رئیس هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: اینکه با گرفتن مالیات از خانه خالی بخواهند فرد را مجاب کنند که خانه را واگذار نموده یا خالی نگه دارد و دولت بخواهد تشکیلاتی راه بیندازد و این موضوع را کنترل کند، موفق نخواهد بود.

موج ایجاد شده در بورس بر بازار مسکن تاثیر گذاشت

به گزارش قدس آنلاین، محمد پژوم در خصوص وضعیت بازار مسکن، اظهار کرد: اگر به بحث عرضه و تقاضا دقت و توجه نشود، در هر زمینه‌ای از جمله لوازم خانگی، زمین، مسکن، مایحتاج و ارزاق عمومی و مواد خوراکی شاهد نوساناتی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اطلاعات و آمار در بخش مسکن نشان می‌دهد که ما نیاز قابل توجهی به ساخت مسکن داریم، عنوان کرد: باید سالانه ۷۰۰ تا یک میلیون واحد که کسری داریم، ساخت و ساز شود، اما متاسفانه دلایل مختلفی بسته به شرایط اقتصادی پیش می‌آید که باعث می‌شود دولتمردان از این قضیه غفلت کنند.

پژوم افزود: باید بستر پنج ساله برنامه تامین مسکن و ساخت و ساز که نیازمند زیرساخت‌هایی همچون تامین مصارف و منابع مالی توسط بانک‌ها و تامین مصالحی مانند فولاد، سیمان و بتن است، فراهم شود. اگر به این موارد دقت نکنیم و طبق برنامه پیش نرویم، شاهد این نوسانات خواهیم بود. اگر این دقت و برنامه‌ریزی در سالیان گذشته انجام می‌شد، امروز شاهد این تورم نبودیم.

تاثیر موج ایجاد شده در بورس بر بازار مسکن 

رئیس هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی بیان کرد: بخش دیگری از تورم امروز به دلیل اتفاقات بورس و همچنین افزایش قیمت مصالح، فولاد، سیمان و اقلام مکانیکی است. افزایش قابل توجه در هزینه شرکت‌های خدمات‌رسان مانند پروانه ساختمانی، گرفتن امتیازات آب، برق، فاضلاب و سایر موارد نیز بر این موضوع تاثیر دارد. موجی که در بورس اتفاق افتاد و اعداد و سودهای قابل توجه در این حوزه، تاثیر خود را در سایر اقلام دیگر گذاشته و می‌گذارد.

وی ادامه داد: مورد دیگر هزینه ۲۵ تا ۳۰ درصدی دستمزدها در پروژه‌های ساختمانی بوده که با توجه به تورم بخش صنعت و ساختمان در کشور، تاثیر خود را بر افزایش قیمت‌ها گذاشت، زمین گران شد و تاثیر خود را در گرانی مسکن نیز نشان داد. این موارد فاکتورهایی هستند که موجب شده امروز شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم و تا زمانی که عرضه و تقاضا با هم تناسب نداشته باشند، در آینده با قیمت‌های افسارگسیخته مواجه خواهیم بود.

پژوم در خصوص تاثیر افزایش قیمت سیمان بر بازار مسکن، گفت: شاید تاثیر افزایش قابل توجه گرفتن پروانه و مجوز برای ساخت و ساز مسکن در شهرداری مشهد، بر قیمت‌های تمام شده، درصد قابل توجهی نبود، اما درصد سیمان مشخص است، اینکه ساختمان چقدر زیربنا دارد، چقدر سیمان مصرف می‌کند و افزایش قیمت آن چقدر می‌تواند موجب افزایش در قیمت مسکن شود. اگر امسال نسبت به گذشته نیز افزایشی در پروانه داشتیم، درصد تاثیر آن مشخص است.

واسطه‌ها از نظر روانی، تاثیر شرایط را بیشتر می‌کنند

رئیس هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی اضافه کرد: آنچه از نظر روانی توسط واسطه‌ها و فروشندگان غیر مستقیم مسکن در بازار اتفاق می‌افتد، این است که به عنوان بهانه، بیش از آنچه تاثیر می‌گذارد، تاثیرگذار می‌کنند، بنابراین باید در این افزایش‌ها و تاثیرات منفی در جامعه که همچون گذشته شاهدش هستیم، بیشتر دقت کنیم. امروز هم اگر افزایشی در قیمت سیمان اتفاق بیفتد، ممکن است تاثیر آن در بخش صنعت ساختمان و ساخت واحدهای مسکونی ملموس شود.

وی با اشاره به اینکه اگر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای باشد که مردم نقدینگی داشته باشند، وضعیت اقتصادی آنها مناسب باشد و قدرت خرید خوبی داشته باشند، ممکن است قیمت مسکن افزایش یابد، تصریح کرد: وقتی خریدار وجود دارد، امکان اینکه قیمت در بازار افزایش یابد، هست، اما اگر شرایط اقتصادی به گونه‌ای باشد که مردم یا متقاضیان نقدینگی مناسبی نداشته باشند، می‌توانیم شاهد افت قیمت‌ها باشیم، بنابراین این موضوع به شرایط اقتصادی آینده کشور بستگی دارد.

گرفتن مالیات از خانه‌های خالی موفق نخواهد بود

پژوم در خصوص مالیات خانه‌های خالی، عنوان کرد: فردی که واحدی را ساخته، اگر بداند در صورتی که طی چند سال نفروشد، همکار دیگر می‌فروشد و اگر آن فرد هم نفروشد، فرد دیگری این کار را انجام می‌دهد، به این دلیل که نمی‌تواند سرمایه خود را برای مدت قابل توجهی نگه دارد، مخصوصا در قسمت انبوه‌سازی، مجبور است برای گردش مالی، به بازار عرضه می‌کند و نگه ندارد، اما اگر مشتری نداشته باشد، یا قیمت مناسب نباشد، یا اینکه سرمایه‌اش نسبت به میزانی که سرمایه‌گذاری کرده، برنگردد، خانه را نگه می‌دارد تا متضرر نشود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی اضافه کرد: فردی که سرمایه‌گذاری کرده و از بانک تسهیلات ۱۸ تا ۲۰ درصدی گرفته، خواب سرمایه‌اش را حساب می‌کند و می‌بیند از روز شروع پروژه تا روز اتمام آن، بالغ بر ۳۰ درصد بهره به آن تعلق گرفته، بنابراین نمی‌تواند به علت افت یا رکود در بازار بابت خرید و فروش واحدهای مسکونی، متضرر شود و با دید قیمت تمام شده برای خود عرضه کند. ممکن است با خود محاسبه کند اگر مدت زمانی نگه دارد، می‌تواند با مناسب‌تر شدن شرایط بازار، عرضه کند.

وی خاطرنشان کرد: فردی که ساخت و ساز انجام می‌دهد، به این دلیل که در این بخش مالک و سرمایه‌گذار است، باید خودش اختیار داشته باشد، اما اینکه با گرفتن مالیات از خانه خالی فرد را مجاب کند که خانه را واگذار نموده یا خالی نگه دارد و دولت بخواهد تشکیلاتی راه بیندازد و این موضوع را کنترل کند، موفق نخواهد بود، البته در مجلس مصوب شده و باید اجرایی شود، اما با این کار اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.