کاروانسرای شوریاب فیروزه متعلق به دوره قاجار از آثار ملی ثبت شده است و به‌دلیل بی توجهی در سال‌های اخیر و به گفته مردم روستا در آستانه تخریب کامل قرار دارد.

تنها کاروانسرای شهرستان فیروزه در آستانه تخریب کامل

به گزارش قدس آنلاین، ابنیه تاریخی جزو تاریخ و تمدن هر کشور محسوب می‌شوند که به دلیل اهمیت فراوان مورد توجه دولت‌ها، مردم و گردشگران قرار دارند.

این مهم در کشور ما که دارای تمدنی کهن و پرافتخار است دوچندان بوده و آثار متعدد تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، ایران را به یکی از مهم‌ترین کشورهای دنیا از نظر تعداد آثار باستانی تبدیل کرده است.

به جرأت می‌توان گفت تقریباً منطقه‌ای از ایران وجود ندارد که دارای بنای تاریخی یا جاذبه‌های طبیعی نباشد، اما نکته قابل توجه این است که ابنیه تاریخی طی سال‌های گذشته به دلیل نبود اعتبارات لازم در حال نابودی هستند.

کاروانسرای شوریاب فیروزه نیز از جمله این موارد است که علی رغم ثبت در آثار ملی ایران به شماره ۵۹۰۱ در سال ۱۳۸۱ به دلیل عدم مرمت در معرض تخریب قرار گرفته است.

کاروانسرای شوریاب در داخل روستای شوریاب در جنوبی ترین قسمت دهستان طاغنکوه جنوبی و ۱۸ کیلومتری شهر همت آباد مرکز بخش طاغنکوه واقع شده است. این کاروانسرای زیبا و بزرگ در دوره قاجاریه احداث شده و جزو کامل‌ترین کاروانسراهای این دوره محسوب می‌شود.

عناصر اصلی این بنا شامل چهار ایوان، چهار اصطبل، حیاط مرکزی و عناصر فرعی شامل شاه نشین طاقچه‌ها و طبقات بالا، بخاری دیواری و … است که ایوان ورودی مناره دارد.

این کاروانسرا از جمله کاروانسراهای واقع شده در دشت با حیاط مرکزی است که به شیوه چهار ایوانی ساخته شده و ایوان‌های پیرامون حیاط دو طبقه‌اند و دارای شاه نشین است. کتیبه‌های سنگی حجاری شده زیبا روی سر در ورودی کاروانسرا قرار دارد که مربوط به دوره قاجاریه است.

بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در کاروانسرای شوریاب نیست

رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزه اظهار کرد: طی سال‌های اخیر پیگیری‌های زیادی در زمینه جذب سرمایه گذار از شهرهای اطراف شده است.

مجید ابراهیم نیا افزود: متأسفانه به دلیل موقعیتی که کاروانسرای شوریاب دارد، هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه نیست و اعتبارات شهرستانی و استانی بودجه لازم برای مرمت این کارونسرا کافی نیست و نیازمند اعتبارات ملی است.

وی بیان کرد: آخرین مورد پیگیری‌ها برای مرمت کاروانسرا مربوط به جلسه آقای گرمابی، نماینده وقت در زمستان سال گذشته است که بالاخره کاروانسرای شوریاب با پیگیری‌های مستمر در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفت.

ابراهیم نیا تاکید کرد: با توجه به اینکه این بنا در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفته، هم اکنون در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار است که در سال‌های آینده نیز تداوم دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزه ابراز کرد: علاوه بر کاروانسرای شوریاب، در باغ نشاط طی دو سال گذشته تمام اقدامات زیرساختی بوده است که شامل خرید آب کشاورزی، برق ۳ فاز، گاز، آب شرب، تهیه طرح مطالعاتی و اجرایی می‌شد.

وی گفت: طبق اعتبارات تخصیص یافته به شهرستان در دو سال گذشته، مرمت و احیا آثار تاریخی در شهرستان فیروزه انجام شده است.

عملاً ۷۰ درصد بنا تخریب شده است

شوریابی یکی از اهالی ساکن روستای شوریاب  اظهار کرد: عملاً ۷۰ درصد کاروانسرای شوریاب به دلیل بی توجهی مسئولان در پی بارندگی‌ها تخریب شده است.

وی افزود: واقعاً کاروانسرایی با این قدمت تاریخی برای مسئولین مهم نیست که کاری برای آن نمی‌کنند.

وی ادامه داد: چند سال است که عملاً این بنا به حال خود رها شده و هیچ کسی به آن توجه ندارد و مثل اینکه باید تخریب شود و ما تنها نگاه کنیم.

قابلیت تبدیل به اقامتگاه بوم گردی

نکته قابل توجه، این است که بناهای تاریخی کشور شناسنامه هویتی ما به حساب می آیند که باید توسط مراجع ذیصلاح از جمله میراث فرهنگی حفظ و مرمت شوند.

این کاروانسرا قابلیت آن را دارد که به یک اقامتگاه بوم گردی در سطح شهرستان فیروزه تبدیل و در جذب گردشگر برای این شهرستان بسیار مؤثر شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.