سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به آغاز نشست فصلی شورای حکام و بررسی پرونده ایران در این نشست، گزارش اخیر مدیرکل آژانس در مورد کشورمان را بی پایه و بر مبنای ادعاهای جاسوسی رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» خواند و تأکید کرد: نباید وارد حاشیه سازی شود و امیدواریم نشست جاری، منتج به نتیجه‌ای شود که به حفظ صلح کمک کند.

تصمیم اشتباه آژانس همکاری ما با این نهاد را دشوار خواهد کرد

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی امروز خود در تشریح سفر منطقه‌ای محمد جواد ظریف با اشاره به اینکه پس از فروکش کردن شرایط خاص ناشی از کرونا لازم بود تا دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک به شکل رودررو برای بررسی مسائل انجام گیرد، اظهار داشت در این راستا سفر به ترکیه و روسیه پس از دیدار از دمشق در برنامه کاری وزیر امور خارجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد برنامه برگزاری نشست سران آستانه به صورت مجازی نیز در همین سفر تعیین خواهد شد.  اظهار داشت: همچنین ما نشست مجازی کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی را بعد از اقدامات رژیم صهیونیستی را داشتیم که بعد از بدعت رژیم صهیونیستی در الحاق بخشی از سرزمین فلسطینی‌ها انجام گرفت.

موسوی خاطرنشان کرد: معاون وزیر خارجه کشورمان با معاون وزیر خارجه کانادا گفتگو کرد که رایزنی آنها در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی و خدمات کنسولی بین دو کشور بود زیرا مقامات کانادایی به رغم ادعاهای خود به دوستی با ملت ایران، سال‌ها است خدمات کنسولی هموطنان ما را مسدود و صدها هزار ایرانی را در کانادا معطل تصمیمات خود نگه داشته اند کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما بارها و به زبان های مختلف به آنها اعلام کرده‌ایم که آمادگی بازگشایی خدمات کنسولی در دو کشور هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر این خدمات برای هموطنان به سختی و مشقت زیاد برگزار می‌شود.

تصمیم اشتباه آژانس همکاری با این نهاد را دشوار خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه اشاره به آغاز نشست فصلی شورای حکام و بررسی پرونده ایران در این نشست، گزارش اخیر مدیرکل آژانس و ادعاهای مطرح شده در آن را بی پایه و اساس و بر مبنای ادعاهای رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم بر مبنای جاسوسی خواند و تاکید کرد: جای تاسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران با آژانس به ادعاهای رژیمی می‌پردازد که خصومتش با مردم، نظام ایران و خطری که برای عرصه بین الملل دارد بر همگان مشخص است.

وی خاطرنشان کرد:  ما به آژانس توصیه می‌کنیم که در این زمینه قدری آینده نگری داشته باشد و مبنای سوالات خود را مسائل دقیق تر و قانونی تر قرار دهد  نه ادعاهای یک رژیم که مدعی است از طریق جاسوسی به آنها دست پیدا کرده است.

موسوی با اشاره به اینکه ایران تاکنون همکاری‌های سطح بالای با آژانس داشته است، گفت: امیدواریم این نشست منتج به نتیجه‌ای شود که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مفید و سازنده باشد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درباره واکنش و پاسخ ایران در صورت ارجاع پرونده‌اش به شورای امنیت، گفت: امیدواریم کار به آن جا نکشد مبنای این نشست ادعاهای واهی رژیم صهیونیستی  است. این رژیم مدعی است که از طریق جاسوسی به اسنادی دست پیدا کرده که مربوط به سال‌های قبل است. ما رویکرد آژانس در این زمینه را سازنده نمی‌دانیم گزارش آژانس باید متقن باشد و در مورد مسائل تخصصی باید بی طرفی خود را حفظ کند و رویکرد کنونی آژانس مورد قبول ما نیست.

وی با اشاره به اینکه همکاری های ایران با آژانس بعد از کاهش تعهدات برجامی ادامه پیدا کرده، تصریح کرد: اگر آنها بخواهند این رویه را در پیش بگیرند قدری تعامل با این نهاد بین‌المللی دچار مشکل می‌شود. امیدواریم که آژانس زیر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم نامربوط و غیر سازنده‌ای نگیرد و طبیعی است در غیر این صورت،امکان دارد که ایران واکنش در خوری نشان دهد و احتمالا آنها حدس خواهند زد که این تصمیم و واکنش چه خواهد بود.

سئول حق ندارد اموال ملت ایران را بلوکه کند

موسوی در پاسخ به سوالی درباره دستور رئیس جمهور به رئیس بانک مرکزی برای وصول مطالبات کشور از کره جنوبی هم با بیان اینکه کره جنوبی بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی ما را دستخوش اتفاقاتی کرده که به خاطر طرف ثالث در حال خراب شدن است، گفت: تبعیت کورکورانه، کره جنوبی از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران به بهانه فشار آمریکا غیرقانونی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:  دیگر کشورها حق ندارند اموال ملت ایران آنهم در تبعیت از تحریم های یکجانبه کشور دیگری برای مدت مدیدی بلوکه کنند و  وزارت خارجه با همکاری بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌ها تمامی اقدامات سیاسی و حقوقی را انجام داده و خواهد داد تا حقوق ملت ایران تضمین شود.

تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به نتیجه نخواهد رسید

موسوی درباره پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و موضع  چین و روسیه در حمایت از کشورمان نیز اظهار داشت: غیرقانونی بودن درخواست آمریکا برای همه مشخص است. چین و روسیه همواره این اقدام آمریکا را خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دانسته‌اند و  اقدام آمریکا به نتیجه نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه رایزنی‌های ما با کشورهای باقی مانده در برجام ادامه دارد و آنها نیز اعلام کرده اند که این کار آمریکا غیرقانونی است، تصریح کرد: این بدعت خطرناکی بوده و خط قرمزی است که امیدواریم کسی سمت آن نرود.

موسوی به تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر اعلام تحریم علیه قضات دیوان کیفری بین‌المللی نیز اشاره کرد و گفت: این اقدامات بار دیگر نشان می دهد که آمریکا دنبال آنارشیسم بین المللی و بر هم زدن نظم عمومی جهان است.

گزارش گوترش زیر فشار نوشته شده

موسوی درباره گزارش اخیر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و ادعای مطرح شده در این گزارش مبتنی بر مداخله ایران در این حملات که دستاویز آمریکایی ها برای پیشبرد قطعنامه خود قرار گرفته هم تاکید کرد: ما این گزارش و ادعاهای مطرح شده در آن را بی پایه و اساس می‌دانیم و فکر می‌کنیم که این گزارش بر مبنای فشارهایی که آمریکا و رژیم عربستان وارد کردند تهیه و تدوین شده است. هیچ سند و مدرکی ادعاهای مطرح شده را ثابت نمی‌کند و آنها بر اساس یک سری اطلاعات خاص و فشارهای وارده این گزارش را تهیه کرده‌اند.

وی گفت:  باعث تاسف است که دبیر کل سازمان ملل متحد از طریق برخی کشورهای خاص تحت فشار قرار می‌گیرد و گزارش‌هایی را تایید و اعلام می‌کنند که پایه و مبنای درستی ندارند.

نحوه بازداشت قاضی منصوری در رومانی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ماجرای بازداشت و سپس آزاد شدن قاضی منصوری از متهمان پرونده طبری در رومانی هم اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که  داریم  ایشان به سفارت ایران  در رومانی مراجعه کرده و گفته است که چه  کار کنم و درخواست راهنمایی کرده است ، سفارت ایران نیز به ایشان برای بازگشت به میهن راهنمایی‌هایی ارائه داده است.

موسوی با بیان اینکه  وی بر اساس حکم مراجع قضایی کشور  از طریق اینترپل تحت تعقیب بوده است گفت :  ظاهراً ایشان به دلیل کسالت به بیمارستان مراجعه می‌کنند و در آنجا تحت حفظ قرار می‌گیرند و  بازداشت می‌شوند .

وی تصریح کرد: وزارت خارجه در مورد اجرای  احکام و دستورات مراجع قضایی راسا ورود پیدا نمی‌کند بلکه سعی  می‌کند اجرای آنها را تسهیل کند و اینکه به صورت قانونی این اقدامات انجام شود.

 سعودی‌ها از توهماتشان فاصله بگیرند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در واکنش به درخواست عربستان و امارات از قطر برای کاهش و تجدید نظر در روابط با ایران برای  رفع تحریم هایش از سوی این کشورها با تاکید بر اینکه  ما در مجموع رویکرد عربستان را سازنده نمی‌بینیم  و مطرح کردن این گونه  مسائل و شروط با قواعد و هنجارهای بین المللی سازگار نیست، گفت: هر کشوری مستقل است که در مورد نوع روابط و سطح روابط خود با دیگر کشورها خودش تصمیم بگیرد و آن را تنظیم کند. امیدواریم عربستان هم به مسیر صحیح بازگردد و سوءتفاهم احتمالی خود را با ایران رفع کند و با کشورهای منطقه و خلیج فارس از در دوستی درآید.

وی با بیان اینکه که ما خواهان اختلاف بین کشورهای همسایه و اسلامی نیستیم و دوست نداریم که خودمان نیز با این کشورها دچار اختلاف شویم افزود: همانطور که پیش از این نیز بارها اعلام کرده‌ایم ما آمادگی داریم که روابط خود را بهبود دهیم و همچنین اگر کاری از دستمان برای نزدیکی دیدگاه‌های کشورهای منطقه به یکدیگر برمی‌آید آن را انجام دهیم و در این زمینه کمک کنیم.

وی ادامه داد: به همسایه جنوبی خود توصیه می‌کنیم که قدری از توهماتش فاصله بگیرد و مسائل فرامنطقه‌ای و خارجی را کمتر در مسائل دو جانبه و منطقه‌ای دخالت دهد و اگر این کشور رویکرد صحیحی را در پیش بگیرد این موضوع ثمراتی را برای خود این کشور و ملت‌های منطقه  به همراه خواهد داشت.

با ترد غیر مجاز و قاچاق  مماشات نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد احضار سفیر افغانستان و دلیل آن هم با اشاره به موضوع  تردد های غیر قانونی اتباع افغانستان از مرز و تاکید بر اینکه تردد از مرزها و گمرکات در جریان است ولی ما جلوی گذر غیرقانونی را می‌گیریم،  اخیراً عده‌ای با تجمع غیرقانونی در مقابل سفارت ایران در کابل و دیگر نمایندگی‌ها در افغانستان تلاش داشتند تا روابط دو کشور را ( در پی حادثه اخیر و کشته شدن برخی اتباع افغانستان در رودخانه هریرود) دستخوش تهدید کنند.

موسوی با تاکید بر اینکه ما به سفیر گفتیم که حاضریم همکاری کنیم و به ابهامات پاسخ دهیم، افزود: اما برای جمهوری اسلامی قابل قبول نیست که برخی بخواهند از این فضا سواستفاده کنند.

وی گفت:ایران چهار دهه است که بدون منت میزبان برادران و خواهران افغان بوده و همیشه آرزومند ثبات و آرامش در این کشور بوده‌است. همه تلاش‌های ایران در زمینه بازگشت ثبات سیاسی در افغانستان بعد از ماجرای انتخابات را شاهد بوده‌اند اما این موضوعات باعث نمی‌شود که ما روی گذر غیرقانونی برخی از مرزها چشم ببندیم. اینکه برخی به دلایلی از جمله قاچاق و یا اهداف تروریستی از مرز رد شوند، مماشات نخواهیم داشت.

وی درباره طرح آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان در پی توافق با طالبان و این سوال که جای نگرانی نیست؟ تاکید کرد: به هیچ وجه از خروج نیروهای نظامی آمریکا  از افغانستان و عراق نگران نمی‌شویم  بلکه  تاکید بر این داریم که حضور آنها باعث ناآرامی در منطقه و  ایجاد جنگ شده است و باید هرچه زودتر منطقه را ترک کنند.

نظر مجلس عراق در مورد خروج نیروهای آمریکایی باید اجرا شود

موسوی درباره مذاکرات راهبردی آمریکا و دولت جدید عراق هم آنرا یک موضوع داخلی این کشور عنوان کرد و گفت: در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور اما معتقدیم که باید نظر مجلس و مردم عراق هر چه زودتر دراین زمینه اجرایی شود و آمریکایی‌ها بر اساس خواسته دولت و ملت عراق این کشور را ترک کنند.

تعلل اوکراین برای تعیین چارچوب بررسی حادثه هواپیما

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره  آخرین وضعیت پیگیری‌ها در مورد هواپیمای اوکراینی و رایزنی‌های اخیری که مقامات وزارت خارجه با مقامات اوکراین و کانادا داشتند گفت: ما چارچوبی را برای پیگیری این موضوع با دولت اوکراین طراحی کردیم ولی متاسفانه با تعلل آنها در پاسخگویی به این چارچوب و پیشنهادات مطرح شده مواجه شدیم.

موسوی  با اشاره به رایزنی‌های اخیر معاون وزیر خارجه با مقامات اوکراینی و کانادایی در این زمینه افزود: چند روز پیش نیز سفیر اوکراین در تهران در وزارت خارجه حضور پیدا کرد و ما در جریان این مذاکرات بر آمادگی خود جهت تسریع روند در رسیدگی بر این موضوع تاکید کرده‌ایم. در مورد جعبه سیاه نیز اعلام آمادگی خود را برای خواندن محتویات آن و انجام اقدامات در این زمینه اعلام کرده‌ایم. ما تاکنون تصمیم و پیشنهاد قاطعی از طرف اوکراینی‌ها دریافت نکردیم و امیدواریم طی روزهای آینده که این مذاکرات ادامه دارد به نتیجه‌ای در این زمینه برسیم. ما اعلام آمادگی کردیم که جعبه سیاه هواپیما چه در اوکراین و چه فرانسه بازخوانی شود و در این زمینه مواضع خود را مطرح کرده‌ایم.

موسوی همچنین در مورد دلیل  قطع شدن صادرات گاز ایران به ترکیه و خبرهای منتشر شده در این زمینه مطرح شده است گفت: علت قطعی اخیر صادرات گاز ایران به ترکیه اقدام تروریستی است که در خاک ترکیه رخ داده است و این اقدام صدور گاز را مختل کرده است و این طرف مقابل است که باید هرچه زودتر اقدام به تعمیر خسارت وارد شده بکند. فکر می‌کنم پیگیری ها در این زمینه انجام شده است و ممکن  است در مذاکرات آقای ظریف و مقامات ترکیه این موضوع مطرح شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد واکنش ایران به اقدام اسرائیل به الحاق سرزمین فلسطینی‌ها افزود: ما بارها اعلام کرده اسم که کل سرزمینی اشغالی باید آزاد شود و هشدار داده‌ایم که نباید این بدعت‌ها ادامه یابد. طرح‌هایی که تاکنون مطرح شده، به دلیل اینکه یکجانبه بوده و حقوق مردم فلسطین را در نظر نداشته، ابتر بوده است. طرح جمهوری اسلامی ایران از راه های دموکراتیک و ابتکاری است که در سازمان ملل هم ثبت شده‌است. اگر هر کشور و سازمان عربی و اسلامی نیت خیری برای فلسطینیان دارند، باید طرح همه پرسی را پیگیری کنند. اگر همه پرسی انجام شود، همه گروه‌ها از مسلمانان و مسیحیان و یهودیان در کنار هم زندگی کنند. ما از همه تلاش‌هایی که در این حوزه انجام بگیرد، حمایت می‌کنیم.

آماده برگزاری نشست حضوری سران محور آستانه در تهران هستیم

وی در مورد نشست سران روند آستانه گفت: قبل از کرونا قرار بود نشست سران آستانه در تهران برگزار شود که در حال رایزنی در مورد تاریخ بودیم. وزرای خارجه به صورت ویدئو کنفرانس یکبار مذاکره کردند. نشست حضوری هنوز در دستور کار هست و اگر روند کاهشی کرونا ادامه یابد، احتمال دارد نشست سران به صورت حضوری برگزار شود. میزبان ایران است و ما آماده برگزاری نشست حضوری هستیم.

وی درباره بازتاب گفتگوی اینستاگرامی ظریف و پیش‌بینی او در مورد بخت ترامپ برای پیروزی مجدد باذ تاکید بر اینکه برای ما مهم نیست که چه کسی می‌آید،  گفت: آن چه آقای ظریف در این زمینه مطرح کردند نظر تحلیلی ایشان به عنوان یک کارشناس مسائل آمریکا بود و من معتقدم ایشان از این طریق پاسخ هوشمندانه‌ای نیز به توییت اخیر ترامپ که گفته بود منتظر جانشنین من نباشید و من انتخاب می‌شوم داده است..

موسوی همچنین با اشاره به بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای توافقات بین المللی از جمله برجام و فشارهای اقتصادی گسترده‌ای که علیه ایران اعمال کرده‌اند گفت: شرط اصلی ما برای مذاکره سر جایش است باید آمریکا از شیوه یکجانبه گرایانه خود و تروریسم اقتصادی‌اش علیه ایران دست بردارد. به تعهدات خود بازگردد و بعد اگر خواست بیاید در گوشه‌ای مثل سایر اعضای برجام بنشیند و در مسائل و مباحث حضور داشته باشد.


 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.