحبخانه‌ها در بحث اجاره بهای مسکن گاهی تا دو الی سه برابر افزایش قیمت را مطرح می‌کنند که این رقم برای مستأجران امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به این نکته که در حال حاضر بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن هیچ همخوانی وجود ندارد، بیان می‌دارد: بحث فروش مسکن مطرح است اما خریداری با این قیمت‌ها وجود ندارد و به طور قطع به زودی به رکود در بازار مسکن می‌رسیم. وی در ادامه اظهار می‌دارد: افزایش بیشتر از این را برای بازار مسکن پیش‌بینی نمی‌کنم، چون در مردم قدرت خرید وجود ندارد.

•        اجاره‌هایی که توجیه ندارد

کرمی درباره اجاره بهای مسکن نیز خاطرنشان می‌سازد: در حال حاضر به طور متوسط در مناطق خوب شهر اجاره منزل ۲میلیون تومانی وجود ندارد و با مبلغ ۳ میلیونی خانه‌های خوبی نداریم و بین ۴ تا ۵ میلیون تومان می‌توان خانه مرتبی را پیشنهاد داد و برای این اجاره‌ها باید مبالغی بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون رهن نیز داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.